Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administration av Server 2003...


Haxxe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Nu en ny fråga, kanske litet knasig även denna, men nätverk & serverhantering är ett nytt ämne för mig...

 

Jag kör en burk med XP, vilken är kopplad till WAN via en DLink router. Jag funderar på att sätta upp en burk som server, och då under en testperiod köra denna med Windows Server 2003. Denna nya burk kommer då att stå i en garderob, utan bildskärm eller tangentbord.

Min fråga är om det är möjligt att administrera denna burk via nätet, då det inte blir någon direkt koppling över routern. Är det "remote desktop" som gäller? Kommer servern att känna sig ensam i den mörka garderoben? ;-)

 

/haxxe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Terminal Services använder jag för att administrerar min win2003 burk som står i garderoben, det funger utmärkt.

 

Du skall dock tänka på att du loggar in som en ny session och inte som den person som är inloggad. Om du vill det skall du använda dig av VNC, jag hade dock stora prestanda problem med VNC när jag testade, det laggade apa och då sitter man ändå på ett 100Mbps nätverk.

 

Burken kommer inte känna sig ensam, eftersom den hela tiden kommer prata med de andra burkarna på nätet :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 2003:s variant av TS kan man, om man vill, logga in mot consolen genom att lägg till switchen /console i sökvägen. Detta innebär att man inte skapar en ny session och program som VNC blir överflödiga.

 

/ Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Visst jag inte. Tack för informationen.

 

Poäng till dig.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du behöver inte lägga in terminalserver om du ska administratera servern.. Den känsten är redan igång.. Skapa bara ett konto som har administratörs rättigheter och lägg till att användaren får köra terminal så funkar det... och du slipper ha massa extra känster igång..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...