Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CRT eller TFT?


MS______

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min 19" monitor pajade förra veckan och idag ringde jag till reparatören och frågade hur det låg till med min monitor. Han svarade att det inte gick göra något åt, det är bara att köpa ny.

 

Så jag undrar om jag ska köpa en CRT på 19" för ca 3000kr eller en TFT på 17" för 4000-5000kr?

 

Har då lite funderingar om TFT...

* Vad motsvarar en 17" TFT gentemot en CRT?

* Är det värt att betala nästa dubbelt så mycket för en TFT?

* Har Hz samma inverkan på en TFT, som en CRT?

* Någon nackdel med att köpa en TFT?

 

Den ända jag är rädd för om man skulle köpa en 17" (1280x1024) TFT är att upplösningen kommer vara för låg jämfört med en 19" (1600x1200) CRT och att det kommer kosta mer pengar...

Kommer att använda monitorn till att spela, surfa, se film osv.

 

Tacksam för svar! Ni får även rekommendera mig en bra CRT/TFT, och övertala mig vad jag ska välja.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vad motsvarar en 17" TFT gentemot en CRT?

ca: 18-19" beroende på model/fabrikat.

 

* Är det värt att betala nästa dubbelt så mycket för en TFT?

Själv skulle jag inte göra det ,mest beroende på ....

 

Den ända jag är rädd för om man skulle köpa en 17" (1280x1024) TFT är att upplösningen kommer vara för låg jämfört med en 19" (1600x1200)

Jepp, har du kört 1600x1200 vill du inte köra lägre.

 

Har Hz samma inverkan på en TFT, som en CRT?

Nix.

 

Någon nackdel med att köpa en TFT?

döda pixlar döda pixlar döda pixlar döda pixlar döda pixlar ... om det finns döda pixlar på skärmen, kan det bli ett mindre _helvete_ för att de olika tillverkarna har olika mätmetoder, om hur vidar man ska få den utbytt eller inte.( apple... kan dra åt...))

 

 

Kommer att använda monitorn till att spela, surfa, se film osv.

Självklat, dagens TFT skärmar har en bra responstid, du kommer inte att få några eftersläpningar i grafiken.

 

 

 

 

Testen på Toms Hardware är gammmmmal... dagens TFT skärmar har en responstid på under 20ms.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-01 17:08:21 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dagens TFT skärmar har en responstid på under 20ms

 

Nja, det är bara några få som har under 20ms i responstid, lr ;)

annars är det kanske fortfarande pengarna som styr när det gäller köp av skärm, du får en hyfsat bra crt 19" skärm för ca 3500:- medans en 18" tft kostar minst 5500-6000:-, men det kommer bättre och billigare hela tiden så....

 

 

#Seppo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg det :),

bra pris dessutom, gäller bara att ladda ner profilen som finns på tom's sida.

 

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 14:27:44 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde Hyundai Q17 igår, är så himmla trött på min ViewSonic P95f, den väger 35kg och är den största CRT 19" jag har sett...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Av ditt svar Seppo drar jag den slutsatsen, att en TFT skärm idag fungerar nästan lika bra som en CRT.

Jag har en Hitachi CM771 19 tum, hur vore det att byta till en CML175SXW eller Eizo Flexscan L557?

Jobbar med bl.a. digitala bilder och enklare bildbehandling. Tacksam för synpunkter.

Pensionär i Sibbo, Finland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört genom jobbet att Eizo Flexscan L557 ska vara en riktigt bra skärm, den andra vet jag inget om tyvärr.

Hittade denna sida om skärmen, test från sommaren 2003.

 

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=3410

 

Helt rätt att tft skärmarna blir bättre och bättre, helt i klass med crt.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och jag lovar en behagligare syn med tft skärmen, märker det själv då jag använder glasögon och det känns mer ansträngande att titta på en crt skärm än en tft.

 

Lycka till.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack IGEN!

Ditt svar gör det lätt att besluta, jag skaffar TFT! Jobbar med datorn 6-8tim per dag och använder också glasögon. Är 68 år gammal så ögonen ansträngs ganska mycket. Väljer Eizo Flexscan L557!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ekonomin som styr så är CRT det självklara valet. Jag tycker personligen att TFT fortfarande är för dyra, men jag skulle gissa på att om 3-4 år så kostar dom lika litet som CRT.

 

Kommer att använda monitorn till att spela, surfa, se film osv.

 

Då skulle jag helt klart välja en 19" CRT eller ännu större, kanske 21" om man får den för bra pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, ekonomin styr MEN tft mer skonsam för gamla ögon och tft skärmarna blir bättre och bättre, helt i klass med crt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt: DÖDA PIXLAR!!!!!!!!

Usch och fy!

 

Gör som jag och bränn pengarna på en rejäl CRT istället! -Stort, tungt, lite dinosaurie över den, men Tyrannosaurus var ju REX!

 

;-)

/Virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...