Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Yrkesrollens dilemma idag


case99

Rekommendera Poster

Ibland avundas jag de stolta yrkesmän som förr kunde utveckla och förfina sina kunskaper under ett helt liv.

 

Idag är situationen annorlunda, åtminstone för oss inom databranschen. Man kan med stor säkerhet anta att större delen av de surt förvärvade kunskaperna är värdelösa om ett par år.

 

Till en början kanske man kastar sig över alla nya tekniker med glupande aptit och brinnade intresse. Men det kommer en dag när en ny fantastisk teknik presenteras i form av ännu en trebokstavs-förkortning och man rycker slött på axlarna:

"Är det värt besväret att lära sig det här, eller är det glömt och ersatt om ett år?"

 

Man kan t om se en parallell med bibeln, där datautvecklingen motsvarar Babels torn och alla nya tekniker är den språkförbistring som till slut stoppar bygget. ;-)

 

Undrar om jag är ensam om den känslan, eller om det är mer allmänt utbrett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Cecilia

Jag håller med dig och det känns extra tråkigt för mig eftersom jag är nyexaminerad systemvetare och ännu inte fått något fast jobb ännu. Känns som om mina kunskaper är mindre värda för varje minut som går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

God morgon...

 

Ni får väll hålla er ajour som alla vi andra.

 

Läs tidningar, böcker, uppsatser. Lek med

program och forska runt. På biblioteket finns

~medioker~ litteratur ni kan läsa. Bästa

litteraturen finns på bokhandel. Byt

erfarenheter med kompisar och ta lärdom.

 

Kort: Lär er lära er själva.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn, jag tror du missuppfattade frågeställningen. Det är naturligtvis inget problem att hitta nya kunskaper, tvärtom det finns alldeles för mycket att hitta. Jag blir dgligen överöst med kataloger och erbjudanden om nya utbildningar och kurser som är ett "måste".

 

Svårigheten är att sålla agnarna från vetet. Det är för mycket värdelöst vetande i snygg förpackning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj ett huvudområde, ex. Oracle databaser (mycket god inkomst lovas :), WebObjects applikationer (även här bra lön för mödan) mm. Ta inget vanligt som ex ASP, det finns redan för många låtsas- programmerare som kör VB, ASP eller JS.

 

Välj nått tungt sedan preumenerar du på kanske 5 tidningar inom området, ett par mailinglistor, en hög trave böcker.

 

Tro mig - det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...