Just nu i M3-nätverket
Jump to content

läs tips i hängmattan

Hyperboy

Recommended Posts

Nått bra lästips för hängmattan ?

Ja, det figurerade i en tråd igår. Alla Isac Asimovs Stiftelse-böcker och novellsamlingen "Jag Robot". Kolla Sf-bokhandeln i Gamla Stan ...

Den galopperande svensken av Sture Dahlström.

Vilken som helst av hans böcker går bra, men den är klart bäst.

Elizabeth George, Douglas Adams Liftarens gudie till galaxen, Fredrik Lindström Vad gör alla superokända männsikor hela dagarna? och för att vara lite orginell så J.R.R. Tolkien Härkarringen och Silmarillion.

Har säkert glömt en massa bra, men det är iaf vad som står och trängs i min bokhylla.

Ska kolla på Vad gör alla superokända männsikor hela dagarna? titeln verkar skoj iaf

Tack !

Läsa? Så... icke-IT! :)

Ska man softa i hängmattan så är talböcker i mp3-spelaren att rekommendera!

Sitter för närvarande med en frustande, hostande och fnittrande Ernst-Hugo som högläser ur Piratens noveller. Suveränt!

[inlägget ändrat 2003-07-01 11:00:34 av VMS7™]

hmmmm så svaret är att leta böcker med MP3 format på DC då

:)

/matte

[inlägget ändrat 2003-07-01 11:55:07 av Hyperboy]

Det mesta (allt?) av Tom Clancy... Tex Täcknamn Rainbow.

Sagon om ringen-triologin har det redan tipsats om men det tipset förtjänar att upprepas...

Tio tankar om tid av Bodil Jönsson är något som varje stressad nutidsmänniska borde läsa och fundera över.

Om du är road av matlagning rekommernderar jag Jamie Olivers (Nakna Kocken) böcker, de är rigtigt trevliga att bläddra och läsa i. Dessutom brukar resultatet bli att man inte kan motstå att laga något av alla de fantastiska recept som finns med där...

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Finns många bra böcker. Jag läser mest Fantasy samt en del SF.

2001, 2010, Rama I & II, SOS Från Törstens Hav av Arthur C. Clarke.

På engelska finns The Thrawn Trilogy samt Hand of Thrawn (totalt 5 böcker) av Timothy Zahn.

Sagan om drakens återkomst av Robert Jordan.

Berättelsen om fjärrskådarna av Robin Hobb.

Shannara böckerna av Terry Brooks.

Sagan om Belgarion av David Eddings.

Magikerns saga av Maggie Furey

Alla av dessa är klart läsvärda.

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

Det mesta (allt?) av Tom Clancy... Tex Täcknamn Rainbow

Täcknamn Rainbow. Den var grymt, grymt spännande!

Om man gillar det stuket, så rekommenderas Andy McNab, gärna i följande ordning, men inget måste:

"Attack". "Bravo Två Noll" (<- Dokumentärer om hans tid i SAS) "Fjärrkontroll", "Kris fyra" och "Operation:Brandvägg" (Romaner). Och hans polare Chris Ryan, som också sadlade om till författare, duger också.

Böcker av David Baldacci är också spännande: "Flykten". "Sanningen". "Total kontroll". "Vinnaren".

Science fiction: Arthur C Clarke is da man. Det mesta av honom är bra, men en som fastnat i mitt sinne är: "Mot nya världar".

Om du gillar att fundera över tillvaron och få nya infallsvinklar på densamma rekommenderas starkt: Tor Norretranders - "Märk Världen"

[inlägget ändrat 2003-07-02 07:23:54 av Pentti H]

Ja Rama 1, funderar om jag inte läst den i min ungdom

heter den inte Möte med Rama ?

/matte

Ja mina funderingar om tillvaron har jag löst med att läsa Samtal med gud av Neale Donald Walsch, väldigt bra och tänkvärd.

ska köpa Täcknamn Rainbow

/matte

Ja mina funderingar om tillvaron har jag löst med att läsa Samtal med gud av Neale Donald Walsch, väldigt bra och tänkvärd.

Kul, jag håller på och läser den nu. Visserligen lutar den lite väl åt New Age, men håller med om att den får mig att se på gud ur en annan, trovärdigare, synvinkel, än den man blivit matad med :)

Om du är haj på att läsa på engelska så kommer ett tips: Baigent, Leigh. "Holy Blood, Holy Grail". Mycket intressant betraktningsvinkel på Jesus och hela kristendomen.

[inlägget ändrat 2003-07-02 07:35:19 av Pentti H]

Ja håller med dig man får selektera lite när man läser den men mycket är tänkvärt, engelska går bra för mig

ska kolla ditt tips.

/matte

Heinlein är helt OK SF också. Lite mer äventyrs/ungdomsböcker kanske. Men helt Ok.

Annars kan du alltid lyda ditt eget råd i trådrubriken läs tipset - och drömma om allt du skulle göra om du vann.

Om du inte har läst förra årets storsäljare, så rekommenderas den:

Populärmusik Från Vittula: Mikael Niemi

Halvtungt:

Mediernas svarta bok, Maria-Pia Boëthius. En elegant uppgörelse med olika medier, särskilt DN-debatt :-). Dessutom en "vuxengenomgång" av vad en del av ungdomsrörelserna handlar om. Intressantare än vad det låter som.

Parkisons lagar, en byråkrat-klassiker som bör läsas av all som tänker jobba i en organisation med mer är 3 anställda

Om du vill öva på engelskan så rekommenderar jag nästan vad som helst av Raymond Chandler. Elegant men lättläst engelska. Särskilt "The Big Sleep" men även "The Long Goodbye". Tänk dig att kunna väsa några av Marlowes repliker utantill nästa gång du tar fram wiskeyflaskan ur arkivskåpet:-)

/m

Stanislav Lem är kul SF-författare, skrivit Solaris. Läs den och förstå vad filmen handlar om ;)

Nybioaktuell förresten.

Har för mig jag läste en kul kortnovell av honom som handlade om en rymdpilot som åkte i ett rymdskepp.

Det kom in i en slags tidsanomalitet; han fick uppleva saker om och om igen fast inte riktigt helt. Han träffade sig själv då och då och ett tag var det väldigt många han själv i rymdskeppet.

0x

Heinlein är helt OK SF också. Lite mer äventyrs/ungdomsböcker kanske. Men helt Ok.

Om man väljer rätt böcker. En del är lite "gubbsjuka". Med en hel del naket i och kvinnorna alltid yppigt svarvade och inte missas det en chans att påpeka det.

Men han har producerat mycket och större delen av hans böcker faller inte inom det jag skrivit ovan.

Men annars Stephen King. Framförallt en del av has senare böcker

Hearts in Atlantis

The Girl Who Loved Tom Gordon

Bag of Bones

Desperation och Regulators (kul böcker - samma historia ur olika perspektiv, kompletterar varandra bra)

The Green Mile

jag kan räkna upp fler som helt klart är läsvärda, de ovan lite "vuxnare" än en del av hans tidigare alster. Salem's lot, The Talisman är bra exempel på lite "lättare" böcker.

Dock ska jag inte rekommendera Black House eller Dreamcatcher

[ed] Rubriken "Läs tips i h..."

Nej, jag ger lästips..

/T

[inlägget ändrat 2003-07-02 13:00:31 av Monshi]

[inlägget ändrat 2003-07-02 13:04:03 av Monshi]

Ytterligare bra fantasy böcker är The death gate cycle av M. Weiss och T. Hickman. (Finns även på svenska)

En författare som är mycket bra är L. E. Modesitt.

Det är förvånansvärt att hans The Recluce saga samt The Spellsong Cycle inte översatts (ännu) till svenska.

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...