Just nu i M3-nätverket
Jump to content

statusbar, fast inte

MH

Recommended Posts

VBA-EXCEL

Är det någon som har en aning om hur man gör en grafisk "framstegsmätare" i StatusBar?

Ähh, det där var inte speciellt tydligt. Det jag är ute efter är det blåa liggande stapeln som markerar hur långt man har kommit i t.ex en loop. Man skulle visserligen kunna göra ett eget formulär med en scrollbar, växande grafik eller liknande, men det skulle bli extremt fult och jag antar att det går att styra StatusBars grafik på något sätt.

Hoppfulla hälsningar

/Magnus

Har xl-Dennis fått abstinens och smyg-uppstått, eller har Monshi fått en massa hemliga beundrarinnor?

Följ den spännande fortsättningen på Eforum

Kul idé.

Går säkert...

Men hur???

Du kan alltid i brist på annat leka lite med ASCII representation av framstegen.

Sätt om texten som visar stegvis.

|

||

|||

||||

|||||

|

||

|||

||||

|||||

exempelvis.

Inte grafiskt, men något.

Hittade detta exempel, nog så grafiskt det går att få :

http://www.erlandsendata.no/downloads/statbar.zip

/T

[inlägget ändrat 2003-07-01 23:46:06 av Monshi]

Den var grymt snygg

Satt just och jobbade på en liknande ide, fast med enbart likhetstecken och nedräkning. Inte fullt lika roligt...

Det gick att hitta en helgrafisk också.

http://j-walk.com/ss/excel/files/developer.htm

"Control the LED Display in the StatusBar"

Men det har ett alldeles för krångligt upplägg. Dom har skrivit en class bara för att hantera skräpet. Tror att jag hoppar över det.

En tipspoäng till dig (Fast man borde nästan skaffa ett tomt konto med tjejnamn innan man den poängen, bara för att göra dig riktig paranoid...)

/m

En tipspoäng till dig (Fast man borde nästan skaffa ett tomt konto med tjejnamn innan man den poängen, bara för att göra dig riktig paranoid...)

Mmh, paranoid, nej. Konfunderad, ja.

Tjejnamn? Inte många av jag fått poäng av har haft namn som kunnat kopplas till något kön.

Helgrafisk statusbar - kul, men lite överdrivet. Men om du vill glänsa lite, kan du alltid utnyttja den. Den är färdigskriven och klar att användas. Ett anrop som vilket annat. Eller gör en djupdykning in i klassen och plocka ut det du behöver. Dock känner jag att det är mer än vad jag skulle orka göra.

Men...Den ASCII representation som jag länkade till var väl häftigare. :)

/T

Tjejnamn? Inte många av jag fått poäng av har haft namn som kunnat kopplas till något kön.

He, he. Ännu ett fall av övertolkning.

Jag tittade lite snabbt i din användarinfo och dom första 0-inläggaren du fått poäng av hette ewa och gullan, så jag antog att det fortsatte i den stilen. När man kollar en gång till så verkar det inte finnas några fler...

Men du har rätt, ASCII representation är grymt läcker. Är barnsligt förtjust i den typen av genvägs-lösningar. Du får syboliskt ta emot ett poäng till "Ole P. Erlandsen" Om du någonsin träffar honom så kan du väl skicka det vidare :-)

Hmm, passsa på att påminna honom om att Opera är uppe i ver 7.11 och att det är dags att byta logga [barnsligt]

[inlägget ändrat 2003-07-02 11:37:59 av MH]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...