Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om du fick bygga din..


Ljudkraft

Rekommendera Poster

squarehead

Samtliga låtar på min sida är skapade med trackers.

 

Min synt köpte jag för ett, ett och halvt år sedan ungefär. Jag borde har lärt mig det mesta om hur den fungerar och testat ett antal sequencerprogram vid det här laget. Istället har jag bara spelat på den. Jag har ett antal idéer till låtar men har tyvärr inte kommit längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Skapad
  • Senaste svar
st@ffan.com

Daniel har en mycket bra point där. Musiken kommer inte automatiskt bara för man har mycket/bra grejor.

 

Därmed inte sagt att man ska ha dåliga. Ett verktyg (må vara ett program, en synth eller en gitarr) blir aldrig bättre än vad man själv gör med det.

 

Vettifåglarna om Strindberg skulle skrivit Hemsöborna bättre med Word. Dock skulle jag vilja skicka en musikdator till Bach. Han om någon skulle kunnat använda vår moderna teknik som ett otroligt verktyg.

 

En annan tonsättare som snabbt hängde på det här med datorstött komponerade var Frank Zappa (ja, han skrev faktiskt ett par andra låtar än Bobby Brown Goes Down).

 

"Jazz From Hell" är komponerat och framfört helt och hållet (utom en låt) på New England Digitals Synclavier II (den som Grippe gjorde musiken till första Jönssonligan med).

 

Här pratar vi dock ca 250.000kr för själva instrumentet. Då.

 

http://www.synthmuseum.com/synclavier/nedsynii01.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte redan det..? ;)

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan

Daniel har en mycket bra point där. Musiken kommer inte automatiskt bara för man har mycket/bra grejor.

 

Det har jag aldrig sagt. Jag frågade vad han använde.

En del använder t ex bara reason eller trackerprogram idag.. vilket jag tycker är lite tråkigt.

Känns mer "äkta" om det kommer från "riktiga" syntar och inte ett program som man laddat ner från nätet.

Oavsett hur musiken låter.

 

Men det är bara min åsikt

 

//L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va tvungen att skrika till lite

 

Varför var du tvungen att göra det? Blev allt bättre?

 

"killen" är en av Eforums moderatorer och det är mycket tack vare det jobb som dessa lägger ner som Eforum håller den kvalitet det (vanligtvis) gör.

 

Edit: Därmed inte sagt att jag håller med om allt han skrev, men jag har viss förståelse för tappat tålamod.

[inlägget ändrat 2003-07-03 00:06:27 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inte sagt att jag håller med om allt han skrev,

 

Det hoppas jag verkligen. Eftersom Stefan i det här fallet inte betedde sig ett dugg bättre än Ljudkraft, och vice versa. Jag har viss förståelse för att Ljudkraft skrek, men inte sättet han gjorde det på. Låt oss bara hoppas att det går att tillrättavisa varandra på ett smidigare sätt, om behov uppstår :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vart sur på kille när han började "jiddra" med mig utan annledning. va tvungen att skrika till lite... :)

 

Och hade du gjort det face-to-face så hade du väl fått en fet smäll? Varför tycker en del att man kan skriva vad som helst på internet och komma undan med det? Sluta jiddra grabben, det var du som började ;p

 

Ironi, sarkasm och humor går i princip aldrig fram i ett skrivet medie så som man tänkt sig. Enda möjligheten att tydliggöra sin mening är alla fåniga smileys som något miffo kom på :]

 

Sök i datorkrig för lite bättre munhuggarinspiration, som exempel:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=263747#263747

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

Och det har jag aldrig heller sagt :-).

 

Om det blir mer äkta med ett "riktigt" program vill jag låta vara osagt.

Vad är ett riktigt program? Och vad är idag en riktig synht?

 

Reason är inte tråkigare än att spela gitarr om man "mipplar" lite med ljuden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en viss förståelse för att han tappa tålamodet eller för att jag gjorde det?

 

Att Stefan gjorde det, såklart. Det var ju magnituder skillnad mellan er.

 

Om du skulle ha vägarna förbi reglerna så står det längst ner:

Tänk på att det du skriver kan vara glasklart för dig men ändå missuppfattas av dem som läser det du skrivit. Ironi och oskyldiga skämt kan av en mottagare uppfattas som stötande.

Om dina påhopp mot förmodan skulle vara "oskyldiga skämt" så kan det vara värt att tänka på.

 

get it?

Jo, att du är sådan kan inte ha undgått någon, tror du världen eller folks respekt för dig blir bättre av det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hoppas jag verkligen. Eftersom Stefan i det här fallet inte betedde sig ett dugg bättre än Ljudkraft

 

Jag tycker nog att det var "bättre" men långt ifrån "bra", bara för att reda ut den biten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie

En fråga bara; om man är moderator, ska man inte hålla en viss "stil" då? Liksom stå över vissa "saker"? Bara en undran, har följt tråden med visst intresse.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

- Vad sade salladssåsen när du öppnade kylskåpet?

- Please close the door, Im dressing

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-03 02:40:54 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag blev lite sur på dig... Jag har anmält mitt eget inlägg och moderatorn redigerar det säkert snart.

 

Jag menade allvar förut när jag, i egenskap av moderator, bad dig att tona ner din attityd lite men du ignorerade min uppmaning fullständigt. Sedan blev jag lite sur och lät dig smaka på samma mynt som du själv använde dig av, vilket naturligtvis var fel av mig.

 

Jag ber helt enkelt om ursäkt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag erkänner... Jag blev lite sur... Och betedde mig lite dumt... Men jag har anmält mitt eget inlägg och skrivit en ursäkt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker däremot att du ska sluta jiddra och inte lägga näsan i blöt hela tiden.

Detta är ju, som sagt, ett diskussionsforum.

 

 

---

Jocke - lägger sig också i.

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en viss förståelse för att han tappa tålamodet eller för att jag gjorde det?

 

 

Att Stefan gjorde det, såklart. Det var ju magnituder skillnad mellan er.

Han dissa mig på sitt sätt, jag dissa honom på mitt sätt.

 

Om du skulle ha vägarna förbi reglerna så står det längst ner:

 

Tänk på att det du skriver kan vara glasklart för dig men ändå missuppfattas av dem som läser det du skrivit. Ironi och oskyldiga skämt kan av en mottagare uppfattas som stötande.

 

Om dina påhopp mot förmodan skulle vara "oskyldiga skämt" så kan det vara värt att tänka på.

Ska tänka på det i framtiden.

 

get it?

 

Jo, att du är sådan kan inte ha undgått någon, tror du världen eller folks respekt för dig blir bättre av det?

hmm den delen hajar jag inte...

 

 

:) <---- glad gubbe för att visa att jag är en niceguy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir mer äkta med ett "riktigt" program vill jag låta vara osagt.

Vad är ett riktigt program? Och vad är idag en riktig synht?

 

Reason är inte tråkigare än att spela gitarr om man "mipplar" lite med ljuden.

 

Program? hmm asså jag menar att det är tråkigt med typ softwaresyntar, trackerprogram där man bara använder sig av sampels som man laddat ner osv.

 

man ska göra sina egna ljud på en synt som man köpt! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lyssnat på några av dina låtar nu.. jag tänker inte såga eller berömma. just pga av den typ av musik du håller på med är inget som jag lyssnar på. jag gillar t ex inte när en popnörd sitter och snackar skit om ett hårdrocksband som spelat och popnörden gillar inte ens hårdrock, han/hon gillar britany spears.

 

vad är det för musikstil du är innne på egentligen?

 

men däremot så måste jag säga att det låter väldigt mycket "fasttracker - hej jag använder sampels".

 

Jaja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara; om man är moderator, ska man inte hålla en viss "stil" då?

 

Tycker jag nog (jag sa inte att han gjorde rätt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dude, killen börja jiddra med mig. jag har inte ens sagt (skrivit!) nått till honom. klart som fan jag blir lack när han börja skriva skit om mig, och då ger jag igen.

I egenskap av moderator bad jag dig tänka på din attityd, det har iniget att göra med huruvida du skrivit något till mig eller ej.

 

Sedan började du bli riktigt otrevlig mot folk och jag glömde för ett ögonblick min roll som moderator och gav mig på dig lite på samma sätt som du gett dig på andra. Nu har jag både bett om ursäkt för mitt påhopp och anmält mitt eget inlägg men du fortsätter på med samma stil.

 

Ta och lugna ner dig!

 

/Stefan - en av moderatorerna här

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanJohansson! hear me now!

Sorry att jag blev lite sur på dig... Jag har anmält mitt eget inlägg och moderatorn redigerar det säkert snart.

 

puss

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Med andra ord så diggar du inte min musik sådär stenhårt. :) Nu när jag har varit så ärlig i min bedömning så får du gärna säga vad du vill om min musik. Kan inte säga att min målsättning varit att producera skivor med FT2 heller. Trackermusik är väldigt lätt att känna igen. Men med tanke på att det är helt gratis så tycker jag det är ett bra sätt att börja med musik.

 

Jag kan inte svara på vilken musikstil jag "är inne på". Blandar gärna friskt. Den genre mest gillar att lyssna på är väl syntpop (Depeche Mode, Erasure m.fl.) och även liten hårdare elektronisk musik (VNV Nation, Assemblage 23, Covenant, etc..) Jag är sämst på att dela in musik i fack. Det viktiga är att musiken låter bra eller hur. Jag har inget emot ballader heller. Något som du kanske hört av mina låtar är att jag gillar en viss melankolisk/mörk/sorgsen touch.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägga näsan i blöt hela tiden.

 

Men hallå! Stick härifrån om det inte passar dig... köp en tjänst och var glad .)

 

Ljudkraft skrev

Jag har inte sagt nåt "dumt" idag.

Är du helt blåst eller?

 

Det där ser dumt ut härifrån.

 

viss skillnad på att lägga sig och att disskutera saker och ting.

 

Jo när man lägger sig tenderar man att sova eller roa sig med något mindre diskussionsartat... i övrigt har du juh fel, det är samma sak.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo när man lägger sig tenderar man att sova

Haha! Ja, humor. ;P

 

Själva grejen med ett öppet diskussionsforum är att vem som helst får säga vad som helst - när som helst. Så länge det hålls inom forumets regler.

 

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp?#Del7

 

Vill du ha ögonblicklig och precis hjälp får du antingen, som Wey säger, köpa en konsulttjänst eller så kan man även vara hövlig och visa respekt - då brukar folk gärna hjälpa till snabbt och lätt.

 

Ett forum blir vad man gör det till. Eftersom många "lägger sig i" dina inlägg kan bero på att det inte är så många som blir imponerade av hur många av våra mödrar du har haft sexuellt umgänge med.

 

Ta ett djupt andetag och chilla lite, dude.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Har du tänkt på att en synt också är en dator? Ofta med medföljande samplingar och mjukvara för att ändra ljudets karaktäristik på olika sätt. Gränssnittet består visserligen inte av mus och tangentbord utan av knappar, rattar och andra reglage. Om mjukvaran och samplingarna kan flyttas till en ordinär dator, så har du i praktiken en likadan synt där. (Med ett litet undantag för större tidsfördröjningar?) Om du har en bra klaviatur/MIDI-kontroller så spelar det väl inte så stor roll. Visst skulle det vara kul att ha 15 olika syntar hemma. Jag tycker själv det är avkopplande att kunna spela utan att datorn är på.

 

Med handen på hjärtat... Hur mycket spelar du egentligen på dina syntar när du gör musik (psy trance)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hålla på med musik.

 

Gör juh Ljudkraft(XXXXX XXXXXXX);

 

http://members.tripod.com/atomictroop/songs.html :

 

Inferno

 

150 bpm kick ass GOA Trance. You want Trance And we'll give you Trance. Thanks to XXXXX XXXXXXX (Trance Umbra) for the awesome bassline. You know we love you. Nice psycedelic sounds that makes you going and tunes that makes you go crazy. Ohh you drive me crazy...

 

http://www.mp3.com/atomictroop

 

Bra jobbat, men ont blod förgås inte så lätt;

 

August 9 1999:

XXXXX XXXXXXX a.k.a Phatsy or better known as Sonar and his brother Spiritual Ssystem was kicked out of the group. On the charges off fucked up useless music and a narrow sight of view.

 

"narrow sight of view", känns det igen ? hehe ;)

 

Om Ljudkraft, Stefan och Weyland ska bli "vänner" får dom nog hålla sig strikt till musik i Studio-trådarna .. hmm ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...