Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om videokameran Canon xm2


Trevlig

Rekommendera Poster

Jag funderar allvarligt på att köpa videokameran Canon xm2. Jag skulle gärna vilja ha den för seriös hobby och kanske också för att göra dokumentär/reportage för TV.

 

Mina frågor är:

 

1. Är Canon xm2 en tillräckligt bra videokamera för detta?

 

2. Finns det några problem för TV-bolag att hantera digitala filmer från Canon xm2?

 

3. Behöver jag skaffa speciell mikrofon, förutom den som finns, för att öka kvalitén?

 

4. Är Adobe Premiere 6.5 att bra redigeringsprogram för mina ändamål?

 

5. Hur svårt/lätt är det att sälja dokumentär/reportage program till TV?

 

6. Vad behöver jag mer tänka på?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Ja, även om storebror är bättre! (och dyrare)

 

2. Nej, det är standard DV-format, men

helst vill TV-bolag ha materialet i DVcam format.

 

3. Jag har bara testat xm1 och där är extra mic ett måste om det ska bli nåt. Xm2 har justerbar ljudnivå (inte automatisk skräpinställning). Problemet med fast monterad mic är att kameraljud spelas tas upp av micken.

 

4. Japp.

 

5. Kan inte svara på det, men gör _först_ en undersökning och skaffa _sen_ utrustning!

 

6. Hur mycket orkar du läsa...?

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 16:52:20 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Du verkar vara både kunnig och insatt så därför frågar jag vidare.

 

Om jag nu behöver en annan mikrofon än den som finns, vad typ av mikrofon vill du rekommendera? Är trådlösa bra?

 

Och ja, jag orkar läsa, så har du några råd att ge angående inköp av Canon xm2 för lite mer proffsigt bruk, så är det mycket välkommet.

 

Vilka tillbehör vill du tex rekommendera?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om jag nu behöver en annan mikrofon än den som finns, vad typ av mikrofon vill du rekommendera? Är trådlösa bra?

 

Beror på vad du ska filma. Intervjuer ska filmas med riktad monomik (det är väldigt få människor som pratar i stereo...). Tänk på att riktade mickar är känsliga för blåst, och ger då sk puffljud. Därför lär du behöva ett puffskydd (stor stickad boll som man trär över micken).

 

Miljöljud spelar man alltid in i stereo. Ska de spela in intervju och miljöljud samtidigt behöver du en mixer, alternativt spela in miljöljudet på annat sätt, tex minidisk eller DAT och sedan mixa det i datorn. I vilket fall som, kan det vara svårt att sköta både kamera och ljud ensam.....

 

Och ja, jag orkar läsa, så har du några råd att ge angående inköp av Canon xm2 för lite mer proffsigt bruk

 

xm2 är inte en proffskamera, det är en sk semipro-kamera. Men kvaliteten på ljud och bild räcker för en proffsig touch.

 

Tillbehör:

Stativ. Köp inget billigt skräp, det blir väldigt skakiga bilder eftersom de inte är stabila. Stativet ska vara tungt och stabilt. Du får räkna med runt 2-3 kkr för ett stativ.

 

Jag har även lyckats hitta en sladdfjärrkontroll som man skruvar fast i hanstaget på stativet, där man har start/stop och zoom, vilket nästan är ett måste. har man kameran på stativ, är det väldigt bökigt att komma åt reglagen, utan att stöta till kameran.

 

Rengöringsband! Tål att upprepas! Allt för många struntar i detta, men det är väldigt viktigt! Jag har fått höra att man ska köra rengöringsbandet minst var 10:e bandtimme.

 

Batteri med hög kapacitet. Det hjälper inte mycket med många små batteri, hur kul är det att byta batteri mitt i en tagning? Däremot, ska du alltid ha med ett extra batteri, om något händer.

 

Och inte minst viktigt : Se till att batterierna är laddade! De har en förmåga att tappa laddningen även om det inte används!

 

Circulärt Polarisationsfilter. Tar bort oönskade reflexer och ger tydligare färger och proffsigare resultat.

 

Eventuellt belysning, men dagens kameror är rätt så ljuskänsliga.

 

Kommer inte på mer just nu...

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 19:14:43 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att du finns Mr Andersson!

 

Jag tackar för de nyttiga och bra svar du gett (de ska jag spara) och nöjer mig så länge, man jag återkommer kanske framöver med fler frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helst vill TV-bolag ha materialet i DVcam format.

 

Jaså? En polare till mig gjorde en tv-produktion och de ville absolut ha materialet på digibeta, vilket var rätt klurigt att ordna för honom. Men jag antar att det är olika för olika tv-bolag.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt belysning, men dagens kameror är rätt så ljuskänsliga.

 

Belysning är väl alltid bra, även om kameran är ljuskänslig. Du har större möjlighet att ordna en vettig ljussättning och även lätta upp skuggor osv.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag får rätta mig själv...

 

Diskussionen hittills har hållit sig på semipro-nivå, och då är DVcam (och även DVCpro) att föredra framför DV. Ingen TV-station säger nej till det.

 

Digibeta är givetvis att föredra, men det är dyrt att köpa utrustning för det och för att det ska vara försvarbart ska man arbete proffesionellt med det.

 

Även vanliga DLT-band med material i rätt format (för dåligt påläst för att veta vilket) går utmärkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har inte påstått att belysning inte är bra!

 

Belysning är alltid bra att ha, men iom dagens ljuskänsliga kameror är det inte alltid nödvändigt, det går att få godkänt resultat även utan extra belysning, men du har större chans att få ett bra resultat med belysning!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Så trevligt att du finns Mr Andersson!

 

;)

 

man jag återkommer kanske framöver med fler frågor

 

Gör så. Det finns flera här som kan hjälpa dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta igen, men förstår jag er rätt att ni menar att TV-bolag kan tacka och ta emot vanlig DV format från tex Canon xm2, men att de helst föredrar andra format?

 

Eller är det så att vissa TV-bolag kräver annat format? Om det är så hur gör jag rent praktiskt då, jag med min canon xm2? Måste jag komplettera med nån slags utrustning som kan konvertera mitt DV format till annat format, eller....?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tekniskt sett tar de såklart alla format, du kan skicka in VHS, Betamax och Video8 också. Det är snarare så att de vill ha så hög teknisk kvalitet som möjligt på det de sänder.

 

Om det är så hur gör jag rent praktiskt då, jag med min canon xm2? Måste jag komplettera med nån slags utrustning som kan konvertera mitt DV format till annat format, eller....?

 

Det inte helt lätt, efter som DV saknar väldigt mycket information, framför allt färginformation. DVcam och Digibeta har betydligt högre kvalitet och större bandbredd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen hittills har hållit sig på semipro-nivå, och då är DVcam (och även DVCpro) att föredra framför DV. Ingen TV-station säger nej till det.

 

Digibeta är givetvis att föredra, men det är dyrt att köpa utrustning för det och för att det ska vara försvarbart ska man arbete proffesionellt med det.

 

Även vanliga DLT-band med material i rätt format (för dåligt påläst för att veta vilket) går utmärkt.

 

Tja, själv har jag egentligen bara koll på DV och analoga format.. tänkte bara kolla eftersom jag hörde det där om digibeta (som jag inte har en aning om vad det är, bara att det inte är så vanligt bland vanligt folk).

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att belysning inte är bra!

 

Belysning är alltid bra att ha, men iom dagens ljuskänsliga kameror är det inte alltid nödvändigt, det går att få godkänt resultat även utan extra belysning, men du har större chans att få ett bra resultat med belysning!

 

Jepp, jag förstod vad du menade. Jag säger inte emot dig alls, utan ville bara förtydliga att extra belysning nästan alltid är nyttigt även om kamerorna är ljuskänsliga.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...