Just nu i M3-nätverket
Jump to content

IC7

blindmouse42

Recommended Posts

blindmouse42

Hejhej!

jag har precis köpt ett abit IC7 moderkort och satt dit mitt nya 9800 pro kort men det vill inte fungera. Det går ingen signal till skärmen och det är alldeles. Jag har provat att flytta minnesmodulerna och plockat bort en av dem. Jag har provat med en annan skärm och med ett annat grafikkkort men det fungerade inte heller. jag misstänker att felet sitter i moderkortet och AGP porten men jag vet inte. Alla fläktar i datorn fungerar. Både de som sitter i chassit och de som finns på grafikkortet och på processorn. Är det någon som har en aning om vad det kan tänkas vara för fel?

Otroligt tackasam för hjälp.

MVH

/Damien

Anarkisträven

Är det en AGP PRO anslutning på grafikkortet? På vissa moderkort sitter det ett skydd i AGP-porten i ena änden. Detta måste plockas bort om man ska använda ett grafikkort med AGP PRO anslutning.

//Ar

blindmouse42

Jo såg det men det visade sig vara ett par pinnar som blivit böjda på processorn...INTE BRA.

Efter ett par timmars pillande fixade jag det och nu går datorn som tåget.

Anarkisträven

AJDÅ! Skulle nog aldrig våga sätta in en processor själv. Det är ju inte så billigt om man skulle förstöra en sprillans ny processor.

//Ar

Johan Stenström

På Datorbutiken(datorbutiken.com) kan du beställa moderkortet med monterad processor. Går som sagt i uppgraderingstankar och tycker att just det momentet är obehagligt. Jag kan och har gjort det, men jag kanske bara har haft tur förut.

mvh johan

På Datorbutiken(datorbutiken.com) kan du beställa moderkortet med monterad processor. Går som sagt i uppgraderingstankar och tycker att just det momentet är obehagligt. Jag kan och har gjort det, men jag kanske bara har haft tur förut.

Kom igen. Såå svårt är det inte, det enda som behövs är en gnutta normal försiktighet. Då låter det värre med "monterad processor"; innebär det att processorfläkten också är monterad ? Det låter inte bra ur transporthänseende. Lätt att du får hem en trasig macka ..

Johan Stenström

Det verkar som de monterar kylningen också. Tål att tänka på. Antagligen kommer alltihop i en kartong med mycket stötdämpande material. Men det kanske inte är så farligt att göra det själv heller.

mvh johan

blindmouse42

Jag har monterat processorer vid ett 20-tal andra tillfällen mne har aldrig råkat ut för något liknande innan. Vad som kan sägas och som kanske kan vara att tänka på när man köper de nya P4 processorerna är att fläktens monteringsdel inte är helt ofarlig då den spänns fast på kylflänsen, ett visserligen stablilt sätt, men där finns ett moment som kan leda till att kylflänsen rör sig och det är INTE bra när man redan har satt fast den på processorn......ju

Nåväl jag lyckades ju böja ut pinnarna och få fast processorn så ingen skada skedd egentligen....bara ett par timmars svettigt extra arbete med ett gäng tusingar på spel men men inte värre än en pokerkväll........ ;-)

Anarkisträven

Jag kom att tänka på en sak.

När man ska montera processorn själv, måste man då ha antistatband eller räcker det att ta i ett element eller liknande för att ladda ur sig?

//Ar

Stefan Eklinder
När man ska montera processorn själv, måste man då ha antistatband eller räcker det att ta i ett element eller liknande för att ladda ur sig?

Jag föredrar alltid antistatarmband när jag jobbar med processormontering. Skulle kännas förargligt att grilla processorn med statiskelektricitet på grund av slarv med sådant förhållandevis billigt armband.

Annars kan du ju laddar ur dig genom att ta i ett element eller ta i datorlådan innan du börjar.

Undvik strumpsock och heltäckningsmattor. :)

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Anarkisträven

Okej.

Datorbutiken.com har engångsband. Hur fungerar de egentligen?

//Ar

Stefan Eklinder
Okej.

Datorbutiken.com har engångsband. Hur fungerar de egentligen?

Tackar för poängen!

Antistatarmband fungerar så att du sätter armbandet runt handleden.

Sedan finns där en sladd med krokodilklämma i ena ändan. Krokodilklämman sätter du i datorlådan till exempel. I chassit. Sedan är du jordad. :)

Edit: Jasså, du har hittat engångsband.

Hrm, varför inte sticka ned till en datorbutik hemmavid och köpa ett som du kan använda om och om igen?

Dustin har ett billigt antistatarmband:

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5007610029

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-07-07 13:31:45 av Stefan Eklinder]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...