Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga ett nätverk...


sMe

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är en riktig nybörjare på att bygga nätverk.

Det jag vill göra är att ha en server (dit ska min fasta ip adress från min ISP pekas, såklart) som står och snurrar dygnet runt samt att jag vill ha min andra dator som "surfdator".

Jag kör med Bostream ADSL.

Kör windows 2000 Advanced Server på båda burkarna.

Jag har nätverkskort i båda datorerna och har extra nätverkskort samt en gammal hubb ifall det skulle behövas.

Vart ska jag börja och hur gör jag?

 

Vore tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i h*****e köra Advanced server på båda burkarna om du nu är nybörjare? I alla fall, peta in ett nätverkskort till i den som ska vara server och koppla ihop den med ditt ADSL modem i ena kortet och med din surfdator i det andra. Lägg upp en internetdelning på servern så ska det funka. Om du känner att du har råd kan du ju köpa dig en bredbandsrouter och styra trafiken därifrån så slipper du två nätverkskort och kan koppla in fler datorer om någon polare kommer över dessutom. Om du har en router så måste du peka tex FTP trafik till den dator som kör FTP server i ditt nät men det är lätt gjort på de flesta routrar tex Dlink 604.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör windows 2000 Advanced Server på båda burkarna.

Det låter onödigt dyrt att ha Windows 2000 Advanced server på en surfdator! Du kanske borde fundera på 2000 pro på den istället (eller XP om du tycker bättre om det)

 

Eftersom du har en hub och ett extra nätverkskort så behöver du inte ha någon router utan kan låta servern agera det och du kan ändå koppla in fler datorer vid behov via hubben.

Tänk på att om du kopplar direkt från servern till surfdatorn så måste du använda en korskopplad nätverkskabel.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre att lägga pengarna på en konsult i stället för de två serverlicencer du har köpt?

 

Alternativt kan du ju alltid kontakta MS support, som ställer upp för sina betalande kunder med giltiga licenser.

 

[skall man verkligen behöva se dessa juvenila delinkventer vräka ut sina okunskaper på självaste IDG utan att trådarna ens blockeras av ansvariga?

 

SKÄMS PÅ ER, IDG!!!]

 

mvh

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan du ju alltid kontakta MS support, som ställer upp för sina betalande kunder med giltiga licenser.

 

Gör dom?

 

--

.Wey :)

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Snubben måste vara tät som har råd med två Windows 2000 Advanced server OS. :) Om det nu inte är på olaglig väg han har kommit över dem...

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-05 07:52:21 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[skall man verkligen behöva se dessa juvenila delinkventer vräka ut sina okunskaper på självaste IDG utan att trådarna ens blockeras av ansvariga?

 

SKÄMS PÅ ER, IDG!!!]

Jag modererar inte på antaganden utan på fakta. sMe har varit "smart" nog att inte skriva hur han har fått tag på sin programvara, alltså finns det inga fakta. Däremot finns en mängd antaganden, som jag f.ö. instämmer med.

 

\\Anp - Moderator för Nätverket - allmänt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag modererar inte på antaganden utan på fakta. sMe har varit "smart" nog att inte skriva hur han har fått tag på sin programvara, alltså finns det inga fakta.

 

..så, alltså: Om man utelämnar det faktum att man stulit eller fått något till "ett bra pris", så ställer IDG upp med alla sina resurser i form av detta forum där mindre bemedlade gärna hjälper kamrater i penning-, mjuk- eller hårdvarunöd?

 

Har Herr Moderatorn talat med IDG's jurister om denna stånpunkt? Jag tror nog allt att de skulle vilja ha ett ord i laget innan Herr Moderatorn tvingas ställa upp i tinget, eller IDG's chefer får roliga frågor i kvällspress och morgon-TV

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man utelämnar det faktum att man stulit eller fått något till "ett bra pris", så ställer IDG upp med alla sina resurser i form av detta forum där mindre bemedlade gärna hjälper kamrater i penning-, mjuk- eller hårdvarunöd?

Så länge ingen bryter mot svensk lag eller Eforums regelverk så är svaret generellt sett: Ja.

I praktiken avgörs det från fall till fall, och i det här fallet har jag valt en liberal ståndpunkt. Nästa gång kanske omständigheterna är annorlunda.

 

Jag har inget juridiskt ansvar över vad som händer i forumet, men om du har klagomål kan du kontakta Magnus Müller på 08-453 62 85, eller magnus.muller@idg.se

 

\\Anp - Moderator för Nätverket - allmänt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

Vem bryr sig egentligen, inte hårdisktillverkarna ialla fall. Finns det någon som fyllt sin 120 giggare med köpta program, egna filer eller annat matrial som är lagligt att kopiera. Men givetvis har alla här köpt sin programvara ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det finns program som man kan ladda ned som freeware också.

 

Bra program!

 

Hela OS och så vidare är svårare om man inte snokar bland warez, förstås. ;)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett diskussionsforum handlar juh om spridandet av en av de främsta handelsvarorna: kunskap.

 

Det finns mig veterligen gott om "nybörjare" på NT Server i någon av dess reinkarnationer som fått en eval-version ifrån något microsoftseminarie eller en kurs. Dessa tenderar att fungera i över ett år om jag inte minns fel?

 

Sedan finns det förstås IT-avdelningar som prenumererar på skivor från Microsoft, för att kunna provköra nya versioner och annat i lugn och ro - men det känns förstås mindre tillämpligt i den här tråden.

 

--

.Wey - som lätt fyller 120GB med egna tga-filer om någon skulle vilja... jag undrar hur mycket plats eforums inlägg tar idag?

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

".Wey - som lätt fyller 120GB med egna tga-filer om någon skulle vilja... jag undrar hur mycket plats eforums inlägg tar idag?"

 

Hmm, okej men det var iofs, hemdatorer jag täkte på men glömde att skriva det.

 

 

Samtidigt skulle inte jag ha något större moralisk problem med att sno ett Microsoftprogram. Jag har nämligen köpt nästan deras byggiga ops och sett blåskärmar i hundratal, och att betala för ops som ligger på beta nivå är inge vidare kul. När jag köpte w95 fick man vara glad om den höll en vecka utan blå skärm, men efter två års ständiga buggfixar så gick den till slut.

[inlägget ändrat 2003-07-16 15:20:01 av stefanowich]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge ingen bryter mot svensk lag eller Eforums regelverk så är svaret generellt sett: Ja.

 

Bra. Då vet vi. IDG-s Eforum blundar med hela huvudet så länge ingen ber er, herrar Messerschmittar, att hjälpa till med ett bankrån eller något motsvarande.

 

Bara ni får ett tillfälle att briljera med era kunskaper, vad det än gäller, så är läget helt okej.

 

Kuliga grabbar på det här stället...

 

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Då vet vi. IDG-s Eforum blundar med hela huvudet så länge ingen ber er, herrar Messerschmittar, att hjälpa till med ett bankrån eller något motsvarande.

 

Du har inte besökt särskilt många diskussionsforum eller nyhetsgrupper va? =D

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har nämligen köpt nästan deras byggiga ops och sett blåskärmar i hundratal, och att betala för ops som ligger på beta nivå är inge vidare kul. När jag köpte w95 fick man vara glad om den höll en vecka utan blå skärm, men efter två års ständiga buggfixar så gick den till slut.

 

Håller med om att Win9x-systemen är en betaversion. Jag har blivit införstådd med det nu sedan jag kört XP i ett halvår.

 

Imponerad över dess stabilitet!

 

Kör du det idag, eller?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Jag har en windows 2003 Enterprise Edition på min burk här hemma som jag inte betalt en krona för, den är dock exakt lika laglig som om jag hade köpt den. Eftersom den är en 6 månaders trial version.

 

Jag har desutom VS.NET som jag inte heller betalt en krona för, den är också laglig då det är från en MSDN abbonemang från mitt jobb. Dessa får man installera hur många kopier man vill av (Volumn licens) så länge de används för utveckling av program, och eftersom jag jobbar hemifrån ibland så är det ok.

 

Så lilla Laila49, eftersom varken du eller jag eller någon moderator vet hur sMe har fått tag i sina OS så kan vi utgå från att de är lagliga, och hjälpa honom/henne med sitt problem.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så länge de används för utveckling av program, och eftersom jag jobbar hemifrån ibland så är det ok.

Är du verkligen säker på det?!

MSDN-licenserna är till för utvärdering och utveckling, helt rätt. Men om man utvecklar program med VS används programmet i produktion och faller således inte under MSDN-lisensen. Någon som vet säkert?

 

Det här med att jobba hemifrån är känsligt... Du måste definitivt ha separata licenser (MSDN är naturligtvis ok, om det inte är produktion) och för att skattemyndigheten ska bli nöjda måste man ha en särkild "arbetsplats".

Jämför t.ex med Hem-PC som de anställda enligt skattereglerna inte _får_ jobba på, eftersom det då är arbetsredskap och andra regler gäller för avdrag och förmåner. Det låter konstigt, men jämför med tjänstebil och poolbil. En poolbil är företagets bil som du lånar när du behöver. Du får inte köra en meter privat med den, inte ens hem från jobbet (privatresa). Tjänstebilen får du köra hur mycket du vill med, men då betalar man förmånsvärde.

 

Jaa.. helt lätt är det inte...

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

Jag hoppas att det är värmen som påverkat ditt humör, att du spyr galla över ett forum ditt folk kommer som behöver hjälp med allehanda ting. I Sverige ligger väl bevisbördan på den som anklagar i första hand , så om du ska gå omkring och anklaga folk så se till att ha kött på benen. Det kan till och med vara så att folk komer hit när allt annat har misslyckats trots köpt programvara åtskilliga timmar till supporten med kvarvarande problem som följ. Om du kan allt som står här på forumet och inte tycker att den ger relevant information, kan jag bara önska lycka till på andra forum. Det verkar iofs som du frågar över ett forums existens i störrsta allmänhet. Jag utgår också från att du är en sann kapitalist, de brukar gnälla när folk hjälper varandra gratis...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "spyr inte galla" över Eforum. Möjligen besvikelse. Detta för att jag har sett en del andra fora där folk briljerar med sina kunskaper och sin brist på omdöme, och även läst IDG-s programförklaring där man säger sig värna om lag och rätt (//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del7), punkt åtta, när det gäller upphovsrätten.

 

Här ser man glada gossar brilla med sina kunskaper och självaste okritiserbara supergurun Weyland hångrina i stället för att tänka efter.

 

IDG borde hålla efter sina supertyper lite bättre, om de nu inte kan tänka efter själva. Det är min uppriktiga uppfattning, hån eller inte.

 

Så höll jag på att glömma det vikrigaste: Eforum har, till skillnad från de andra, en mycket tydlig och känd agarstruktur, ett av de mest respekterade tidningsförlagen när det gäller IT och data.

 

Då gäller det att hålla rent på egen gård...

 

mvh

 

[inlägget ändrat 2003-07-18 21:55:15 av Laila49]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit sMe så hade jag blivit förbannad, att anta att man har snott något för att man förmodligen inte har råd med det.

 

Gör du så i verkliga livet också?

T.ex. om en simpel verkstadsarbetare kör omkring i en Porsche så kommer du och säger att han antagligen har snott den...

 

Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats är en bra regel att gå efter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pysslar du med egentligen? Gnäller för att du saknar egen kunskap att "briljera" med?

 

Kan du förklara för oss som saknar omdöme hur du kan _veta_ att den programmvara sMe använder är olaglig? Att det inte handlar om en "trial version" eller MSDN-licenser från personens jobb?

 

/Stefan - som ivrigt väntar på förklaringen...

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...