Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mindre ljud!


k043

Rekommendera Poster

Jag har lagt in ljud isoleringsmattor i min dator på alla sidor innanför chassit samt på botten. Det är en blyinfattad matta som är speciell just för ljud. Men datorn låter fortfarande... jag antar att det är fläktarna som låter...ska man köpa ny nätdel?? eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om det är nätdelen som låter så, den påverkas inte speciellt av att du isolerar lådan.

 

Om det inte är nätagget utan CPU/Grafikkorts-fläkt som låter kan du köpa ljudisoleringsmatta (av nån sorts skumgummi) och klä med inuti. Blymattor tar mest bort vibrationer, isoleringsmatta dämpar ljud.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

Köp mina grejer: http://www.brorsan.com/4sale/4sale.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att lokalisera vad som låter är att försiktigt stoppa resp. fläktar. Jag har försiktigt testa genom att helt enkelt lägga fingret emot.

Då hör man ganska bra vilken skillnad det gör att stoppa tex grafikkortsfläkten eller cpufläkten.

 

Sedan kan man även testa att boota datorn utan HD:s och liknande för att se hur mkt de stör den totala ljudbilden.

 

I mitt fall var det diskarna som lät överlägset mest men det är säkert långt från den vanligaste källan till oljud. (vet ej)

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Dator Magazin hade en intressant artikel om hur man gör en helt tust maskin. Kylflänsar är det bästa alternativet, och de kan du tillverka själv om du är lite händig. Jag tror att det var nummer 6/2003...

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 11:58:42 av Forze^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tillverkar inte en kylfläns som klarar en modern CPU eller GPU utan vidare... Kylfläns för ditt nätagg är inte heller något man bara fixar...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...