Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga ett nätverk...


sMe

Rekommendera Poster

Jag "spyr inte galla" över Eforum. Möjligen besvikelse. Detta för att jag har sett en del andra fora där folk briljerar med sina kunskaper och sin brist på omdöme

 

Som sagt, eforum är enligt mig det forum som är ABSOLUT MEST befriat från uppenbara illegala diskussioner... det borde du ha märkt om du huserat på internets diskussionsgrupper mer än ett par dagar.

 

Att sedan komma och påstå att eforums kunskapsbank främjar piratkopiering är väl ändå lite förhastat? Vilken kunskapsbank främjar INTE piratkopiering om jag får fråga? Tänk efter lite.

 

och självaste okritiserbara supergurun Weyland hångrina i stället för att tänka efter.

 

Det är juh snarare du som inte tar kritik, ärligt. Du har inte bemött en enda motfråga hittills.

 

 

Många (även okunniga på nätverk i övrigt) utvecklar på Windows Server-plattformen även privat/som hobby - Standard Server är inte särskilt mycket dyrare än en vanlig Professional så hur du kan påstå rakt ut att frågeställaren är en ligist som borde straffas och skjutas förstår jag bara inte. Snacka om att fördöma först.

 

Sedan har jag, som en parentes, i egenskap av superguru, inte skrivit en enda rad som hjälper frågeställaren i den här tråden - men den allsmäktige Weyland ska då fan alltid fördömas först, det var då tusan vad det finns gott om MOTSTÅNDARE till att hjälpa folk. Tss... :7

 

...jag ser fram emot den dagen du polisanmäler din städerska för att hon kör BMW, det bara kan juh inte vara rätt - eller hur?

 

Eforum har, till skillnad från de andra..

 

Skitsnack, eforum är inte alls unikt på den punkten - men väl oehört välmodererat jämfört med dess gelikar.

 

--

.Wey

 

Future SUPERGURUHERO Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-07-18 23:12:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Att direkt beskylla & attackera någon för att ha piratprogram är smått komiskt.

 

Tänk om en liknande fråga ställs av någon på ett företag som inte vågar erkänna att han är okunnig, och istället väljer att skriva att han gör detta privat i hobbysyfte, och någon överambitiös självutnämnd piratpolis direkt anklagar han för att vara en brottsling. Denna person lär väl aldrig komma tillbaka till detta forum.

 

Jag är ganska dålig på konstlad svenska så kan någon översätta följande åt mig :

 

"juvenila delinkventer " ?

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska dålig på konstlad svenska så kan någon översätta följande åt mig :

 

"juvenila delinkventer " ?

 

Ungefär barnsliga brottslingar eller ungdomsbrottslingar, är lite osäker på delinkvent men är rätt säker på att det betyder något i stil med brottsling, missanapassad.

 

[inlägget ändrat 2003-07-19 00:00:04 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "spyr inte galla" över Eforum. Möjligen besvikelse. Detta för att jag har sett en del andra fora där folk briljerar med sina kunskaper och sin brist på omdöme, och även läst IDG-s programförklaring där man säger sig värna om lag och rätt (//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del7), punkt åtta, när det gäller upphovsrätten.

 

Läs även om förtal, det står både där och i lagboken.

 

"Lag och rätt"? "Hålla rent på egen gård"? Jag tror att du själv har mycket att lära av dina egna inlägg...

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Är du verkligen säker på det?!

> Men om man utvecklar program med VS används programmet i produktion och faller således inte under MSDN-lisensen. Någon som vet säkert?

 

Inte 100% säkert, men en av orsakerna att ha en utvecklingslicens är för att man SKA få utveckla på dom, inte köra i produktion. Därför brukar det följa med t.ex windows, SQL Server & officeprogram på 40elva olika språk.

 

Utveckling != Produktion.

 

Sen när det gäller köra mjukvara hemma som du kör på jobbet; Läs microsofts licensavtal.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kunskapsbank främjar INTE piratkopiering om jag får fråga?

 

Så det faktum att alla andra "gör det" gör alltså att "det" även är tillrådigt på IDG-s egen sajt? Helt enkelt otroligt!

 

Den inställningen har också, i mina ögon, alla de som har något att invända mot mina inlägg i denna tråd. De senare inläggen verkar handla om att "man kan ju faktiskt köpa en 2000 Advanced server för egna pengar. Döm honom inte"

 

Visst kan man det. Men de som har stulna exemplar och eller/nycklar är nog åtskilligt fler än de som satsar månadslöner efter skatt på serverlicenser för hemmabruk. Rätta mig om jag har fel :-)

 

Sådant förstår nog de flesta, utomn De Mest Hjälpsamma av Riddarna av den Hjälpsamma Orden på Efotum.

 

Det vore f.ö. intressant att få en redaktionell kommentar till Guru W-s replik ovan. Står även IDG för den eller...

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senare inläggen verkar handla om att "man kan ju faktiskt köpa en 2000 Advanced server för egna pengar. Döm honom inte"

Hur läser du? Weyland påpekade att Standard Server inte är mycket dyrare än vanlig Pro. Men flertalet av oss funderar över hur du vet att han inte kör en trial version eller en MSDN-licens hemma?

 

Hur vet du att det INTE är så?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det faktum att alla andra "gör det" gör alltså att "det" även är tillrådigt på IDG-s egen sajt? Helt enkelt otroligt!

 

ALL kunskap kan användas i LEGALT syfte ELLER i ILLEGALT syfte... detta avgör den som tar del av kunskapen, sällan den som lär ut.

 

Bara för att vi berättar hur man kör bil uppmanar vi väl för FAN inte till att folk ska köra ner varandra? Men visst, kunskapen om att köra bil kan man göra mängder med vettvilliga brott med!

 

Vilket var vad jag syftade på, all kunskap (med väldigt få undantag) har ett legalt användningsområde - det hela är en omdömesfråga och i den här tråden finns det inga belägg för att hålla inne på en enkel lösning som dessutom kan hjälpa ett flertal andra som läser eform... om du anser det så berätta det och nöj dig med det, någon har redan tagit upp begreppet förtal har jag för mig.

 

 

Fundering...om någon som visar upp sin legitima licens på en mjukvara i en liknande tråd får svar på sina frågor - då kan juh hela världens ligister (som förstår svenska) använda dessa svar i brutalt onda uppsåt! Fy fan! Stoppa eforum! ;)

 

Det vore f.ö. intressant att få en redaktionell kommentar till Guru W-s replik ovan. Står även IDG för den eller..

 

Varför i hela friden skulle de göra det?

 

--

.Wey, som inte skriver detta inlägg i egenskap av IDG-skribent

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wey:

 

Håller absolut med dig i sak, men tycker språket är illa valt. Men visst, ibland blir man bara så upprörd...

 

Skippa svordomarna så blir dina inlägg ännu bättre!

 

 

/ PPC, som själv svär som en borstbindare till vardags ; )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med dig i sak, men tycker språket är illa valt. Men visst, ibland blir man bara så upprörd...

 

Hehe, sorry - vad gör man inte för att hålla diskussionen igång ;)

 

Nå, när jag svär online så vet man i alla fall att man irriterat mig och upptagit några sekunder av mitt liv. Gratulerar och ber om ursäkt för mina svordomar, ett tag :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar och ber om ursäkt

 

Inget att be om ursäkt för, men vad är det du gratulerar mig till? Har jag vunnit något kanske?

 

:)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att be om ursäkt för, men vad är det du gratulerar mig till? Har jag vunnit något kanske?

 

Märks att jag inte druckit morgonkaffe ännu, dags att göra det tror jag. Gratulationen syftade på den som fått mig att svära, det är värt ett "grattis" tror jag :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks att jag inte druckit morgonkaffe ännu

 

Jag hällde nyss i mig tredje baljan, börjar bli lite speedad nu.

 

Nu går jag iaf ner till serverhallen och sätter upp lite nya servrar i racken, där är det svalt och skönt!

 

Tyvärr inte med server 2003, utan W2K sp4. Ett landstingsövergripande beslut att vänta med 2003:an, blää!

 

Bye bye,

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte med server 2003, utan W2K sp4

 

Tjaaa då slipper ni juh "SECEDIT.BLA.RAW"-felet i alla fall... *kliar sig i huvudet* :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa svordomarna så blir dina inlägg ännu bättre!

 

Inlägget hade inte blivit hälften så bra utan kraftuttryck, svordomarna är inlagda på precis rätt ställen. Väl värt en poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de som har stulna exemplar och eller/nycklar är nog åtskilligt fler än de som satsar månadslöner efter skatt på serverlicenser för hemmabruk.

 

Jag har faktiskt haft ett STULET OS! Hittade en Win98-skiva jag fått med mig hem från en utbildning. Dock så har jag aldrig använt det privat, men jag har det kvar iaf.

Däremot har jag kört flera KOPIERADE OS och även betor och framför allt fria OS!

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

Lail49 och andra,

 

1) Om Eforums användare skulle utgå från att

alla människor som vill ha hjälp här har stulit sina

program-/hårdvaror skulle inte många bli hjälpta

på Eforum, eller på internet överhuvdtaget för den

delen. (det gäller även andra områden som andra debattörer gjort liknelser med)

 

Det blir nog svårt att för internetsajter att sätta ihop regler där alla först måste skicka in serienummer od på all mjuk-/hårdvara till forumansvariga som sedan måste kontrollera detta med företag innan personen i fråga får lova att ställa en fråga på forumet.

 

2) Personliga påhopp är sådant som vi på Eforum inte vill se förekomma. Sådant kan leda till förtal. På Eforum ser vi dock gärna att när någon ser något misstänkt inlägg (behöver inte gälla personliga påhopp endast), anmäler detta.

Vi vill givetvis inte hjälpa brottslingar på traven.

 

mvh

Magnus, IDG.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...