Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datadöd!


rrr

Rekommendera Poster

Hej!'

Här får ni ngt att bita i....Jag bytte chassi för en vecka sedan o från början var den stendöd som för en del andra här på forumet. Trodde först jag kopplat HDD Led o dom sladdarna fel men det berodde nog på att moderkortet (MSI 745 Ultra) låg o jordade mot chassit.

Jag hade missat medföljande distanser...nu så fungerade allt perfekt...i ett dygn. Nästa gång jag skulle starta så vägrade den igen varpå jag drog ut nätkabeln o svor en ramsa. Väntade till morgonen efter stoppade tillbax kabel o den startade igen...lät eländet stå på i två dagar o slog sedan av den för att aldrig mer få liv i den.....HILFE!!!!!!!!

Jag har tagit ut allt som går, endast ram o nätagg inkopplat men inte ett liv, nätagget ger ström det har jag kollat...är det bara att handla nytt kort eller??

Tacksam för alla svar :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig bar att köra utan distanser.

 

Tyvärr kan den elak sanningen vara att någon krets tagit skada, inte så att den slutade fungera direkt, men skadad.

Efter ett antal starter förvärrades skadan och nu är det inte mycket att göra. Att hitta vad som är fel, ja då krävs det nog en del elektronikkunnande eller en annan dator att testa komponenterna på.

 

Men om du har en multimeter kan du alltid kontrollera att nätagget ger rätt spännoing, fast det kanske du redan gjort...

 

Med lite tur - ett nytt moderkort eller nätagg.

Mindre tur - ny processor.

har du krossat en spegel nyligen - ja nytt av allt...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead
...det berodde nog på att moderkortet (MSI 745 Ultra) låg o jordade mot chassit.

Jag hade missat medföljande distanser...

Menar du att du monterade moderkortet löst mot plåten? Det låter ju i så fall som att det kan ha blivit kortslutning mellan några av pinnarna på kortets baksida.

 

Det kan hända att processorn måste vara installerad för att du ska kunna se något liv i datorn. Jag har inte läst om hur ditt moderkort fungerar. Du kanske precis som jag har ett antal lysdioder på kortet som tänds när moderkortet går igång? Har du testat att reseta BIOS, ställa ner FSB till lägsta möjliga osv? Detta brukar kunna göras "hårt" genom att flytta en bygel över några pinnar. Batteriet bör inte vara slut men det är något du kan kolla.

 

Ifall du har garanti kvar på ditt moderkort och planerar att skicka det till MSI för reparation, så är jag intresserad av hur det går för dig. Jag har haft en del diskussioner med MSI och vet fortfarande inte vart jag ska skicka mitt trasiga moderkort. Kan tyvärr inte ta det via butiken eftersom de gått i konkurs (Skribo Font).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är rädd för att jag gjorde det, man har ju väntat på grejerna o så får man bråttom o tänker sig inte för..:/

Har dock inte testat att reseta bios ännu, Köpte kortet för ca 3-4 månader sen så garanti borde väl finnas men hjälper väl inte när jag klantat mig?!?

Ska dock prova med att stoppa tillbaks kortet i mitt gamla chassi ikväll o se om det ger resultat.

Återkommer....

Tack för era svar iallfall..:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kortslöt mitt nya moderkort, då med en felplacerad distans mot lödningarna på MK vid minnesslottarna.

Fast för mig startade datorn aldrig en enda gång, den bara pep. Nätbutiken där jag köpte den lovade att skicka den till Gigabyte för att se ifall jag kunde få den utbytt. När dom fick moderkortet så provade dom att resetta via två lödningar (det fanns inga jumprar för ändamålet) och vips, så fungerade kortet igen, kanske kan det funka för dig också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp, verkar ha tagit död på kretsarna så jag skickar tillbax och hoppas på garantin..:)

Tack ändå för era svar.

 

I´ll be back

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...