Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brännar problem Mitsumi

BillyBob

Recommended Posts

Hej

Jag har en Mitsumi 2801 TE. Jag har anslutit den på CD-Rom platsen (IDE2) och satt min gamla CD-Rom som slave på HDD-kabeln. Nu är det så att det inte går att bränna. Använder ToGo 4.5 (CeQuadrat). När jag försöker att bränna (direkt utan test) så låser sig hela datorn och jag måste starta om via avstängningsknappen. Försöker jag att testskriva så funkar det och den läser av datan, men så fort det kommer till bränningsfasen så pajar det. Har använt både no name och Verbatim cdr. Inget funkar. Min burk är en PII/266 m 96 i RAM. Jag kör Win98. Har även en scanner ansluten på LPT1. Kan det påverka? Måste jag avsluta så många program som möjligt innan bränning.

Slutligen. Kan jag ha låst cdr-skivan på nåt sätt? Kan man se om en cdr-skiva har blivit låst eller ej? Tacksam om någon har nån idé.

/BillyBob

Hej,

För det första så försök skaffa en ata66 kabel som går till brännaren (snabbare typ av kabel).

Sedan skall du stänga av ALLA program FÖRE bränningen, om jag vore du så skulle jag bara ha brännaren på idekabeln, till sisst, stäng av ev skärmsläckare.

PS: gå till systemegenskaper och välj brännaren under cdromenheter, och se till att DMA-rutan är ikryssad. sedan är det HD´s som cdimagen ligger i är den snabb nog? testa med att sänka bränningshastigheten. Testa Adaptechs Easy CD Creator istället för Cdquadrats ja vad det nu hette, ok det var väl allt jag kan komma på just nu.

//KiM

Att skaffa en ATA-66 kabel lär ju inte göra nån skillnad förutsatt att han inte har en ATA-66 IDE-kontroller och en ATA-66 brännare.

Den funkar nu. Jag kollade i enhetshanteraren och där såg jag att jag hade kvar min gamla Zip-drive installerad. Jag tog bort den. Då funkade det, nästan. Provade sen med Nero, men det gick inget bra alls. Till sist så la jag in Easy cd Creator och då minsann. Inga som helst problem.

Huvudproblemet tros dock vara zip-driven som var en scsi-enhet som spökade.

Tack för er hjälp!

/BillyBob

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...