Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar & kylning?


chrapp

Rekommendera Poster

Om man ska köpa en ny dator, vad behövs då för fläktar? Tänkte mig en AMD och ska ju då ha en processorfläkt men vad behövs mer? Behöver man ha en chassifläkt?? Vilka fläktar är nödvändiga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror lite på hur "stor" burk du tänker bygga..

En enkel "surfburk" med endast en hårddisk, nästan inga PCI-kort, ingen brännare etc. samt ett "lågpresterande" AGP-kort behöver inga andra fläktar än den som sitter i nätdelen samt givetvis CPU-fläkt.

 

Tänker du fylla burken med en massa innehåll, är det bra att komplettera med ett par extra fläktar, åtminstone en som sitter nere i fronten och suger in luft. Själv har jag två extra fläktar (en i fronten och en på sidan. Dessa suger in luft och sänker tempen med cirka 6-7 grader. Låter inte så mycket, men det gör en hel del. (speciellt på sommaren). Fläktarna behöver inte vara dyra, 50-lappsfläktar duger bra.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag tänkte bygga en något större låda med en del kort i, men är inte så inne på det där med fläktar. Skulle du kunna länka till en sån där fläkt som du har på typ datorbutiken eller något? Skulle vara jättebra, så att jag vet vad det är för sorts fläkt och så att man köper rätt så att säga..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej,kolla här,jag har sammanlagt 10 fläktar i min burk om man räknar med Processor fläkt och CPU fläkt,Låter mindre än min Andra burk med 4 fläktar i :) anledningen är att jag köpte en special låda som är Jäklingt tyst för att ha 10 fläktar,och iof så är varvtalet bara 1500rpm,

 

http://kylning.com/info.php?cPath=72_98&products_id=422

---------------------------

Rekomenderar lådan!!om man har råd!

en annan sak du måste tänka på är att Amd alstrar mer värme än en Pentium processor,Om du kollar så är P4an billigare nu än AMd så jag tycker att det finns ingen anledning att köpa en AMD längre(Har alltid kört AMD)Du får en P4 2,8 ghz för nästan samma peng som en Athlon XP 3000+ (2,16GHz) 512Kb cache 333 MHz bus (Barton))alltså 2800:- på Jme data.När det gäller kylning så är det svårt,Enda raka är vattenkylning :),men också dyrt,Får ett hyfsat system för 2500:- om du ny vill lägga ut det för att få en tystare dator med bra kylning

http://kylning.com/info.php?cPath=85_56&products_id=96

----------------------------------

Jag vågar inte rekomendera en vanlig processor fläkt eftersom det finns en hel del att välja på och jag kör en av dom som låter värst :) men den kyler åxå ,bästa vore om du köpte en som du kan ställa in varvtalet på kanske?en sån har jag(Termal take)Koppar är aldrig fel att ha i baktanke heller eftersom koppar leder värme bättre än Aluminium(Om du har råd kan du köpa en i guld :D)Nåja jag vet inte om jag hade nåt direkt svar på din fråga men men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...