Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fax för xp home

€inri

Recommended Posts

Hej!

Tänkte försöka få till det med fax,

åtminstone från datorn. Har läst om Microsoft Windows och installerade i morse med hjälp av Cd-skivorna från xp home och Office Professional 2000.

Men trots att det verkade som om installationen lyckades, så är Fax-konsolen tom enligt senaste uppgiften . . .

Är det någon som vet hur man skulle kunna göra (och om det överhuvud taget går)?

Tacksam för tips och hjälp.

med eTT svarT TangenT-bord

Nu kommer jag inte ihåg vad du har för Internet-uppkoppling, men tror att det är ADSL och då går det inte att använda fax-tjänsten. Utan till det behöver man ett uppringt modem. Man kan ha både ADSL och modem installerat samtidigt.

Om du skaffar modem, så kan du läsa här vad Microsoft skriver om hur man konfigurerar och skickar fax i XP:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;306550

Och här hur man tar emot fax:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;306662

Tack för svaret.

Jag blev inte helt överraskad.

Jag har ju Telias ADSL numera. På en slavdator har jag uppringt modem och dessutom en gammal faxapparat, men där är det tyvärr Win98, så det blir nog bara problem. Jag lyckades sända fax från den gamla datorn för några år sedan men sen kraschade det. Det är väldigt sällan man behöver faxa nu för tiden så bara om det varit en enkel match skulle jag överväga mer insatser av tid på detta önskemål.

Tack än en gång för ditt svar !

Xps fax tjänst är faktiskt så funktionell som man kan kräva/behöva som privatperson. Enkel att använda. Inte behöver man väl installera Office för att få den att fungera?

Med ett faxmodem i datorn kan man enkelt sända fax och även ta emot. Vid mottagning kan datorn antingen ringa och pocka på din uppmärksamhet eller svara efter ett visst antal signaler.

Hur når man då denna enkla tjänst?

Jag hittar den här:

start->program->tillbehör->kommunikation->fax

Busenkelt, om man har ett faxmodem i datorn.

Vill du testa att ta emot fax? Gratis tjänst:

http://www.tpc.int/

går också att nyttja via e-post

remote-printer.kalle_kalleson/any_place@xxxxxxxxx.iddd.tpc.int

där xxxxx är telefonnumret inklusive lansdnumret, dvs

4681234567

Du får ett fax till telefon inom tio minuter.

Lycka till

/T

[inlägget ändrat 2003-07-02 19:49:39 av Monshi]

... denna enkla tjänst?

Jag hittar den här:

start->program->tillbehör->kommunikation->fax

Busenkelt, om man har ett faxmodem i datorn.

Hej, underbart! Det är så jag skulle vilja få till det! Kunna skicka faxet från datorn.

Inte behöva bry sig om hur man stoppar in papper, vänt si eller så, matat in kontinuerligt eller intermittent och syns det gröna och oranga??

Busenkelt. Fint! Så nu ska jag bara ta reda på vad ett faxmodem kostar samt hur man kan få det installerat utan konflikter med det

som redan fungerar i anläggningen.

Men jag slipper helt utlägg om jag följer ditt andra tips: att skicka fax via email.

Det har jag redan (denna afton) testat och

det var en mycket värdefull nyhet för mig att man kunde göra så.

Många företag anger sitt fax-nr men inget epostnummer. Nu kan jag t.ex. skicka

påminnelser (om så skulle behövas), om att byta lampor ute på stan, till det famösa finska företaget Fortum.

Jag tackar Dig Monshi och bugar!

Uppfattade jag dig fel? Har du inte ett gammalt modem på en dator? Även gamla modem kan ofta skicka fax. Annars tror jag inte att de kostar alltför mycket att införskaffa ett nytt eller köpa ett gammalt begagnat.

Lycka till med faxandet!

/T

(tack för p.)

Har du inte ett gammalt modem på en dator?

Hej igen! Jo modem finns, men inget fungerande faxprogram.

Har ett som heter SUPERFAX men det ger Error 13793

och jag tror jag ger upp tanken på att skicka från datorn (vägen via mail som du tipsade om är nog det bästa sättet f.n.)

Men, om du har ett modem i den gamla datorn kan du väl flytta det till den nya?

Ässch, bry dig inte om att svara om det inte kan utvecklas mer.

Och visst, att skicka via mail är enkelt och kan inte strula, men du får å andra sidan ingen bekräftelse på om det verkligen kom fram till den du tänkt.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...