Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Premiere säger: Fel filformat


Just wipe & clean2

Rekommendera Poster

Just wipe & clean2

Tjabba!

Köpte just en DV kamera men när jag laddar in filmerna på burken och ska lägga in dem i Premiere för att editera dem så klagar den på filformatet. Eftersom jag är helt grön på allt som heter filmformat och sånt så har jag inte en aning om vad jag ska göra för att kunna få in dem i Premiere. Jag kan tänka mig at jag måste konvertera dem till ett annat format men hur ska det gå till?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Köpte just en DV kamera men när jag laddar in filmerna på burken

 

Med vilket program gör du det?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2

Det är ett program som följde med kameran "Trust Power Video Manager".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Problemet löst. Avinstaller skiten och använd "Capture" i Premiere istället, så blir det rätt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2

Ok, sitter och testar nu men hur katten gör man? File menyn->Capure->Movie Capture ? Men sen då? Var ställer jag in att den ska ta från kameran?

När jag kopplar in kameran så blir den en egen enhet i "Den här datorn", ska jag då ställa in nånstans att den tar från "I:" som den är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Va?

 

När du väljer Capture i menyn får du upp ett nytt fönster. I det finns inställningar för DV-enheter. Där ska du välja vilken typ av FireWire-kort du har samt vilken typ av DV-enhet du har. Finns inte just din enhet, välj "Generic".

 

Att din DV-kamera syns som en enhet, är detta läget 100% irrelevant. Möjligen kan det vara att du har en typ av Photo-läge, där dessa bilder syns som filer i en enhet.

 

I övrigt framgår det väldigt tydligt i Premieres manual hur man ska göra, den är faktiskt riktigt bra!

 

Om du har Premiere i version under 6.0, kan det vara svårt att få det att fungera med FireWire, men version 6.0 och uppåt är betydligt bättre på det. Version 6.5 är dessutom riktigt stabil (nja, ibland går det åt skogen även där...)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...