Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpes


Lena Marie

Rekommendera Poster

Lena Marie

Säkert fel forum, ska väl vara under köp/sälj men då får ni flytta mig. Jag är van. Söker efter tidningen "Dator Magazin Special" med och om Linux. Fanns både info för nybörjare, samt tre Linux-cd. Hittar den inte i någon affär. Innan jag mailar till tidningen tänkte jag fråga här om någon vill ställa upp. T.ex. någon som köpt den och inte vill ha den för den var en besvikelse. Den var ju tydligen väldigt "från grunden". Precis det jag behöver som sommarlovspyssel.

Tack på förhand?

------

MVH//Lena Marie som har sommarlov i tre veckor!

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav två länkar till enkla nybörjartips för Linux häromdagen, de kanske kan vara nåt?

Läs:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=463298

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade jättesvårt att själv hitta tidningen själv.

 

Men i sista butiken jag testade så fann jag den. Köpte den för 89.50. Kan nog säga att det var en stor besvikelse. Dels för att man på sidan 2 talade om "montering" och på sidan 3 om webbservrar. Typ...nu var det alltså inte direkt på sidan 2 och 3. Det var ett exempel för er som läst tidningen.

 

Tycker den var mycket märkligt skriven. En del av sakerna fungerade inte ens...Det är i senare dokumentation som jag läst exakt hur en del av kommandorna ska fungera och hur de skrivs.

 

Fick dessa länkar av "Cariad". Kan mycket varmt rekommendera dom, så köp en pizza för pengarna och ladda hem nedanstående ypperliga dokumentation:

 

Boken - Linux i praktiken

http://www.canit.se/%7Ekan/lpr.pdf

 

En fusklapp för kommandon

http://www.bom.hik.se/~nanur/linuxfusk/fusklapp100.pdf

 

Angående min tidning så gav jag bort den, men han tyckte den var skit så han gav också bort den, så vid det här laget är väll den någonstans nere i Afrika :)

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hihi "Cariad"....sa just till henne att "Cariad" gett mig 2 kanon-länkar. Men du var typ 1 minut före mig :)

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg det pricis också ;)

Men det gör ju inget, då kanske Lena Marie vågar ge dem en chans istället för att jaga tidningen.

 

Dessvärre finns det inga bra svenska datortidingar, eller tidingar som behandlar datorrelaterade ämnen.

 

De flesta handlar om nyheter i datorvärlden, vilka oftast är väldigt gamla när tidningen gått i tryck.

 

Några tidingar jag tycker alla ska akta sig för:

Aftonbladet och dess missfoster till bilagor

PC för Alla

InternetWorld

Komputer för alla (om man inte vill ha sig ett riktigt gott skratt)

 

Länge leve php|architect dock:

http://www.phparch.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh....ytterligare en bra länk....poäng...om jag nu kunde ge dig någon, det syns då inte trots att jag klickade på din "poäng-meter".

 

Det var Datormagazin som skrivit denna special-magazin. Jag brukar läsa den tidningen, det brukar vara hyfsad.

 

Men detta special magazin var inget som jag direkt kan rekommendera. Som sagt, mycket märkligt upplägg.

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Tack så väldans. Kanonlänkar. MEN jag vill ändå ha tidningen. Dessutom cd-skicorna med Linux på. Har inte hittat något bra ställe att ladda ner gratis på. Finns för många alternativ och vet ej vilket jag ska välja. Hade varit lättare med färdiga:) Gillar dessutom att läsa något jag har i händerna och kan ta med mig dit jag går.

------

MVH//Lena Marie som har sommarlov i tre veckor!

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

mindsleep:

Sa just till "henne". Menar du mig? Vart är det inlägget?

:-D

------

MVH//Lena Marie som har sommarlov i tre veckor!

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<CITAT>

mindsleep:

Sa just till "henne". Menar du mig? Vart är det inlägget?

:-D

</CITAT>

 

(hur i rackarn gör man citat?)

 

Läs mitt inlägg skrev 23.00, men Cariad var snabbare 22.59.

 

Då jag hade skrivit färdigt hade han redan postat länkarna, ja så kan det gå, det är ju tanken som räknas :)

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

[inlägget ändrat 2003-07-04 00:56:50 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

citat gör du genom att sätta ordet citat inom två såna här: [ ] och därefter avsluta med ordet citat inom [/]

Visst får du poäng för tanken :-)

[inlägget ändrat 2003-07-04 01:02:41 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu fattat rätt så ska detta funka:

 

citat gör du genom att sätta ordet citat inom två såna här: [ ] och därefter avsluta med ordet citat inom [/]

Visst får du poäng för tanken :-)

 

Tack du Lene Marie för poängen, det var gött (norrländska). Satt just och funderade varför ingen vill ge mig poäng :( har svarat på ett antal inlägg man alla bara snålar, så det va kul att få ett, har nu uppdaterat min profil så att folk ska veta att jag verkligen uppskattar poäng :)

 

Tackar för citat tipset, du får en poäng för detta :)

 

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Tack för poängen:) Resten är ju samma som du kan läsa under "Så fungerar Eforum" //eforum.idg.se/Eforumintro.asp Klicka på Läs/skriv inlägg så kommer du rätt på.

Har du aldrig läst där? Du gör fet stil på samma sätt med ordet fet innanför klammrarna, samt massa andra kul grejjer med smiley å så. Lycka till med "eforumandet"!

------

MVH//Lena Marie som har sommarlov i tre veckor!

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

[inlägget ändrat 2003-07-04 01:42:40 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju faktiskt skumma igenom och skriva ut de sidor som verkar relevanta (blir inte så mycket om man trycker in två sidor på ett A4, och skriver på båda sidorna dessutom).

 

Ladda ned gratis gör du bäst ifrån

ftp://ftp.sunet.se/.pub1/os/Linux/distributions

 

Nu vet jag inte vilken dist som var på skivorna som följde med tidningen, men det kanske var RedHat 9.0?

ftp://ftp.sunet.se//.pub1/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/iso/i386/shrike-i386-disc1.iso

ftp://ftp.sunet.se//.pub1/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/iso/i386/shrike-i386-disc2.iso

ftp://ftp.sunet.se//.pub1/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/9/en/iso/i386/shrike-i386-disc3.iso

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken dist som var på skivorna som följde med tidningen, men det kanske var RedHat 9.0?

Det var RH 8

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2003-07-04 10:10:55 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då så, då gör det ju inget, utan är bara bättre att Lena Marie inte fick tag på den.

 

RedHat 8 ska man akta sig för (full av buggar), och man ska som jag sagt tidigare ha antingen 7.3 eller 9.0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har inga som helst problem med min RH 8.0, varken på jobbet eller hemma. Har hört flera som påstår att den skulle vara buggig, men när man frågar så säger dom bara att 'en kompis' hade hört det.

 

Var/när/hur upplever du den buggig? (Jag förutsätter naturligtvis att de programpaketsuppdateringar som RH har släppt är installerade, inklusive kärnan.)

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2003-07-04 11:13:59 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, eftersom det är så buggigt kör jag det ju inte själv, så det är svårt att peka på när det krånglat. ;)

 

Dock hade jag problem redan under installationen, så då återgick jag till 7.3 (vilken jag fortfarande kör på mina produktionsservrar), och 9.0 som jag kör på en testserver.

 

Jag har liksom du hört från många håll att de har problem med 8:an, även från pålitliga källor med många Linux-vetare.

Sedan bör man ju tänka på att RedHat släppte 9:an bara ca 3 månader efter 8:an, samt att de säger att de bara stödjer (ger support för) "senaste versionen", och 7.3, vilken många kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historiskt sett har ju alltid RH's x.0 (och x.1) versioner varit lite knepiga, men om jag kommer ihåg rätt så var 8.0 tänkt att heta 7.4, men RH ansåg att 8.0 passade bättre iom att de hade en ny Gnomeversion med bluecurve + en del andra 'nya' programpaket. Dessutom så har väl aldrig RH släppt en x.4 tidigare vilket kanske även bidrog till namngivningen.

 

Oberoende så har jag aldrig fått belägg för ryktena om att 8.0 skulle vara buggig. Min jobbmaskin är en 8.0 uppdaterad från 7.3 och en av hemmaburkarna är en ren nyinstallation...bägge funkar klanderfritt.

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Jo nu laddar jag ju ner tredje delen av detta "lilla" paket. Och det är ju hyfsat stort. Hur mycket hårddiskutrymme krävs som minst och hur mycket minne. Kan någon kunnig bringa ljus i märkrer? Tacksam vore jag för det.

------

MVH//Lena Marie

Stammade visst lite där:)

[inlägget ändrat 2003-07-07 21:26:13 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RedHat tar ungefär 1,7-2,1 GB hårddiskutrymme.

Då är ett grafiskt skal, en del servrar (webbserver, e-postserver osv) och - om du väljer det - ett Office-liknande program inkluderat.

 

Som minst ca 500 MB, och som mest ca 5 GB.

 

För att köra Xserver (det grafiska gränssnittet) så behöver du en hel del datorkraft, i synnerhet minne (128 är väl ett minimum, men helst ska du ha runt 512 MB och en P3:a minst), men om du bara ska köra i konsolläge så klarar du dig med 16 MB och en gammal processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Tack snälla Cariad. Till detta har jag en SCSI på 4GB ett RAM på 128 (kan få mer, burken var en present) och det sitter två P2. Får se hu det går. Detta har jag aldrig gjort förr. Håll gärna en tumme eller två;)

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du tänkt använda den till? Som server eller som skrivbordsdator?

 

Om du ska använda den som hemmaserver för att spara filer på, som utvecklingsserver för webbsidor eller så så räcker det nog med 128 MB.

 

Om du däremot tänkt köra KDE eller Gnome så tror jag du behöver en del till.

Hårddisken är väl inte den största heller, och det kommer nog ganska snabbt bli trångt.

 

Ett tips är att du inte installerar kärnutvecklingspaketen (då dessa är ganska stora, och som nybörjare kommer du inte ha någon nytta av dem), och inte helelr KDE/Gnome/Xserver om du inte tänkt köra grafiskt (tar stor plats).

 

Välj även bort alla språk du inte kommer använda, då de tar en förskräcklig plats (hela skiva 3 är bara olika språk).

 

Om du behöver hjälp med installationen så föreslår jag att du startar en ny tråd där du specifierar ditt problem, så ska jag + alla andra här försöka hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

Cariad: Tack snälla. Jag ska väl försöka använda den som server till min andra dator. Tack för dina övriga råd. Poäng naturligtvis. Du har varit till stor hjälp hittills. Ska lyda dina råd. Och självklart startar jag en ny tråd om/när jag behöver ny hjälp. Det är så jobbigt med för långa trådar som handlar om mer än en sak. Tack än en gång.

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...