Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pepino

vi är styrda

Rekommendera Poster

Sverige är inget fritt land, kolla här, har hittat ett fett argument:

När man föds så väljer man inte sitt eget namn, men om man sen inte blir nöjd, å vill byta det kostar det en tusen spänn, då ska man peja tusen spänn för att ändra något man inte ville.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
När man föds så väljer man inte sitt eget namn, men om man sen inte blir nöjd, å vill byta det kostar det en tusen spänn, då ska man peja tusen spänn för att ändra något man inte ville.

Du får inte heller bestämma vart du skall bo, vilka dina föräldrar skall vara, vilket personnummer du skall ha, hur lång du skall bli m.m. :)

Sverige är nog skit i vilketfall ... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å kolla här, om man bor i norrland, typ in en stuga, som värsta action man snubben, å typ inte åker på vägarna nått, då måste man ändå skatta för sthms alla broar, klottersanering, osv...

Jag ska starta ett eget land typ i norrland, där man kan bo, men det kommer inte finnas någon infrastruktur eller nåt,

men hur startar man ett land, det måste ju gå??

Typ ringa ISO först iaf så man får en landskod...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det landet i norr skulle jag gärna bo i om jag slapp betala skatt till otacksamma gymnasieelever i götaland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om du blir sjuk då?

Fast han är ju en hälsosam "Action man"-snubbe som springer fram och tillbaka till jobbet(?) varje dag. Hans sjukvård kommer inte kosta så mycket. Det han sparar in på skatten kan ha spara till svåra tider. Jag vet inte riktigt vad action man snubben har för jobb, men på något sätt får han nog in pengar. Sen kan han ju köpa sjukvårdstjänster från Sverige.

Det vore annars intressant att starta ett land som inte drivs av pengar. Ett enklare samhälle med självförsörjande kommuner som enbart utbyter varor och tjänster. Tillbaka till enkelheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det vore annars intressant att starta ett land som inte drivs av pengar

Vem skulle då göra skitjobbet? Alla kan inte bli VD:ar. Ingen skulle nog bli städare då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vem skulle då göra skitjobbet? Alla kan inte bli VD:ar. Ingen skulle nog bli städare då

Hmm? Jag sa inte att alla kunde välja yrke fritt. Bara att pengar skulle vara bannlysta i det samhället. Alla kan inte bli VD:ar i Sverige heller så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag ta åt mig ??

Iaf så angående action mannen så om han blir sjuk så får han la försöka friskna till själv eller hoppa ut för ett stup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alla kan inte bli VD:ar i Sverige heller så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Om det inte finns pengar - hur ska man motivera folk att gå och städa?

Rotationssystem kanske - städa en dag, VD nästa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hum, som ni resonerar låter det som en vd har 14000:-/mån och en städare 79500:-/mån...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om det inte finns pengar - hur ska man motivera folk att gå och städa?

Man byter tjänst. I utbyte mot städningen får man något annat.

Vem vill förresten jobba med att städa öht?

En del människor tvingas till det, pga dålig utbildning eller att man inte råkar ha ett "svenskt" efternamn.

Samma människor kommer förmodligen aldrig att få chansen att jobba som VD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
aldrig få chansen att jobba som VD.

du får man starta eget och göra sig själv till VD :)

Och _HUR_ ska man kunna värdera olika tjänster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och _HUR_ ska man kunna värdera olika tjänster?

Såå himla olika blir det väl inte. "Om du klipper min gräsmatta så lagar jag mat åt dig" typ. Det svåra blir att matcha en tjänst/produkt med en annan likvärdig tjänst/produkt. Ett samhälle utan pengar skulle garanterat leda till minskat konsumerande - något vår kära planet skulle må bra av.

Jag säger inte att jag omedelbart skulle flytta till ett sådant land om det fanns. Jag är alltför bortskämd med teknikprylar, bekväma transportmedel och kanske framförallt - mängden prylar. Men om jag växt upp i det landet så hade jag kanske mått bättre. Jag vet inte om det verkligen skulle fungera. Det är därför det vore intressant att bygga upp ett sådant land.

Med tanke på den överbefolkning som hotar på kort sikt och den ständigt ökande resursförbrukningen är det nästan konstigt att man inte redan utfört sådana experiment tycker jag. Mänskligheten står inför ett vägval. Bränna ut jorden för att bli så teknolgiskt kunniga att vi kan kolonisera andra himlakroppar (på relativt kort tid), eller göra allt för att rädda jorden, ta det lugnt och leva tills solen slocknar (ett par miljarder år till?). Ett tredje alternativ är förstås att skita i allting (vår arts och andra arters överlevnad) och bara njuta av våra lyxliv tills allt brakar ihop. :) Vilket alternativ är att föredra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Om du klipper min gräsmatta så lagar jag mat åt dig" typ.

Om du opererar min hjärntumör städar jag ditt skrivbord...

Jag är alltför bortskämd med teknikprylar, bekväma transportmedel och kanske framförallt - mängden prylar.

Vill du inte ha några "prylar" i ditt drömland? Om ja - ska alla få en av varje?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och bara njuta av våra lyxliv tills allt brakar ihop

Det är väl däri problemet ligger.

Folk är giriga, vill ha mer statusprylar och pengar än andra, och sätter sitt eget välbefinnande främst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I drömlandet ska det inte finnas lika mycket "prylar", nej. Det kommer inte vara möjligt utan pengar. Även om jag just nu vill ha prylar eftersom jag växt upp i den världen. Hmm.. gick det där fram? Jag har alltså ett drömland men vill inte själv vara en del av det än. :) Varför skulle alla ha en av varje pryl? Man skaffar sig det man vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog svårt att skaffa sig precis allt i ett pengalöst samhälle eftersom man måste ge bort någon annan produkt eller tjänst i utbyte. Alltså kommer man bli ännu mer selektiv och skaffar sig enbart det man verkligen behöver eller vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men hur startar man ett land, det måste ju gå??

Typ ringa ISO först iaf så man får en landskod...

Haha.. ringa ISO?... hmm.. *bläddra i telefonkatalogen*... - "Hej, jag skulle vilja ha en landskod till mitt land jag tänkte starta!"

Du får nog antingen skaffa dig en liten personlig arme och bryta dig ur med våld eller så får du försöka få igenom en folkomröstning om att norrland ska bli ett eget land.. ;).

/ Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...