Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlöst...

Tweeter2

Recommended Posts

Hej!

Jag har tre datorer med trådlöst Dlink nätverk.

ADSL är indraget till huvuddatorn, och sedan vidare.

Problemet är att på huvuddatorn går det att surfa och tanka hem filer, men på dator 2 och 3 går det att surfa, men inte tanka hem filer, nätverket hänger sig efter någon Mb. Det går inte att överföra större filmängder mellan datorerna, samma problem.

Lite konstigt är att om nätverket går ner pga dålig signalstrength, går det fortfarande att surfa på dator 2 och 3, men det går inte att komma åt filerna på dator 1? Jag kör WinMe på dator 1 och WinXp pro på dator 2 och 3. Har prövat att uppdatera drivrutiner, att konfiga korten manuellt och automatiskt. fel fel fel .....

Tips någon?

• 1 month later...

Kan du tala om vad du använder för hårdvara och her det är konfigurerat? Vad är det som låster sig? Datorerna? Accesspunkten?

Jag hade problem som liknar det du beskriver. Jag har en Dlink DWL-900AP accesspunkt och DWL-660 wlan-kort. Min accesspunkt låste sig efter några några megabyte data passerat igenom. Dessutom så berodde det på om jag tankade till eller från internet/andra datorer. Vissa protokoll gick över huvud taget inte att använda (förmodligen pga överföringskaraktären). Lösningen i mitt fall var att slå av WEP. Säkerheten fixades med brandväggsregeler och VPN (CIPE). Nu flyter allt perfekt.

Min nätverksuppsättning ser ut såhär:

10 Mbit fiber in i huset till en gammal pentium 133 MHz med en minimal RedHat Linux på (HD:n är bara på 500 Mbyte) som fungerar som router, brandvägg, DHCP-server, mail-server, NAT och VPN-server. Ibland körs även ntop för statistik. Fungerar utmärkt utan kapacitetsproblem.

Linuxburken har 3 st nätverkskort. Ett för fiberanslutningen en går till det fasta nätverkets 8 portars switch (10/100 Mbit) och en går till den trådlösa accesspunkten. Dom fasta datorerna får nummer dynamiskt i serien 192.168.1.x. Trådlösa enheter får nummer i 192.168.2.x. För det fasta nätet är det inga restriktioner i nätanvändandet utöver brandväggens restriktioner för inkommande anrop. I det trådlösa nätverket tillåts endast DHCP-anrop (både ut och in) samt en begränsad serie UDP-portar. På UDP-portarna svarar CIPE (http://sites.inka.de/~bigred/devel/cipe.html). CIPE-anslutningarna har nummer i 192.168.3.x och behandlas som fasta anslutningar. CIPE-anslutningar blir som Point to Point anslutningar. Varje person som vill använda wlan måste få en egen CIPE-nyckel och en egen port att anropa. Det fungerar bra eftersom man kan stänga av enskilda användare eller kontollera att inte obehöriga använder nätet. CIPE brukar finnas installerat på Linux med det finns även Windowsklienter. CIPE belastar inte CPU speciellt mycket och överföringen i det "fysiska" nätverket är mycket effektivt eftersom man använder UDP.

Ja, det fungerar kanonbra. Dessutom får man en både säkrare och flexiblare lösning än vad WEP erbjuder. CIPE är väldigt lätt att sätta upp och konfigurera. Det finns färdiga exempel på nerladdningssidan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...