Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

analog video till firewire?


olja

Rekommendera Poster

hej :)

 

ok, jag vet, detta är off-topic eftersom det inte är pc-relaterat, men jag vet inte vem jag ska fråga om detta. snälla ha tålamod med mig :(

 

min fråga är följande: kan man på något vis skicka en analog videosignal (via bnc-, s-vhs- eller rca-kontakt och allt vad det kan heta) till en dv-kamera med firewire-ingång och på så vis använda dv-kameran som en liten smidig batteridriven "videobandspelare"?

Alltså, för att förhoppningsvis förtydliga, kan man spela in från en analog videokälla på en dv-kamera genom att skicka analogvideo till en firewire-ingången på det ovannämnda sättet eller kan man bara skicka digitalvideo in i en firewire-ingång?

 

ni anar inte hur tacksam jag skulle bli för svar! :D

STORT tack på förhand

 

om någon kan hänvisa mig till ett forum som är mer inriktat på det jag frågade om så vore jag också mycket tacksam :)

 

/andy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte skicka in en analog signal via firewire vad jag vet, men en del kameror har dock analoga ingångar för just detta syfte...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan inte skicka analoga signaler med FireWire, med det finns konverterare, som omvandlar från analog video till FireWire. Jag har dock inte sett någon batteridriven sådan, men med lite handarbete så är det fixat...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stort tack till weyland och mr andersson :D

 

jag ska genast leta efter kamera med analog ingång alternativt lämplig firewire-konverterare

 

TACK än en gång!

 

har någon annan några andra tips så tar jag naturligtvis tacksamt emot dom :)

[inlägget ändrat 2003-07-07 12:19:08 av olja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
har någon annan några andra tips så tar jag naturligtvis tacksamt emot dom :)

 

Hej

 

Jag brukar använda min dv kamera som videobandspelare genom att koppla in vanliga rca kontakter från videon till kameran och sen ställa in kameran på inspelning från rca. Då ser jag videobilden i kamerans sökare och bandar det på dv. Sen för jag över dv filmen som vanligt (via firewire) till datorn och redigerar den där.

 

G

 

[inlägget ändrat 2003-07-07 13:19:28 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack gondor lias :)

 

rca-kontakter...hmm...har jag rätt om jag antar att det är dom kontakterna där video är gul och audio vit och röd?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
rca-kontakter...hmm...har jag rätt om jag antar att det är dom kontakterna där video är gul och audio vit och röd?

 

Det är precis dom jag menar :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canons DV-kamera MV650I har just en sådan funktion du letar efter. Du kan koppla din analoga kamera - HI8 eller vanlig video - och låta den fungera som "slav" för att ta in analog video via FW-porten och sedan låta Adobe Premiera spela in materialet på hårddisken.

 

Jag har gjort så med mina gamla HI8-filmer och det fungerar utmärkt.

 

Det är en hyfsad kamera okså så funderar du på att köpa nåt så kan jag rekommendera den. Har fått hyfsad kritik i senaste numret Elektronikvärlden också. Kostar runt 8000 plus moms.

 

Annars har Adaptec en låda som heter Videoh och vilken kostar 1075:- ex moms. Den låter dig ta in analog video direkt i datorn. Finns både för USB 2.0 (extern låda) och som pci-kort.

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack igen gondor lias :)

 

micke28: det jag egentligen vill är att spara analog video på dv-kamerans band, men jag utgår från att det också är möjligt med den kamera du nämnde, tack för tipset :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
det jag egentligen vill är att spara analog video på dv-kamerans band, men jag utgår från att det också är möjligt med den kamera du nämnde, tack för tipset :)

 

Det som du är ute efter borde gå att göra på alla videokameror som har både dv-ut/in och analog ut/in = de flesta på marknaden idag (se upp för budgetmodeller då de ofta saknar möjlighet att spela in via kabelanslutningarna, detta för att om denna funktionalitet finns så räknas kameran som videobandspelare med extra EU avgifter som följd = högre pris). Vet ej om jag har 100% rätt om det där med EU men det var en handlare som upplyste mig om detta, och det låter ju troligt.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias: tycker också det låter som en trolig grej det där med EU-avgiften. ska ha det i åtanke när jag shoppar runt. tack :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
ycker också det låter som en trolig grej det där med EU-avgiften. ska ha det i åtanke när jag shoppar runt. tack :)

 

Så det man kan göra om man vill köpa en budgetmodell ändå är att programmera om den från att vara bara dv-ut tex så kan man få dv-in/ut analog in/ut + att andra funktioner som ofta göms (vitbalansering tex) på budgetmodeller kommer fram i menyerna efter omprogrammering..

 

Kolla här för mer info:

 

http://home.swipnet.se/studiovision/

 

(Jag har själv använt mig av en del av hans tjänster och han är seriös.)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
nnu ett bra tips gondor lias. du är ju fylld av goda uppslag. :D

 

Tack, och tack för poängen :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...