Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smakprov coolpix2000


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

Jag utlovade för ett tag sedan smakprov från coolpix2000, och har nu lagt ut några bilder.

http://w1.314.telia.com/~u31417316/

 

Bilderna är "okomprimerade", dvs. endast kamerans komprimering har genomförts. De är också ganska stora (1600x1200), och tar därför en tid att ladda ner om man har v90-modem.

 

(Ville lägga ut bilderna "okomprimerade" eftersom detta visar bättre kamerans kvalitet)

Bilderna är inte heller bearbetade på något sätt i efterhand. Alla är tagna utan stativ och skärgårdsbilderna dessutom från gungande båt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag då kommentera dina bilder lite. Helt amatörmässig kontroll utan hjälpmedel.

 

Som vanligt när man ser en kameras bilder så ser de bra ut, det är om man med två kameror tar bild på exakt samma motiv i exakt samma ljusförhållanden som man brukar kunna se skillnader.

Kommenterar några bilder.

 

Blomma - fina färger, lite dåligt skärpedjup. Går det att ändra bländaren?

Jordgubbar - kamerafel eller fotografen :) Var e fokus?

Uddevallabron - skogen se lite "grötig" ut. Bilden lite väl blå, men du är ju i en mycket blå miljö. Vitbalans "öppet vatten" borde kanske finnas?

Änder - fåglar ser man att det är och jag tror dig om du säger att det är änder. Men inga färger på fåglarna? Fokus?

Rena natta - skakig, men bra exponerad. Brus finns och syns, men inte så att det stör.

 

Allmänt - bra exponerade, inga irriterande färgstick.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt: oskarpa, men så är jag van vid de dödande skarpa resultaten från Ixus-serien :)

 

(går säkert att kompensera en aning i post)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Mycket bra färgbalans.

Mustiga färger och inga färgstick.

 

Skärpan hade man kunnat önska mer av. :) Du förklarar att du tagit närbilderna av blommorna utan stativ. Det hade nog gett kameran mer rättvisa om du satt den på stativ och plåtat. Går bländaren att ändra?

 

Försök annars att få så stor bländare som möjligt och kort slutartid. Stor bländare = litet skärpedjup. Bra om man ska ta närbilder. Gärna filmer kring 64 eller 100 ASA. Ja, nu talar jag stenålder med ASA men när jag var mer aktiv fotograf så var det ASA som gällde. ;)

 

Skärpan på jordgubbarna vet man inte riktigt var du har. Den saknas.

 

För övrigt instämmer jag väl i de andras bedömningar.

 

Prova med en rad tändsticksaskar och prova med olika bländare och tider.

 

Om man nu kan det på en digitalkamera. :)

Sätt kameran på stativ!

 

Det kan nog ge mer rättvist resultat.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag lov att fråga om du bett tjejen på jordgubbsbilden om lov att publicera hennes bild på nätet? ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fina bilder

tycker jag

- bäst var änderna och

pelargoner - dessa ursvenska blomster

 

det är fantastiskt med digitalkamera!

fast landskapsbilder är lite svårt -

närbilder på människor och djur blir nästan alltid bra

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag lov att fråga om du bett tjejen på jordgubbsbilden om lov att publicera hennes bild på nätet? ;)

 

aaahhhh men herrn i bakgrunden! Varför frågar du inte om han givit lov till internetpublikation av bilderna????

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Givetvis frågade man tjejen.. ;)

 

Allt är taget med automatiska inställningar.

Återkommer med mer kommentarer senare.

(Det mesta är taget med full zoom)

 

(Det mesta går också att ställa in.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Får jag lov att fråga om du bett tjejen på jordgubbsbilden om lov att publicera hennes bild på nätet? ;)

 

Låtsa att det är i journalistiskt syfte bilderna är publicerade. :)

 

Annars sätt sådana här stora fyrkanter i skallarna på personerna så kan ingen känna igen dem. ;) Vet inte vad det kallas med finare ord, men ni vet sådant kvällstidningarna kör med när de visar bilder på misstänkta personer.

 

Ibland undrar man varför de har bild överhuvudtaget när nästan hela bilden består av sådana fyrkanter.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är fantastiskt med digitalkamera!

Ja.

fast landskapsbilder är lite svårt -

närbilder på människor och djur blir nästan alltid bra

Hur gör man då med landskapsbilder?

Jag har också fotograferat broar med fantastiskt resultat, fast var är skärpan?

Närbilder, I mean really närbild, blir bara suddigt.

Jag saknar manuell skärpeinställning på digitalkameror, man måste brottas med små digitala rutor.

Man kanske måste hålla något stort bredvid det man ska fotografera att ställa in skärpan på? Låsa på det, ta bort det och trycka till.

 

 

0x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur gör man då med landskapsbilder?

 

Ha något i förgrunden när du plåtar landskapsbilder. De blir nästan bäst då, tycker i alla fall jag.

 

Skärpan vet i fanken hur man ska bli kompis med när det gäller digitalkameror. ;)

 

Min teori: Håll avtryckarknappen nere en liten bit så skärpan hinner ställas där du vill ha den. När det är gjort komponerar du bilden och trycker av bilden.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori: Håll avtryckarknappen nere en liten bit så skärpan hinner ställas där du vill ha den. När det är gjort komponerar du bilden och trycker av bilden.

 

Jag brukar med framgång göra ungefär som ovan, dvs. sikta på nåt och hålla knappen halvvägs nere. Utan att släppa knappen flyttar man sen kameran så att motivet man fokuserat på hamnar nån annanstans än mitt i bilden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Einex ëgo skrev:

"fina bilder

tycker jag

- bäst var änderna och

pelargoner - dessa ursvenska blomster

 

det är fantastiskt med digitalkamera!

fast landskapsbilder är lite svårt -

närbilder på människor och djur blir nästan alltid bra"

 

Tackar för komplimangerna!

Sant: Närbilder och halvbilder samt "halvnärbilder" etc, blir oftast bra. När det gäller landskap och vyer så bör man ha så många pixlar som möjligt:

Gärna 5 eller 10.. ;-)

 

När det gäller inställningar, så kan man faktiskt ställa in "nästan allt". Kameran är tämligen ny för mig, så jag "kan" inte alla finesserna i ryggmärgen än, eftersom jag i princip bara "skjutit" i två dagar.. Men jag kan säga att vad jag hittills har sett av den så är jag helnöjd! (Tänk på att den kostar 1800!)

Alltså i samma prisklass som de flesta kompakta 35mm-kameror..

 

En sak till:

Köp kameror som tar compact flash framför Secure Digital. Om inte annat för enkelheten att kopiera samt priset... 256MB för 600:- (Lika många bilder, och då kan man använda kortet om och om och om igen...)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast var är skärpan?

Närbilder, I mean really närbild, blir bara suddigt.

 

Som sagt inte bara "megapixlarna" som spelar roll, nästan tvärtom - optiken och övrig elektronik i kameran är nog nästan viktigare :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt inte bara "megapixlarna" som spelar roll, nästan tvärtom - optiken och övrig elektronik i kameran är nog nästan viktigare

Som jämförelse när det gäller närbilder:

http://w1.182.telia.com/~u18219123/diverse/bild.jpg

 

Bilden har jag tagit på fri hand i dagsljus med en digital Canon Ixus (2MP) och macroläge.

 

Riktigt bra för att vara en kamera med ca tre (eller vad det nu är) år på nacken. Men den var ju inte den billigaste 2MP-kameran när den kom...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nä, Weyland.. Det var skit bakom spakarna..

Se mig som en "nybörjare med noll koll" för just denna kamera. (Även om jag varit student hos gurun Rune Johnsson på Konstfack en gång i tiden..)

 

AF kan ställas in från 256-grid-matrix (standard)till "center weighted" samt ett mellanläge jag glömt just nu..

 

Sen är jag ganska övertygad om att jag även använde "digital zoom" på panoramabilderna.

Jag är trots allt nöjd med "auto"-inställningarna.

 

En grej: Har man inte 1600x1200 eller mer som skärmupplösnig så "skalar" windows om bilden, till något "suddigare"..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

addendum:

något jag fick lära om digitala kameror var att

det var näranog omöjligt med idrottsbilder (stillbilder).

när jag fick in löparstjärnan så kom det mödosamma, motoriserade fokuserandet och hon hade löpt iväg 20 meter från platsen för fotot.

med min kamera Sony kan man dock ta mpeg-filmsnuttar.

det får bli lösningen - ifall det blir aktuellt fota ett simhopp eller en målvaktsräddning.

man kan slösa lite o. behöver ju inte längre oroa sig för filmkostnad!

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel lösning på ditt problem, samma gäller nästan även för alla andra normala kompaktkameror med zoom och autofokus.

 

Sikta in dig och tag fokus mot ett objekt på samma avstånd som löparen kommer att passare. När du sedan har löparen i siktet är det bara att trycka av. En liten fördröjning finns, men på dagens kameror ska den inte påverka.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju panorera med löparen när han/hon springer och på så sätt även få lite rörelse i bilden.

 

Ett dåligt exempel på hur det kan se ut:

http://halls-lulea.com/emil/images/DSCN2354

 

Den lille parveln sprang omkring hela tiden, satt aldrig still, så jag bestämde mig för att följa med honom istället med kameran utan att bli anfådd.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2003-07-10 18:48:52 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det där var en intressant bild. Rörelse i förgrund, bakgrund och på barnet, men ansiktet är skarpt.

 

Hur lyckas man med det? Hur ofta lyckas man med det?

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-10 20:05:08 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ooops! sorry å tack! :-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs nog lite träning, men jag tog kanske ett 30-tal bilder och 5-6 stycken blev riktigt bra, varav denna absolut bäst, där pojken är skarp i ansiktet medan resten är oskarpt. Det var dessutom en rätt molning dag så slutartiden även om pojken stått still var rätt låg, kanske 1/30 som mest.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...