Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Någon som är kung på excel?

Felldin

Recommended Posts

Jag har ett litet excel-problem. Jag vill formattera celler så att de innehåller en tid i minuter och sekunder på formatet mm:ss , där m=minuter och s=sekunder. Det skall vara så att om jag skriver in 2:23 så skall 2:23 visas skriver man in 0:23 så skall 00:23 visas. Som överkurs (ej nödvändigt) så skall en inmatning på 63 visa 01:03. Hoppas att du fattar.

Klurigt, Excel tolkar allt med ":" i som en tid av formen

hh:mm:ss och det verkar inte gå att går runt det med en egen formatering.

Kanske det går att kringå med några VBA-rutiner?

Kanske XL-Dennis har något dett på sin sida. Ta en titt!

http://www.xldennis.com

/T

Fasiken - slutar den där MagLiten ALDRIG att lysa. 42 minuter kvar till 2000mAh

Oskar Hansson

Hmm.. det verkar vara lite skumt. Under "format/cell/anpassat" finns det (hos mig) en formatering "mm:ss" som då innebär minuter:sekunder.

Men matar man in 10:23 blir resultatet 23:00, vilket är konstigt. För att få det att bli rätt måste man mata in 00:10:23 och det är ju för jobbigt... Det går givetvis att arbeta runt det på mer eller mindre snygga sätt. Men nån kanske vet hur man ska formatera cellerna för att det ska fungera.

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Någon som är kung på excel?

Han har tyvär tagit eforumledigt, men vi misstänker att han smyger omkring, det här borde vara ett tillräckligt knivigt problem för att locka fram honom.

:P

Ok, vi börjar med en dumdryg och opedagogisk kurs i Excels tidshantering:

Oavsett vilket visningsformat man väljer så sparar excel tiden på samma sätt.

Heltalet är antal dagar sen den 1 januari år 1900.

Decimalerna är andelar av en dag, dvs

1 timme=1/24=0,04166...

1minut=1/(24*60)=1/1440=0,0006944...

1sekund=1/(24*60*60)=1/86400=0,0000115740741...

När man "formaterar cellen" så ändrar man bara visningssätt, inte hur data matas in eller lagras (testa genom att välja "tal" som cellformat i en cell som har ett datum/tid).

Användningen av "-" "mellanslag" och ":" när man matar in datum/tid är en egen hjälpsnurra som inte har med cellformatet att göra (testa genom att formatera en cell som "tal" och mata in t.ex 2001-01-01 1:1:1, det borde ge resultatet 37622,0423726852).

Ok, det var en lång förklaring för att komma till slutsatsen är att cellformat och inmatning inte hör ihop.

Tyvärr har jag ingen lösning. Förmodligen styrs det här delvis genom landsinställningarna i windows. Men själva inmatningsfiltret borde ligga hårdkodad i Excel, och då är det svårare att komma åt.

Lycka till

/M

Hmm.

Monshis förslag med VBA-kod skulle kunna fungera, men det kräver förmodligen en massa event-kod, och sånt sysslar vi inte vi med här. Senast någon försökte så slutade det med att han började rita ljusskulpturer med en MagiLite.

Felldin:

Ifall du kan tänka dig att använda decimaltal där heltal står för minuter och decimaltal för sekunder samt använda separata celler för inmatning och utvärde, kanske jag har en enkel formelbaserad lösning. Om du skriver t.ex 2,23 (2 min o 23 sek) i cell A2 och skriver följande formel i B2:

=HELTAL(A2)/24/60+100/60/24*(A2-HELTAL(A2))/60

OBS!!! Du måste formatera cell B2 med tidsformat, välj gärna ”tt:mm:ss” till att börja med så ser du tydligare att decimaltalet 2,23 blir 00:02:23 (2 min o 23 sek).

5,50 ger 00:05:50 (5 min o 50 sek)

2,30 ger 00:02:30 (2 min o 30 sek)

0,63 ger 00:01:03 (1 min o 3 sek)

5,90 ger 00:06:30 (6 min o 30 sek)

2,03 ger 00:02:03 (2 min o 3 sek)

Det är mycket möjligt att min formel går att förenkla – den består av flera separata lösningar som jag sedan sammanfogat. I nuläget är jag för trött för att hitta eventuella onödiga beräkningar som tar ut varandra...smile.

/CW

-----------------------------------

Min bästa "lärobok" i EXCEL:

http://www.xldennis.com/

-----------------------------------

[inlägget ändrat 2003-07-03 23:57:37 av CarlWan]

Monshis förslag med VBA-kod skulle kunna fungera, men det kräver förmodligen en massa event-kod, och sånt sysslar vi inte vi med här. Senast någon försökte så slutade det med att han började rita ljusskulpturer med en MagiLite.

:)

Events-procedurer har sin rätt och sin plats, för detta problem är jag mycket tveksam om det vore rätt. Vore nog helt fel.

Bäst är om du helt enkelt ger med dig. Skriv tiden så Excel önskar eller dela upp den på två celler.

Två celler är nog bra, för då kan du skriva in minuterna i en cell och sekunderna i en annan. Då kan du i en tredje cell sammanfoga och formater tiderna som du vill, inklusive hantera fall med över 59 sekunder noterade.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...