Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fragmenterad hårddisk?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Oki, det är bara den jag stör mig på att Defragmenteraren hela tiden påstår att hårddisken bör defragmenteras. Ändå har jag gjort det ett antal gånger nu. Senast i "Felsäkert läge".

 

Känns en aningen irriterande att behöva börja om från början bara för Defragmenterarens skull.

 

Jag har letat runt lite på internet efter ett bättre tredjepartsprogram för detta, men har inte hittat något som jag tyckte såg bra ut. Alltså ett program som är bättre än Windows inbyggda.

 

Så här ser det ut:

Fragment Filstorlek Mest fragmenterade filer

226 1 kB \WINDOWS\system32\config\system.LOG

37 108 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\NTUSER.DAT.LOG

10 164 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\HWF6GLRD\viewmsg[2].htm

10 192 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\S9MBWXU3\viewmsg[1].htm

9 32 kB \WINDOWS\system32\config\software.LOG

9 113 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\category[1].htm

9 37 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Application Data\Identities\{1B665692-AC28-4263-B970-772A0462CAC7}\Microsoft\Outlook Express\cleanup.log

8 112 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\category[4].htm

8 111 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\S9MBWXU3\category[3].htm

8 113 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\category[3].htm

8 114 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\S9MBWXU3\category[2].htm

8 113 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\category[2].htm

8 77 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\WLIBG5MN\viewmsg[1].htm

8 114 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\JO7POYBR\category[1].htm

8 112 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\C1EZWX2R\category[1].htm

8 79 kB \WINDOWS\ntbtlog.txt

8 113 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\HWF6GLRD\category[1].htm

8 112 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\S9MBWXU3\category[1].htm

8 6 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Application Data\Microsoft\Windows\Themes\Custom.theme

7 86 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\O9GRUJOH\Threads[1].htm

7 49 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\4852-3514_7-8223890[2].html

7 49 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\YBQD8ZE7\4852-3514_7-8223890[1].html

6 45 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\C1EZWX2R\winxp2[1].htm

6 45 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\JO7POYBR\win95se[1].htm

6 99 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\O9GRUJOH\vad[1].htm

6 30 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\JO7POYBR\4505-3514_7-8223890-3[1].htm

6 68 kB \Documents and Settings\Stefan Eklinder\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\HWF6GLRD\viewmsg[1].htm

6 1 kB \WINDOWS\system32\config\default.LOG

6 9 kB \WINDOWS\system32\wbem\Logs\wmiprov.log

5 83 kB \WINDOWS\Internet Logs\tvDebug.log

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 11:37:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat runt lite på internet efter ett bättre tredjepartsprogram för detta, men har inte hittat något som jag tyckte såg bra ut. Alltså ett program som är bättre än Windows inbyggda.

 

Jag testade nyligen ett par olika.. Den jag för tillfället har installerad är PerfectDisk från http://www.raxco.com/

 

Den tycker jag fungerar rätt bra.. Töm cachen, och sedan så ställer du in defrag-programmet på att defragmentera vid omstart (går så vitt jag vet inte med Microsofts). I PerfectDisk heter det Offline Defrag.

 

Jag testade DiskKeeper, men den vägrade visa någonting på enheten.. (den hade utrymme för att visa.. "glada färger") men.. allting var vitt, oavsett om man valde att "analysera" eller defragmentera, så man såg inte hur "filerna var fördelade" eller hur det gick med defragmenteringen.. tror inte det var för att det var demoversionen, men, jag gillade det inte iaf :)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Anders N!

 

Tackar för tipsen!

 

Jag ska prova programmen som du tipsar om. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Stefan, det är väl lika bra att boota upp XP's installationsprogram från CD'n, ta bort befintlig partition(er), skapa en ny och formatera med NTFS som du installerar XP på så slipper du problemet med puttecluster på 512b? Genomsnittsstorleken på dina filer är betydligt större än 512b vilket gör att varje fil upptar fler cluster än vad som hade varit fallet om du hade haft 4k cluster som är default för NTFS (= större risk för fragmentering). Det är därför som defragmenteraren klagar hela tiden, en simpel förklaring men på ett ung iaf.

 

http://www.ntfs.com är en site som jag rekommenderar för att lära sig mer om NT's filsystem :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Reefer!

 

Stefan, det är väl lika bra att boota upp XP's installationsprogram från CD'n, ta bort befintlig partition(er), skapa en ny och formatera med NTFS som du installerar XP på så slipper du problemet med puttecluster på 512b?

 

Tackar för ditt svar och tips!

 

Jupp, jag lär väl nästan få göra det.

Ska se vad jag kan göra under semestern som snart stundar. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har glömt (om jag inte läst fel) alternativet att formatera befintlig partion till fat32 akt ntfs filsystem. Där du kan välja snabb eller fullständig formatering.

 

Fö så kan ett alternativ vara att använda Partion Magic för att ändra på filsystem, partioner. Fungerar bra oftast. Med vilkat du kan änra "allt" utan att förlora data..

 

red

 

Varför hamna mitt inlägg här.... skulle vara högre upp

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 20:28:13 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Du har glömt (om jag inte läst fel) alternativet att formatera befintlig partion till fat32 akt ntfs filsystem. Där du kan välja snabb eller fullständig formatering.

 

Ah, det har jag nog sett. :)

De alternativen som slutar med "Quick" i slutet, menar du?

 

Är det något att rekommendera?

Jag menar så man inte råkar ut för samma elände igen.

 

Fö så kan ett alternativ vara att använda Partion Magic för att ändra på filsystem, partioner. Fungerar bra oftast. Med vilkat du kan änra "allt" utan att förlora data..

 

Funderade på det också. ;)

Kan demot fixa detta, eller måste man köpa hela programmet?

 

Vill minnas att man kan ladda ned ett demo av programmet om jag inte har fel för mig.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ah, det har jag nog sett. :)

De alternativen som slutar med "Quick" i slutet, menar du?

 

Är det något att rekommendera?

Jag menar så man inte råkar ut för samma elände igen."

 

E uM förstår inte din fråga men... jag brukrar formatra befintlig partion och ofta finns det fler partiotioner på "mina" hd... vanligen 2 eller tre partioner och jag formaterar då den första, vanligen c:

Har gjort så minst 50 gånger, utan problem, i 95% av fallen har snabb-formatering använts.

 

Partion magic

"Funderade på det också. ;)

Kan demot fixa detta, eller måste man köpa hela programmet?

 

Vill minnas att man kan ladda ned ett demo av programmet om jag inte har fel för mig.

 

Har ingen aning om demo finns, vad den klarar, du får la låna programet av någon :) ta med hd till någon som har programet...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition Magic kan inte ändra cluster storleken på en befintlig systempartiton som är formaterad med NTFS utan att förlora data, då måste du skapa en ny partition.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Partition Magic kan inte ändra cluster storleken på en befintlig systempartiton som är formaterad med NTFS utan att förlora data, då måste du skapa en ny partition"

 

Vad menar du? Ändrade storlek på c: bara för att testa, ser inga negativa sidoeffekter av det. Fungerade perfekt vad jag kan se....

Ps

Test datorn bootar givetvis från c: HDn har tre partitioner totalt... har xp med mye program på c:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axel G

 

Ändrade du verkligen _cluster_ storleken? det är den jag pratar om, inte storleken på partitionen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Fischer

Under nyheter i Partition Magic 8 står det:

NTFS cluster resize - Improve performance with more efficient cluster sizes

 

fast det kanske inte funkar vad vet jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Axel G!

 

E uM förstår inte din fråga men... jag brukrar formatra befintlig partion och ofta finns det fler partiotioner på...

 

Jo, jag menar så att inte Defragmenteraren protesterar och menar att hårddisken måste defragmenteras, trots att man gjort det.

 

Anledningen till protesten verkar ju vara för att jag har för stora cluster. Om jag nu förstått svaren här rätt.

 

Då undrar jag om Quick-alternativet som du tydligen använt 50 gånger är något att rekommendera. Så att inte clustren i efterhand visar sig bli 512 byte istället för standard 4 byte, då är liksom hela arbetet ogjort.

 

Har ingen aning om demo finns, vad den klarar, du får la låna programet av någon :) ta med hd till någon som har programet...

 

Jag känner ingen som har programmet, så att det lär väl bli till att köpa det om jag bestämmer mig för att använda det. :)

 

Ska se när jag får rycket eller något infall att åtgärda det hela under semestern. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ändrade du verkligen _cluster_ storleken"

 

"NTFS cluster resize - Improve performance with more efficient cluster sizes"

 

 

funkar för mig iaf... ser inga problem av att jag ämdrat cluster_ storleken. inga fördelar heller för den delen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...känner ingen som har programmet, så att det lär väl bli till att köpa det om jag bestämmer mig för att använda det.

Blir det inte billigare att formatera om hårddisken och nyinstallera XP? Och en renare installation än att ändra storlekar med PM, som inte är helt riskfritt.

Men om du inte upplever någon förändrad prestanda i ditt system, varför inte avvakta till/om det blir nödvändigt med formatering/nyinstallation. Kanske då SP2 lanseras?

 

Standard klusterstorlek i XP (NTFS) = 4 kilobyte. Varje kluster består av 8 sektorer. Varje sektor är 512 byte stor. Hur många kluster man har beror förstås på partitionens storlek.

 

Denna information går att få fram med Sandra (Drives information), som för övrigt kommit i ny version 2003.7.9.73 för några dagar sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Men om du inte upplever någon förändrad prestanda i ditt system, varför inte avvakta till/om det blir nödvändigt med formatering/nyinstallation. Kanske då SP2 lanseras?

 

Jo, du har rätt i det du skriver!

Det är jag som känner mig lite kluven i fallet. :)

 

Standard klusterstorlek i XP (NTFS) = 4 kilobyte. Varje kluster består av 8 sektorer. Varje sektor är 512 byte stor. Hur många kluster man har beror förstås på partitionens storlek.

 

Jag kör med hela hårddisken som en enda stor partition. Var så ivrig när jag installerade XP första gången att jag inte brydde mig om att partitionera upp hårddisken.

 

Backup och sådär kör jag med CD-RW-skivor. Känns säkrare än att ha en partition på hårddisken som backup, även om det är smidigare.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-29 11:08:47 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sorry Axel G men jag tillåter mig att tvivla ändå, jag tror inte att vi pratar om samma sak, när jag kollar i PM7 huruvida jag kan ändra cluster storleken så säger den att det inte går på den aktuella enheten (systempartition, NTFS, basic layout)att det går på en enhet som inte är en systempartiton förstår jag också, det är inte det vi pratar om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Givetvis har man flera hårddiskar, man kopierar viktiga filer på! (Samt bränner superviktiga filer som man lägger i brandskåp/bankfack.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan, ett förtydligande:

 

Du har inte för stor klusterstorlek utan möjligen för liten.

Din hd har fått 512 byte i klusterstorlek och det rekommenderas 4 kbyte vilket är 4096 byte (8 ggr större).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu börjar den här tråden upprepa sig själv, har inte det här redan avhandlats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu börjar den här tråden upprepa sig själv, har inte det här redan avhandlats?

 

Jodå, jag har väl redan nu fått ganska tillfredställande svar på min fråga. :)

 

Fast det är kul med så många synvinklar. Alla har sina teorier och förslag på lösning.

 

Det uppskattar jag!

 

Du har inte för stor klusterstorlek utan möjligen för liten. Din hd har fått 512 byte i klusterstorlek och det rekommenderas 4 kbyte vilket är 4096 byte (8 ggr större).

 

Jasså, där ser man!

 

Givetvis har man flera hårddiskar, man kopierar viktiga filer på! (Samt bränner superviktiga filer som man lägger i brandskåp/bankfack.)

 

Jo, det förstår jag.

 

Fast helt vanliga dokument och mallar till hemsidor med mera tror jag inte man springer till bankfack med. :)

 

Skulle hårddisken krascha så står man där med sin rentvättade hals. Har läst många användare som inte backup:ar sina saker. De skriver på Eforum: "Hjälp, min hårddisk har kraschat. Hur ska jag rädda undan mina filer som jag vill spara?"

 

Om de hade kört backup så hade det aldrig inträffat.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-29 22:07:54 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämer bra det du säger med om ( om jag inte minns fel)pm 7, men jag körde pm8... Där kan du ändra cluster på primmera partioner, stat partion med ntfs...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Då undrar jag om Quick-alternativet som du tydligen använt 50 gånger är något att rekommendera"

 

Ser i alla fall inget problem med det alternativet.

 

Varför jag använt det så ofta är för att jag har en burk där hårdvaran ändras väldigt ofta ( typ varje vecka) o massor med program mm testats.. med följd att datorn rensas ofta.. om-instalation, med omforatering hd ..

Har även burkar i drift som "bara ska gå" de hanteras anorlunda...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...