Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mastring


st@ffan.com

Rekommendera Poster

st@ffan.com

Skulle vara mycket kul att veta hur ni andra här mastrar era alster.

Att mastra ett verk är ju en konst som tar en massa år att lära sig (och det är därför proffsen finns med sina otroliga kunskaper och mystiska rör-mojänger :-)).

 

Hur får ni bra "sprutt" i låtarna?

Duger det med en trebandskompressor?

Ska man verkligen lägga till "bandspelarbandsförstöring"?

 

Och sist men inte minst: Gör ni om slutmixen efter mastringen en gång till för att på så sätt behöva mastra om ännu en gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikläraren

eehhh... Mixa om efter mastring...?

Mastring görs ju på stereofilen.

 

"bandspelarbandsförstörning"...?

Du menar bandkompression väl och är helt beroende på vilken typ av musik du gör samt vilka instrument du använder.

 

Generellt kan man säga att det inte finns några givna regler eller burkar som "måste" användas vid mastring. En sak måste du dock använda och det är öronen. Var sedan försiktig när du mastrar och ta många pauser (man blir väldigt fort lyssningstrött).

 

Bra srutt, som du uttrycker det fixar du i inspelningen/mixen (mastring är ingen mirakelkur för taskiga mixar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Attic Session

" "bandspelarbandsförstörning"...?

Du menar bandkompression väl och är helt beroende på vilken typ av musik du gör samt vilka instrument du använder."

 

Nej, jag gissar att han menar tape distorsion.

 

Mastring är svårt. Jag brukar helt sonika sätta mig med soundforge och lite pluggar och pyssla runt lite tills jag blir nöjd med resultatet. Nåt jag alltid gör först är dock att bredda stereovidden ganska ordentligt, och sen köra en försiktig kompressor på hela spåren, så att det blir rätt studs i allt. Sedan är det olika, ibland blir det lite pillande med EQ osv. I slutändan kör jag nån maximizerplugg och drar upp volymen rejält.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...