Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljuddämpning av PC


Fribbe

Rekommendera Poster

Har en dator som avger lite för mkt ljud och skulle därför vilja tysta den lite.

 

Jag har testat att stoppa resp. fläktar och startat datorn med olika HD kombinationer och kommit fram till att de är mina HD:ar som låter mest.

 

För att tysta dessa finns ju inget direkt bra alt. (vad jag vet) så jag tänkte byta ut min låda mot än som är tyst från början och sedan ev. ljudisolera den ytterliggare.

 

Vill därför gärna ha lite synpunkter/erfarenheter på detta från er. Kanske lite tips på sajter eller lådor etc. Allt är välkommet...

 

Tacksam för all feedback som jag kan få.

 

/Fribbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tysta dessa finns ju inget direkt bra alt. (vad jag vet)

 

Byt ut dem mot en Seagate Barracuda IV/V typ, flytta eventuella stora filsamlingar till en server i garderoben så slipper du ha flera diskar i arbetsdatorn också.

 

--

.Wey - drömmer om att köra vassa diskar (x15, raptor osv) som systemdiskar... men da fucking noise!

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Andersson

Montera bort hårddisken från burken och låt den ligga löst på en bit skummgummi. Jag hade samma problem med min burk och upptäckte att det var disken som lät mest. Jag monterade bort den och lät den hänga i kablarna och datorn blev klart mycket tystare. Nu låter jag disken "vila" på en bit skummgummi så att den inte längre hänger i kablarna, och datorn är säkert 70% tystare.

Testa , kanske det funkar för dig med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm...tanken har slagit mig...=)

Seagate modell V skall väl vara en av de tystaste modellerna som går att få idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey...låter som en "Long-shot" men jag kanske tar och provar iaf. Det kan ju inte bli sämre. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen long-shot, det fungerar garanterat... du kan annars lägga ett par hundra per disk och köpa gummiupphängningsanordningar som ger samma effekt (fast diskarna sitter fast i lådan fortfarande) - eller som jag, köra med gummislang och spänna upp diskarna med :)

 

...men i mitt fall, när jag tystat ner resten av burken, visade det sig att mina WD-diskar började höras igen trots gummiupphängningen - så en gummiupphängd Barracuda IV fixade till slut biffen.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den intresserade...så har jag letat runt en del och hittat följande.

 

Acousti Products - ett företag som säljer ljuddämpningsmaterial: http://www.acoustiproducts.com/en/index.asp

 

Test av ovanstående företags produkt: http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=71&page=1

 

En i mitt tycke ganska intressant lösning som jag kanske ger en chans.

 

Tips på tysta lådor mottages fortfarande.

 

/Fribbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Det är få lådor i handeln som är tysta. De tysta chassin som finns att köpa är väl helt vanliga chassin. Enda skillnaden är att företaget gör isoleringsjobbet åt dig, med ett högre pris som följd. Mitt tips till dig, om du vill ha en tyst datorlåda (och använder luftkylning kanske jag ska tillägga), är att du köper en låda med rejält tilltagna dimensioner. Då kan du själv ljudisolera lådan med bra resultat.

 

Jag hade själv ett AOpen HX08 fulltower förut. Det är ganska väl tilltaget i dimensionerna, men ändå inte optimalt för att ljuddämpa. Sidoplåtarna dras t.ex. ut i bakkant av lådan, vilket inte fungerar så bra om man satt ljudisolering på dem. Om du har lust att klippa/bocka lite plåt så är iofs allt möjligt. Lådan var iaf indelad i två sektioner. Min processorfläkt var ganska tyst, så jag inriktade mig på att ljudisolera alla hårddiskar, nätagget och CD-spelaren. Allt detta satt i den övre sektionen av lådan. Här tryckte jag in massor av isolering i form av Biltema's dämpmatta. Det blev verkligen tystare, men jag övergav senare idén därför att hårddiskarna blev så varma. Jag är säker på att det finns chassin som bättre passar dina behov.

 

Efter det lilla nederlaget blev jag som helt besatt av tysta datorer :) och det var då jag skaffade vattenkylningsgrejer till datorn. Jag slaktade mitt gamla HX08, tog delar från det och byggde mitt eget datorchassi i 2 cm MDF-skivor. Jag har 3 st (vattenkylda) IBM Deskstar 120GXP diskar bakom 4 cm MDF och 2-3 cm dämpmatta. De är ljudlösa när jag stängt till. "Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet" som farbror Barbro brukar säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe....mm....den är väl förhoppningsvis tyst...=)

Men jag är nog ute efter en vanlig låda att sätta under skrivbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "tyst låda" menar jag en låda som helt enkelt upplevs (är) tystare än en standard låda och lämpar sig för ytterliggare modifikationer tex. ljuddämpningsmattor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "tyst låda" menar jag en låda som helt enkelt upplevs (är) tystare än en standard låda

 

Lådor i plast är generellt sett bra mycket tystare än de med höljen i metall.

 

I övrigt finns det så kallade tystare lådor, men saken är juh den att det enda som skiljer dem är att det ingår vanliga ljuddämpningsprylar som man kan köpa löst till vilken låda som helst: dämpmattor, tysta fläktar, tyst nätagg, hårddiskvaggor och så vidare.

 

Titta även på vattenkylning för systemet, med block för processor, grafikkort och chipset och/eller hårddisk så behövs inga små surriga fläktar - bara en eller ett par stora fläktar för att kyla vätskan.

 

I regel: stora fläktar låter mindre än små fläktar - försök byta ut små fläktar under 80mm mot 80mm eller större. Dessa kan man sedan köra på 7V exempelvis och fortfarande få ut lika mycket verkningsgrad från som en liten surrig 40- eller 60mm-fläkt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att lägga diskarna på en bit skumgummi i botten av burken och det funkade faktiskt! Blev ganska stor skillnad tyckte jag...

 

Tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok,

 

På detta sätt löste jag mitt problem.

 

1.) Ett ljuddämpat chassi. - http://www.acoustiproducts.com/en/acousticase.asp

 

2.) Silent nätagg. - Nexus 3000

 

3.) En tyst processorfläkt - Artic Coling Copper Silent 20Db

 

4.) Tyst hårddisk - Seagate Baracuda V

 

5.) Kylfläns till mitt grafikkort istället för den gamla fläkten - Zalman VGA-Cooler ZM80HP

 

Efter denna ombyggnad är datorn knäpptyst -> Kan varmt rekomenderas.

 

Om det är någon som är intresserad så är det bara att skicka iväg ett mail.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...