Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterisnack


Monshi

Rekommendera Poster

Nya batterier, uppladdninsgbara, påstår sig ha kapaciteten 2100 mAh, min 2000mAh

 

Laddar upp dem.

Låter en lampa belasta dem med cirka 0.26 A

 

Lyser i cirka 5 timmar varefter ett batteri dyker.

Har då dragit cirka 1 420 mAh ur batteriet.

 

Nu ska det visserligen ta några cykler innan det nått full kapacitet, men 1 420 mAh av 2 100 möjliga? Finns det någon chans att det kommer nå upp till den utlovade kapaciteten?

 

Arbetar vidare med två av de kvarvarande batterierna, ska se till att tömma även dem. Undrar hur länge till de kommer att lysa? Min Maglite lyser fint just nu, drar cirka 0,28 A ur de två batterierna, de borde med andra ord kunna lysa i minst 2h30 till.

 

Jag tänker vara en besvärlig kund, ska dock ladda batterierna en cykel till och se hur länge de orkar då.

Om ingen förbättring sker, då blir det till att byta till sig ett bättre batteri.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Då jag är storkonsument av laddbara batterier skulle jag bli superglad om du testade ett antal cykler och rapporterar in resultaten här. En stor hög poäng kommer utdelas!

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag kommer att följa upp det vidare.

 

Skulle uppskatta om någon redan nu kan slå hål på eller bekräfta tekniken jag nyttjar.

Har ingen ordentlig mätutrustning, utan har en cykellampa som kan belasta batterierna med måttliga 0.25A. Läst att det vid konditionering av nya batterier är lämpligt med en belastning på C/10 mA (C=2000mAh, batteriets kapacitans), så jag är inte så långt ifrån.

Nu dök ett batteri tidigt, så jag stoppade in två av de återstående i en MagLite, den drar cirka 0.28 A.

 

Sista batteriet, har ingen lämplig lampa, men jag tror jag kan nyttja min MagLite och sluta kretsen med ett batteri.

 

Håller koll på ljuset, när det försvagas är det dax att avbryta. Mäter då och då spänningen och strömmen och noterar värdena.

 

Ur detta räknar jag ut den uttagna strömmen. [tid]X[ström] = xx Ah

 

Laddar med den laddare som batterierna följde med, GP PowerBank Rapid.

Får se om jag orkar köra tre cyker, det tar trots allt viss tid i anspråk.

 

Nu är den ur batterierna möjliga strömmängden ej konstant med uttaget, så att jag ska få exakt 2100 mAh betvivlar jag. Kapacitet på ett batteri mäts vid någon för mig okänd belastning men nog borde jag med det underlag jag får av mätningarna kunna reklamera batterier som ej når upp till, låt oss säga 1900mAh enligt mina mätningar.

Batterierna är märkta 2100 mAh, min 2000mAh.

 

ED: Mäter med en billig multimeter

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-07-03 13:49:32 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Den lampa du testar med, drar 0.28 A vid en viss spänning. Har du den spänningen över lampan vid belastning?

 

Har du intstrument så att du kan mäta Ampere?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad MR Andersson skrev.. en lampa är INGEN bra belasting om du inte kan kontrollmäte den faktiska strömen du tar ur batteriet... Lägre spänning= högre ström + tolerans + - 50% för lamptypen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med multimetern mäter jag strömmen, ja.

 

Lampan är märkt 2.4W, 4.8V, 0.5A men genom en brytare på lampan halveras den strömmen. Jag mäter då strömmen som går genom lampan med multimetern.

 

Någon miss i detta?

 

MagLiten lyser ännu, 0.26 A drar den ur två batterier. Beräknad totalt förbrukad ström ur dessa batterier 2003 mAh just nu.

 

 

Vidare information - spänningen mäts även den.

Jag ger dig serien innan batteri 1 gav upp:

30 minuter mellan varje mätning

 

U(V)/I(A)

 

5.28/0.28

5.1/0.28

5.05/0.27

4.98/0.26

4.94/0.26

4.91/0.26

4.87/0.26

4.82/0.26

4.76/0.26

4.58/0.26

3.36/0.18

 

 

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-07-03 14:59:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

 

Någon miss i detta?

 

Du gör säkert rätt. Tre frågor:

 

1. Vilken uppmätt spänning har batteriet utan belastning?

 

2. - " - med belastning?

 

3. Vilken uppmätt strömstyrka har du genom lampan?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckade visst lägga till info under tiden du skrev.

Spänning utan belastning ej uppmätt, men normalt per batteri 1.25V. Tabellen i förra inlägget alltså spänninegn över batteripaketet under belastning, strömmen mätt genom lampan.

 

 

Ed: MagLite avslutad nu, ena batteriet under 1 V

2060 mAh enligt mina beräkningar. Godkänt.

 

 

Hur göra med sista batteriet?

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-03 15:12:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl säga så här..

 

Har syslat lite med rc och där mäter man varje cell så som du gör, och sedan gör man paket av likadana celler... Det är, tyvärr inte så ovanligt att enstaka celler har väldigt avvikande värden, nedåt.. Så vad du ser är "bara" det vanliga när man mäter-upp celler... Sedan beroende på typ av cell så vaierar men belastningen..

 

Urladdningen kan ske på allt från 4 minuter (rc) till flera timmar beroende på celltyp utan att skada cellen.. Att du får ett lågt värde kan bero på dålig cell, eller att du belastar den hårdare än den är byggd för..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det inlägget.

 

Så du ser inget fel på mitt förfarande, bra, då kan jag med lite mer självförtroende gå till Teknikmagasinet och hävda att ett av batterierna ej uppfyller vad som lovats.

 

En länk är aldrig starkare än den svagaste, och via min cykellampa, som det faktiskt är, kan jag hitta det sämsta.

 

Tror inte jag belastar den för hårt...

 

Nåja, ska se om jag ladd aur det sista batteriet också? Hur mcyket fel blir det om jag parar ihop det med ett annat NiMh batteri, nyladdat?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga:

Är det någon mening med att köra fler cykler med det dåliga batteriet? Eller är det bara för mig att knata till Teknikmagasinet redan idag och reklamera det?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felräkningar av mig!!!!

Jag räknade en tidsperiod för mycket!

Första noteringarna i tabellen är STARTvärdena.

 

Batteri 1: gav upp efter 5 timmar*0.26 A = 1 300 mAh

Batteri 2: Efter ytterligare tid i MagLite, 1 780 mAh

Batteri 3: som batteri 2, men ej under 1V ännu, avbröt dock eftersom jag ej kunde rättvist mäta vidare på det.

 

Batteri 4:Fular en liten stund, men nu är det ensamt på MagLiten. drar 0.19 A

 

Men INGET batteri har ännu nått 1900 mAh. Kanske det blir bättre efter nästa cykel, det ska ju ta några cykler för att de ska nå sin maxkapacitet.

 

Vad klantig man är ibland. Nåja, upptäckte det i tid...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-07-03 16:13:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1

Blanda aldrig laddade med oladdade,,,

Om möjlig använd celler med samma (testade)värden.

 

Det fungerar bättre med lika men dåliga celler nämlgen än o-jämna "bättre" .. ett bra packe celler är således ett packe med lika celer..

 

 

2

"Är det någon mening med att köra fler cykler med det dåliga batteriet"

Nja ... de e nog dåligt det....reklamera i stället...

 

Det kommer att bli bättre om du kör det flera cykler, framförallt om du belstar det hårare, laddar snabbare, .. Mycket bättre oftast, (vid hög last snabb laddning)...sedan dör det helt efter 10-50 ladd, last cykler pga överlasten, försnabba laddningen........

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli bättre om du kör det flera cykler, framförallt om du belstar det hårare, laddar snabbare, .. Mycket bättre oftast, (vid hög last snabb laddning)...sedan dör det helt efter 10-50 ladd, last cykler pga överlasten, försnabba laddningen........

 

och med det villdu säga att jag batterierna skulle må bättre av att jag drar ur dem en ström på 0.5 A istället för 0.25 A under mina konditioneringscykler.

 

Laddningen sker med 450 mAh med påstodd -deltaV avkänning.

 

Blanda aldrig laddade med oladdade,,,

Nä ja vet, men går det ändå att unegfärligt testa kapaciteten hos batteri4 tillsammans med ett relativt nyladdat gammalt NiMh batteri? Eller blir det helt galet då?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"och med det villdu säga att jag batterierna skulle må bättre av att jag drar ur dem en ström på 0.5 A istället för 0.25 A under mina konditioneringscykler"

 

Nja kanske med 4 A .... De mår inte bättre absolut inte.. de går sönder, men kommer att några FÅ ladd, last cylkler verka helt ok...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

När Monshi är klar med batteriprojektet, kanske han kunde börja med projektet "mäta verklig effekt hos 300-watts datorhögtalare."..

 

Ganska lustigt att det sitter högtalarelement märkta "2W 4ohm" i en 300-wattshögtalare...

hehe..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ganska lustigt att det sitter högtalarelement märkta "2W 4ohm" i en 300-wattshögtalare"

 

Nästan lika lustigt som att "nätdelen" som ska försörja förstärkaren till denna 300 wats högtalare är märkt typ 10W max....

 

Nåja de e väl markandsförings "toleranser" ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ganska lustigt att det sitter högtalarelement märkta "2W 4ohm" i en 300-wattshögtalare...

 

Nja, det gör det ju inte direkt....

 

Jag byggde högtalare själv för ett tag sedan och jag köpte inte några speciella element på något sätt, men de är märkta 60W 6 ohm. Hur mycket Watt mina högtalare skulle vara specade till om de hade sålts har jag ingen aning om. Jag byggde inte dem för att få högt ljud, utan för att få bra ljud....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Monshi är klar med batteriprojektet, kanske han kunde börja med projektet "mäta verklig effekt hos 300-watts datorhögtalare."..

 

Lite svårare misstänker jag. Men ger du mig ett par 300 W högtalare och mätutrustning så...

 

Mmh, 300 W högtalare - hur mäter man det? Är det förbrukad effekt hos elementen i högtalaren eller ska man mäta hur stor effekt det ligger i luften, dvs oljudet som uppstår, på exempelvis en meters avstånd?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha "dvs oljudet som uppstår, på exempelvis en meters avstånd" du skriver om vanliga multimedia högtalare väl....

 

Du behöver "bara" en voltmeter.... iof....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag kommer in sent i snacket.

Det finns en möjlig miss!

U=R*I det ger 4,8=9,6*0,5 (ohms lag)

P=U*I det ger 2,4=4,8*0,5.

Du skriver att i en brytare halveras strömmen, det är möjligt i två fall som jag kan tolka det.

Fall 1: Brytaren har samma resistans som lampan, då blir totala resistansen 19,2 ohm.

Det ger 4,8=19,2*0.25 alltså halva strömstyrkan genom lampan.

Fall 2: Isolationsfel/paralellkoppling ger möjlighet till strömledning annan väg än den du mätte på.

 

Vid fall 1 är det sannolikt dålig anslutning när brytaren är i läge till.

 

Vid fall 2 måste man mäta strömmen mellan -pol & anslutning som ska vara vid -pol eller +pol & anslutning som ska vara vid +pol när lampan är tänd & brytaren till.

Om du inte förstår så hör av dig så ritar jag ett enkelt kretsschema med dom mätvärden du ska ha vid olika ställen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg...

 

Kontrollerar dock hur lampan verkar vara uppbyggd.

 

Spänningsmätningarna som är gjorda är kanske över fel kontrollpunkt. De har skett över batteripaket om fyra batterier. Över lampan ligger knappt hälften av spänningen. Bryter jag kretsen vid lampan ligger mellan dessa två punkter en spänning som är en bit under batteripaketets spänning (gissar på en inte helt optimal multimeter)

Strömstyrkan är uppmätt vid lampan.

 

Med andra ord verkar spänningen halveras genom att ett extra motstånd läggs till kretsen, drygt halva spänningen faller däröver.

 

För den som är nyfiken, några typiska siffror:

 

Batteripaketet: 5.36 V

Över lampan: 2.11 V

Strömstyrka: 0.28 A

Spänning vid brytning av kretsen vid lampan: 4.99 V

 

Nu kan ni räkna ut hur lampan är uppbyggd och vilket storlek på motstånd som min multimeter bjuder på i spänningsmätarläge. Det motståndet verkar ha en bit kvar till det oändliga.

 

Ja, slutfacit efter dag 1

Batteri

1 1300mAh

2 1800mAh

3 >1800mAH

4 1900mAh

 

Batteri 1 tänker jag nog reklamera under morgondagen.

 

Ahh, det hade varit trevligt med en riktig batteritestare...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte meningen att vara otydlig.

Det faktum att du har lägre spänning över mätpunkten vid lampan än mätpunkten över batteripacket vid i båda fallen släckt lampa, ger följande slutsats:

Det är fall 2 i mitt tidigare inlägg, alltså du har ett oönskat isolationsfel/paralellkoppling. detta medför att en liten del av strömmen tar en annan väg genom isolationsfelet/paralellkopplingen, därav mätvärdesskillnaden mellan "spänningsmätpunkt batteripack" vid släckt lampa & "spänningsmätpunkt lampa" vid släckt lampa.

Det här oönskade isolationsfelet/paralellkopplingen är ett ibland svårfunnet litet fel. (ibland stort problem)

Men om du mäter strömstyrkan på olika ställen i en seriekrets ska den alltid vara lika stor tex strömstyrkan ska vara samma på båda sidor om lampan, båda sidor om brytaren & båda sidor om batteripacket (+&-). Om du får avvikande strömstyrka på någon av dessa sex mätpunkter så har du ett oönskat isolationsfel= strömmen tar en annan (paralell) väg.

Om man vill veta hur många mAh ett batteripack har så måste man mäta hela kretsen, även den oönskade paralella biten, det sker förmodligen enklast vid vardera pol på batteripacket.(två mätningar)

Om du inte fattar vad jag menar så måste jag rita ett enkelt kretsschema, hör av dig i så fall.

Det dåliga batteriet bör bytas oavsett hur exakt din mätning gjordes.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår vad du önskar framföra.

 

De siffor jag presenterat ska man ta med en nypa salt. Dels för att multimetern jag nyttjar ej är av högsta kvalite och dels för att det troligen uppstår en liten läckström i brytaren, en ström som tjuvar.

 

Litar defintivt inte på de värden mätaren ger när jag försöker mäta resistansen i de olika delarna av kretsen, men ett hum om storleksordningen får jag.

 

Inser att min lampa är långt från optimal. Stänger av lampan och mäter mellan två punkter där det inte skall finnas kontakt när lampan är avstängd och finner ett mätbart motstånd, stort - men det finns en kontakt! Fram till lampan är dock kretsen bruten. En liten läckström går alltså genom brytarn även när lampan är avstängd!! Liten men den finns där!

:(

 

Slutsats.

Värden är inte helt korrekta, mätfel och en inte helt optimal lampa.

Mätvärdena är dock i storleksordning relation till varandra korrekta. Mao, ett batteri har ungefär 30% lägre kapacitet än de övriga.

 

Nästa runda ska jag lära av det gust så vänligt påpekat och nyttjar en vanlig ficklampa, en MagLite, där inga möjligheter (?) för krypströmmar finns. Om det nu är intressant vilken exakt kapacitet batterierna har.

 

För övrigt, siffrorna i inlägget ovan är alla uppmätta under arbete, bortsett då från den när jag bryter kretsen vid lampan.

Siffror vid vid bruten krets vid lampan, brytaren i mittläge (0.25A).

Över batteripaket

6.2V

Vid lampa

5.4V

 

0.8 V spänningsfall över brytaren med andra ord.

Uppmäter en liten krypström i batteripaketet (<0.01A)

Inte riktigt vän med multimetern, vägrar mäta små strömmar. Undrar om jag bränt en säkring i den?

 

Ny säkring, ej rätt men en säkring.. Ger en uppmätt krypström på cirka 9mA.[ED] läste av fel! Ändrat

 

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-07-04 11:19:47 av Monshi]

[inlägget ändrat 2003-07-04 11:48:44 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...