Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir jag avstängd nu?


Henrik K Olofgörs

Rekommendera Poster

Henrik K Olofgörs

Är det någon här som skulle vara intresserad av ett litet program som kollar av eforum med specificerade mellanrum och meddelar dig om det finns nya meddelanden i de fora du är intresserad av?

 

Jag kokade nämligen ihop en liten dummy av det här (sitter och har tråkigt på jobbet igen). Meddelar antingen genom blinkning i applikationsmenyn eller genom en ikon på skrivbordet som dynamiskt meddelar hur många nya meddelanden som finns (dubbelklick på ikonen tar dig till eforum).

 

Som ni kanske förstår är det Mac-only, men om jag kompilerar det borde det vara lätt att porta till PC.

 

MEDDELANDE TILL ADMIN:

Jag har *inte* anslutit till eforum med den här klienten, jag har *inte* försökt bypassa några av era rutiner, och jag kommer *inte* att försöka ansluta eller sprida programmet utan ett ok från er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Japp. Det är ju sådant här RAD är till för. Men allvarligt, vore det inte rätt ok? Användningsområdet är ju minst sagt begränsat men arbetsinsatsen är ju också hyfsat liten.

 

En kvart? Attans, det tog 45 minuter för mig :) Eftersom de kör asp/vbscript borde det gå att göra en hel del skoj på WinXX, osäker på Mac.

 

Jag gissar att någon entusiast har gjort det här tidigare men IDG har stängt ner det. Det vilar ju i deras händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En himla rolig idé när man är uppkopplad länge. Själv har jag som vana att kolla listorna när jag kopplar upp mig och sen en sista gång när jag kopplar ner... vore roligare med mer jämna mellanrum därimellan, särskilt om jag varit online 5 timmar.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jag tycker det hela verkar mycket spännande. Nyfiken på hur det är tänkt att den ska fungera och hur den praktiskt fungerar osv. Jättekul med egna initiativ från besökarna!

 

Återkom med detaljer etc så snackar vi vidare.

 

mvh

Jani Andersson

admin

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Är det OK om jag flyttar denna diskussion till

Nya eForum/Förslagslådan/

där jag tycker att den platsar bättre än här i datorkrig?

 

(//eforum.idg.se/threads.asp?ForumId=302)

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det var bra! Det vore nämligen kul om det fanns en motsvarighet även på PC-sidan till en sådan här fiffig komponent.

 

Vi kan väl enas om hur de ska fungera och så jobbar vi mot målet att ta fram en sådan här komponent både för mac och pc.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Ok, om IDG nu är intresserade så vafasen, det handlar ju inte om mycket tid.

 

Vad jag däremot skulle vilja veta är om någon Win32-programmerare har lust att ta den biten, för jag vet inte om jag har tid att göra ett pa-projekt och sedan sitta å slita med att optimera det för respektive.

 

Den HTTP-modd som var upprinnelsen till allt det här är Mac-only och jag vill inte behöva lära mig en ny, testa osv, så om någon av er känner för det posta här, eller i nya tråden, eller maila mig. Speccar och sådant kan vi ju komma överens om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jonas verkade ju intresserad av att vara med i projektet? Jonas är det något som du skulle vilja dra i på PC-sidan?

 

mvh

Jani Andersson

eForum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström1

Jag som sagt har inget emot att göra lösningen på Windows plattformen.

 

Är lite överlupen med arbete just idag men en skiss liknande den som redan finns skall jag aldeles strax sätta upp...

 

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström1

Hej Petra eller någon!

 

Skulle inte ni kunna fixa en icon till denna app! Antagligen, loggan för Eforum är väl uteslutet kan jag tänka...

 

Storleken: 32x32

 

I format JPEG/GIF

 

 

/// Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

För mig är det helt OK att använda eForum-loggan eller ta fram förslag på ny dito.

Bara jag får kasta ett öga på slutprodukten under produktionen.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Henrik kan väl göra den för Mac först och så kikar vi gemensamt på tänket och efter det kan vi väl fundera på hur vi tar fram en PC-variant.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju göra ett försök!

 

Var länge sedan jag pulade med iconer... men det ska nog då de' me'!

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Till er som vill göra ikoner...

 

En av funktionerna jag tänkt lägga in är att man kan ha en ikon på skrivbodet som automatiskt uppdateras efter varje anrop. Programmet kollar efter ikonen i runtime så om den av misstag slängs bort återskapas den (om användaren vill ha den där, annars är det bara att stänga av det i preferences). Dubbelklick på ikonen slänger upp en dialog där man kan välja vilken tråd man vill gå till i sin browser.

 

Ett ex. på en ikon jag använde:

http://home.swipnet.se/~w-88461/eforumicon.gif

 

Åttan i exemplet är antalet nya inlägg. Gör ikoner hur ni vill, men det är bra om ni reserverar plats för en siffra (bakgrunden till siffran behöver inte vara enhetlig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkade inte bli av, den där flytten... så jag skriver väl här ändå!

 

Har lekt lite med ikoner... inget märkvärdigt, men jag ville inte lägga ner mer tid om det visar sig att det är Usch och Fy. Måste finlira sen ändå.

 

En skärmdump finns att kika på här:

 

http://www.bazazz.com/skarmdump.gif

 

Den med nuffrorna är som Henrik efterlyste, gjorde en med massor med inlägg mest för att se hur det såg ut.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<kom hem från krogen för fem minuter sedan om det här verkar osammanhängande>

 

Petras ikoner ser bra ut men jag skulle vilja ha lite mera utrymme för sifferuppdateringen. En idé jag lekt med är att förutom nya inlägg även visa hur många trådar som är bevakade.

 

Jag testkörde klienten tidigare idag och det mesta fungerade, men inbyggda asp-anrop är definitivt högt på önskelistan. Jag planerar att lägga upp en sida med en spec, skärmdumpar, cross-platform-info och transcripts från transaktionerna med IIS:en någon gång imorgon (troligen eftermiddag).

 

FYI så är klienten inte Carbon-compliant men det borde kunna uppdateras så fort Apple släpper specarna för OT i MacOS X.

 

Tackågodnatt /Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Vad har hänt i ikon/app-frågan? Jag satt och läste detta inlägg idag (2000-11-01) och slogs då av att det gått snart ett år sen detta inlägg av Henrik gjordes.

 

Jag tyckte det var intressant då när inlägget först publicerades och det är lika intressant nu. Speciellt gillar jag Petras logo. Den är snyggare än IDGs nuvarande som är för Telia-aktig.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Frågan vilar. Men jag gillar idéen, och eftersom jag har kommit till Eforum relativt nyss har jag också börjat fundera på det. Jag har varit i kontakt med folk som kan tänka sig att ställa upp, men eftersom det kräver en hel del arbete av oss på Eforum också så är frågan för närvarande nedprioriterad. Men absolut inte bortglömd. Den finns på min förslagslista. :)

 

/s

 

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...