Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD etiketter


morfar

Rekommendera Poster

Någon som har tips på bra program för att göra CD etiketter, och med tillhörande verktyg för montage?

(Vet ej om detta är rätt forum)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får lov att förtydliga mej lite.

Jag vill ha en rekomendation på nåt som någon har erfarenhet av, och kan säga att: "detta är bra"

Efter sökning på E-forum i ämnet, har jag förstått att det är olika på hur bra etiketterna sitter kvar på skivorna. För att etiketten ska bli centrerad, krävs väl ett verktyg för fastsättningen o.s.v.

Jag har ett paket som heter "after burner", där jag antingen har missat nåt, eller så är det knasigt.

När jag skapat en bild som är 12 x 12 cm och lägger in den i mallen för CD etikett, så är den dels för liten, vilket man visserligen kan åtgärda genom att dra i bilden, men bilden avbildas inte rund, den har ingen markering för centrumhålet, så man vet var man kan lägga in text utan att den blir bortklippt. Vid utskrift skrivs också bilden ut i sin helhet (rektangulär), vilket är slöseri med dyrbart bläck.

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 12:50:39 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

Jag har två olika program för att göra CD-etiketter:

- Nero Cover Designer (följer med Nero Burning ROM).

- iCD CoolBeLa (ingick i ett paket med monteringsverktyg och etiketter från Clas Ohlsson).

 

I båda dessa ser jag var mittenhålet är någonstans. Nero-varianten klipper bort överflödiga delar av bilden. CoolBeLa är jag osäker på i det avseendet.

 

Båda dessa har mallar för en massa olika fabrikat/modeller av etikettpapper och räcker inte det kan man göra egna mallar.

 

Hurvida etiketterna sitter kvar på skivorna beror nog på kvaliten på klistret och på hur noggrann man är när man sätter på dom. Ett monteringsverktyg är nog nödvändigt om man ska vara säker. Tyvärr är monteringsvertygen oftast anpassade till speciella etikettfabrikat/-modeller. Köper man inte rätt sorts etiketter till sitt monteringsverktyg kan man få problem. Antingen går det inte alls eller så blir presitionen dålig.

 

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 18:15:37 av Thomas Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för de svar som jag fått.

Jag får testa vidare och se vad som fungerar för mej.

After burner med programmet Design Pro har jag lämnat tillbaka till inköpsstället.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...