Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om du fick bygga din..


Ljudkraft

Rekommendera Poster

drömstudio, hur skulle den se ut?

 

Asså låt oss säga att du får handla grejer för typ 200 000 kr(räcker väll hyfsat långt?), vilka högtalare, syntar, mixerbord osv skulle du tjacka?

 

//Ljudkraft

 

 

ps. skriv gärna vilken musikstil du sysslar med

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Skapad
  • Senaste svar

*host* 200 000 du pratar fortfarande hemma-studio då... och en .. inte så dyr sådan... de e ingen drömm studio...

 

ett exempel

GENELEC Studiomonitor trevägs aktiv 2x15" 248 000 kr....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, skit i drömstudio, men en hemma-studio för runt 200 000 kr. Asså nåt man har råd med. vad är det som ska tjackas? högtalare 10 000:-, syntar (beror lite vad man håller på med för musik) 50 000:-, ljudkort 8000:-, mixerbord 10 000:-?, dator 15000:-

sen massa annat skit..

200 000:- TYP!

är väl inte så mycket mer?

men jag vill veta vad NI skulle tjacka för grejer! :)

 

*ingen förstår mig*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. VEM KÖPER HÖGTALARE FÖR 248 000kr!

Skulle inte ens göra det om jag va multimiljonär!!!

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Måste du säga "tjacka" hela tiden? Visst det är ett tufft ord och så.. men jag mår illa. :)

 

Jag skulle iaf lagt betydligt mer än 10 000 kr på högtalarna. Jag har redan lagt 7 000 kr på mina befintliga studiomonitorer och de är ett riktigt budgetalternativ. De och rumsakustiken är det jag skulle lägga mest pengar på. Kanske uppåt 75 000 kr. Sen skulle jag nog köpa på mig lite olilka instrument även om jag bara kan spela klaviatur idag och gör syntbaserad musik. Det är oerhört kul och inspirerande att plinka på några olika instrument. Sång- och instrumentmikrofoner för att kunna göra bra ljudupptagningar. Har inte en susning om vad sånt kostar. Nä, det här var svårt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"VEM KÖPER HÖGTALARE FÖR 248 000kr!"

Många som gör det du... i Studio och pro miljöer e de inget att förundras över... Vill man ha väljud och kan betala denna summa så är den i högsta grad rimlig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för ditt svar.. det gav mig mycket.. jag ska nog TJACKA ett par högtalare för runt 6000:- är de lungt eller? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm känns inte som om vi ligger på riktigt samma nivå.. har du en studio? isåfall, vad finns i den?

 

kan förstå om stora skivbolag som kanske hyr ut sin studio, lägger ut en kvarts miljon på högtalare, men jag har svårt att se en kille i min ålder (20 år), som har som hobby att hålla på med musik skulle gå och köpa högtalare för så mycket pengar.

 

hajar du vad jag menar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6000? Det är juh vad mitt studentsuperbudgethögtalarpaket för hembion kostar.... låter väääldigt lite för monitorhögtalare :)

 

Men visst, 200.000 för högtalarna behöver man väl kanske inte lägga ut - men nog tusan, har du 200.000 lägger du väl inte 6.000 kronor på monitorerna?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har byggt studio utrustning tidigare.. var liksom mitt jobb de en period i livet och påverkat utformningen av studios..

 

Allvarlig.. utan riktig medhörning, akustik så hör du inte vad du gör på rätt sätt.. därför kommer du att ha svårt att göra bra saker utan riktig ”miljö”

Med en budget på 200 000 börja med en bra medhörnig (har du plats med både när och distans monitorer ?) Om inte så är när-monitorer det du ska börja med. Exempelvis yamaha msp10 pris 6000 st.. 12000 för ett par eller begade ns10ms.

 

Sedan skulle jag tro att ditt rum behöver ses över en del.. gles-panel med dämpning bakom på väggarna, tak ….beror på rummet...men tja gör du jobbet själv så…15 000 kanske… då börja du på ha något att jobba i…

 

Sedan beror allt på vilken musik du ska jobba med….

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först å främst så har jag inte 200 000

Skulle jag ha 200 000 så skulle jag nog lägga ut lite mer cash på högtalarna..hur mycket vet jag inte.

 

Känns lite som om alla här är PRO snubbar som sitter hemma med monitorer för 150 000:-

sen om det är så vet man ju inte...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först å främst så har jag inte 200 000

Skulle jag ha 200 000 så skulle jag nog lägga ut lite mer cash på högtalarna..hur mycket vet jag inte.

 

Jo men nu frågade du juh faktiskt efter vad man skulle lägga ut på respektive prylar om man hade 200.000.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Det är möjligt att mitt svar inte gav så mycket. Men du bör garanterat lägga mer pengar på högtalarna. Jag provlyssnade ett par Behringer Truth (som väl är de billigaste aktiva monitorerna som går att få tag i) på Musikbörsen. De kostade runt 6000 kr, men lät också mer hifi-högtalare än studiomonitorer. Även om mina små Yamaha MSP5 har sämre basåtergivning så tycker jag de känns mer solida och snärtiga i sin ljudkaraktär.

 

Men om du vill ha ett stort ljud och precis börjat göra dina låtar så varför inte? Om din budget är 200 000 så bör du tänka om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänta nu... vill du ha råd eller inte.. vad e din budget å din fråga??? du frågade om drömstudio å fick ett svar.... å fler här svarar korrekt anser jag att mointorer, akustik e viktigt...

 

 

vill du ha råd om prylar för 2000 kr fråga de då...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska inte bli nån pro-producer-studioman-wannabe. jag håller på med psy trance och jag ville bara veta lite vad folk som mig skulle tjacka för grejer om dom hade lite stålar över. jag har inte 200 000 kr. jag har inte ens 10 000 kr!

hehe :)

 

men du svarade inte på min fråga heller. har du en studio? isåfall, vad finns i den? vad använder du för grejer? du verkar ju vara rätt rutinerad..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, vi glömmer allt och börjar om:

 

min budget = 0 kr

min fråga = finns det nån här som är i 20:års åldern och håller på med goa/psy trance (eller liknande) och har en studio/ska köpa studio grejer? vad har du för grejer, vad skulle du vilja köpa för grejer (som du har råd med)?

 

mointorer, akustik är viktigt. det håller jag med dig om. men förstå att jag inte är VD på Sony och kan köpa vad jag vill.

 

PEACE!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar inte aktivt numera med ljud-studio numera så jag har ingen studio följer dock ljudsidan som en hobby... "leker lite med ljud iof" på hobby basis numera...

 

Och att jag valt att svara med högtalare akustik är därför det är där jag skulle börja.. och under 10 000 i budget. tja... klippa sig o skaffa jobb blir väl tippset..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja orkar inte tjafsa. men det känns lite konstigt att bli rekomenderad att köpa högtalare för en kvarts miljon av en kille som inte ens har en egen studio. har du ens haft nått eget? menar inget illa, men trodde du/ni förstod att jag inte är ett PRO och jag har endast som hobby att hålla på med musik.

 

ett sånt här svar skulle jag vilja se:

"jag ska tjacka när ett par tannoy m4h3 för 20 000 kr när jag har fått ihop stålar, dom är svin bra!"

 

inte:

"ahhh fan tjacka GENELEC Studiomonitor trevägs aktiv 2x15" 248 000 kr"

 

hehe ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men det känns lite konstigt att bli rekomenderad att köpa högtalare för en kvarts miljon av en kille som inte ens har en egen studio"

 

Tror du alla som jobbar i studio har egen studio? Vakna lite va...flytta till denna planet... på jorden, denna planet, försörjer sig många som anställda eller konsulter utan att äga egen utrustning... hur gör dom på planeten du kommer ifrån... fö gav jag dig ett tips på högtalare för 12000 så vad gnäller du i...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Om du har mindre än 10 000 kr i budget och syslar med psy trance så kanske du ska provlyssna de där Behringer Truth iaf. Allting blir så mycket roligare om man spelar musik genom bra utrustning. Det är värt varenda tusenlapp. Jag lovar.

 

Jag skulle inte heller lägga 200 000 på en studio om jag inte visste att det var något jag skulle syssla med en lång tid framöver. Eftersom jag inte vill göra nåt förhastad och typ sälja bilen för att kunna göra lite musik, så har jag börjat ganska blygsamt. Jag köpte som sagt studiomonitorerna för 7 000 kr, en Korg Triton Le för ca 15 000 kr, en liten Behringer Eurorack UB1002 mixer och ett enklare ljudkort vid namn E-MU APS (som jag för övrigt betalade ett sjukt överpris för). Men allting inklusive kablage o grejer har kostat mig ungefär 27 000 kr. Där kan man snacka om tjack va dude?! (hehe)

 

Jag är helt övertygad om att jag kan skapa häftig musik med det här. Det mesta hänger faktiskt på kreativitet och talang. Har bara inte riktigt fått tummen ur än. :) Använder iofs all utrustning dagligen, men det har inte blivit någon färdigproducerad låt än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus
Känns lite som om alla här är PRO snubbar som sitter hemma med monitorer för 150 000:-

sen om det är så vet man ju inte...

 

PRO = Pensionärernas Riksorganisation ? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

jag har tjackat dator, ljudkort, högtalare (som vissligen suger balle), och syntar för ca 50 000 kr hittils. ska tjacka bättre högtalare + mer syntar + bättre ljudkort.

 

Jaja

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag är 20 bast, men håller inte på med psy trance, även då jag har gjort det en hel del tidigare. Jag dumpade ca 2000 på rumsakustiken (skumgummiplattor, äggkartongsmodellen. 120kr /m2).

 

Monitorerna är Event PS5 vilka funkar utmärkt för ändamålet. Gick på 6000:- beg.

 

Syntar jag arbetar med är:

Roland Juno 106 (4000:-)

Roland Juno Alpha 1 (2000:-)

Kawai K5m (1500:-)

Korg DW-8000 (2000:-)

och en hel del andra.

 

En kraftig P4 PC på 2.6 Ghz med M-audio Delta44 ljudkort och 2 tft monitorer (20 000:-)

Där kör Cubase och en massa mjukvarusyntar.

 

Mixerbordet är Mackie SR24*4 vilket är grymt bra. (10 000:- beg)

 

Totalt har väl allt gått på 50-60 000:- och det ända jag saknar är lite fler gamla fina syntar.

 

Det viktigaste är som nämnts inte hur fin utrustningen man har, blir det dags att släppa skivor lär du ändå kunna hitta en fet studio att fixa mixen och mastringen i, eller överlåta det till någon annan.

 

Vad jag ska köpa i framtiden är ett par bas monitorer (Event 20/20 kanske) att kompletera med (basen är lite klen i PS5orna).

Jag ska köpa tillbaks en hel del av syntharna jag sålde då jag byggde upp studiolokalen, som t.ex. Nord Lead 2, Kawai K5000s, sen blir det nog en hel del analoga maskiner som t.ex. Tr-808an som jag suktat efter ett tag.

 

Jag tycker det är bra mycket viktigare än ett par monitorer för 150 000:-, för det jag sysslar med, och antagligen du med, är att skapa musik, inte professionell mastring/mixning.

 

Vart lite rörigt men hoppas jag svarade på frågan =)

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com | barton@mrbarton.com

 

[inlägget ändrat 2003-07-01 19:37:26 av MrBarton]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

För det första: satsa på ett par bra monitorhögtalare. Dom behöver inte kosta skjortan, ca 5000 - 7000 kr. Mer pengar tycker

jag inte man ska lägga där, för huvudsyftet med monitorerna är att inte färga ljudet och vid denna prisnivå funkar dom utmärkt i detta syfte.

 

Givetvis ska du ha två monitorhögtalare. Bildskärmar kallas ju också för monitorer och där tycker jag absolut att man behöver två också - 19-tummare. Alternativt en enda jättestor, men man får mer kvadratum/krona med två. Till dessa skärmar behöver du ett sk dual-head-grafikkort som alltså kan mata två skärmar. Räkna med ca 6000 kr för skärmar och kort.

 

Anledningen till att jag rekomenderar två skärmar är att musikskapande på PC tenderar att ta plats i bild. Och det är mycket skönt att ha massa fönster öppna på en och samma gång. Kreativiteten ska ju inte begränsas av att man måste sitta och leta upp de olika fönstren.

 

Sen måste man ju ha en datamaskin också. Satsa på det näst snabbaste du kan köpa idag. Det snabbaste kommer att kosta lika mycket om ca tre månader. Om det sen är PC eller Mac beror på vad du tidigare jobbat med. För ett par år sen var man lite suspekt om man använde PC för multimedia, men den bilden har ändrat sig. Jag använder PC eftersom det är den miljö jag har använt i en herrans massa år.

Se till att köpa ordentligt med primärminne. 512MB klarar man sig med och kostar bara nån halv tusenlapp mer än 256MB.

 

Ett ljudkort är också bra att ha :-). Lägg ut runt 2000 - 3000 kr, lite mer om du vill ha fler ut- och ingångar. Se till att det finns ASIO-drivrutiner för ljudkortet fast det har alla tillverkare med självaktning dessa dagar.

 

Du behöver sen fyra program: ett för musikskapandet, ett för ljuden, ett för ljudinspelning och ett för mastring.

 

Musikskaparprogrammet är det centrala och här finns bara ett par seriösa alternativ idag: Cubase SX och Sonar 2.2. Nu pratar jag PC, så Mac-folket må förlåta mig. Jag fastnade för Sonar, eller Cakewalk 1.01 som det hette då, redan 1993. Cubase SX är också ett väldigt kompetent program, men att arbeta med MIDI-komponering där är inte lika smidigt som i Sonar.

Räkna med 4000 - 8000 kr, men avsätt ca 40 timmar för att lära dig programmet ordentligt.

 

Ljudprogrammet ersätter alla synthar och andra mojänger man förr behövde gå ner på Estrad på Folkungagatan och få en sjyst deal med Hasse med. Jag föll som en sten för Reason från Propellerheads när det kom ut för ett par år sen. Genom en teknik som heter ReWire kan Reason styras från andra program och släppa in sina ljud i det programmet. Fyra papp lägger vi här.

 

Ljudinspelning och redigering: Både Cubase och Sonar har bra möjligheter till att spela in och redigera ljud, men inte lika kraftfulla som ett dedicerat ljudprogram. Jag är återgien färgad eftersom en kamrat till mig gjorde ett program som hette Cool Edit i början av 90-talet. Detta blev senare Cool Edit Pro och är ett mycket kompetent program som jag använder för all ljudmanipulering. Ofta åker ljudfilerna slalom mellan de olika programmen där respektive får göra det som det är bäst på. Två tusen kronor till...

 

Mastringsprogrammet är ett åsidosatt ämne. Om en låt skulle gå till skivpresseriet utan mastring så skulle det låta apa. Det är därför det låter apa om vissa (inte alla dock) heminspelningar. Finns fyra, fem bra mastringsprogram på marknaden som pluggin eller fristående. 3000 till 5000 kr.

 

Stanna vid fyra program och lär dig dom innan och utan. Lika lite som du blir en bättre gitarrist av att ha 23 gitarrer så blir din musik inte bättre av att du har 23 olkia musikprogram på hårddisken.

 

Mikrofon och en enklare mixer slutar på cirkus 10 tusen. Så låt oss räkna samman vad det blir... Strax under 50 000, men då är en rejäl dator inkluderad på vilken man kan tex ordbehandla eller lagra kakrecept på.

 

OK, 50 000 är mycket pengar, men Hasse på Estrad kan fixa avbetalning på en miljon år och då blir det knappt två spänn i månaden :-). 200 tusen är dock bara att elda för kråkorna med.

 

Not: Jag sysslar med atonal tolvtosnmusik samt punkrock.

 

Länkar:

http://www.steinberg.de

http://www.cakewalk.com

http://www.propellerheads.se

http://www.syntrillium.com

http://www.t-racks.com/

http://www.cakewalknet.com/articlesmasteringeng.htm

http://www.instrument-online.nu/estrad/

http://staffan.com

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-01 19:01:06 av st@ffan.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Vem är det som försöker spela ball i den här tråden? :)

 

"psi trance"

"tjacka grejer"

"lite mer cash"

"PRO snubbar"

Jag kollade förresten i din användarinformation. Till min stora förvåning ser jag att du är stockholmare. :D Lite off-topic kanske, men lite kul måste man ju ha.

 

Jag tror inte att Axel tipsar om studiomonitorer för en kvarts miljon för att spela ball. Du klev in här och ville se en drömstudio för en massa pengar. Är det konstigt att någon med kunnande från branchen vill berätta vad en professionell studio verkligen kostar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...