Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fragmenterad hårddisk?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hejsan!

 

Jag konverterade min hårddisk till NTFS för en vecka sen ungefär. Vet inte hur det var tidigare, men nu påstår Defragmenteraren hela tiden att där finns filer som är fragmenterade.

 

Du bör defragmentera disken är beskedet

 

Tre gånger har jag kört i Windows och den fjärde i Felsäkert läge ikväll. Ändå är det samma sak när Defragmenteraren analyserar hårddisken.

 

Stör mig väldigt!

 

---

/Stefan Eklinder - kör WindowsXP Home

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 19:50:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag körde konverteringen i Kommandotolken i WindowsXP. Hade FAT32 tidigare.

 

Det har jag inte hört att man måste formatera när man gjort det i WindowsXP:s kommandotolk.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, men jag kan nästan garantera att om du formaterar så kommer det att funka. Brukar inte vara någon lyckad ide med sådana konverteringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jasså, ändå rekommenderas folk härinne att köra konvertering i Kommandotolken i Windows för att få NTFS på sin FAT32 hårddisk.

 

Vet inte hur det har gått för den här personen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=459673

 

Läste om det i Datormagazin´s bilaga om WindowsXP också att man kunde göra det. Men att man inte kunde få tillbaka FAT32 utan att formatera.

 

Edit: Kan det möjligen vara så att Defragmenteraren har problem med NTFS-systemet? Den är väl egentligen för FAT-partitioner, eller?

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 20:14:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men jag är sådan som heller aldrig upppgraderar en Windows-version, utan alltid formaterar och gör en ren installation, det kanske kan ha med det att göra =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag lade mitt XP helt rent från början, men var dum nog då att välja FAT32. :(

 

Nu verkar jag få sota för det... :)

 

Skitsaker egentligen, men det är ju alltid något man hittar som man stör sig på.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, ändå rekommenderas folk härinne att köra konvertering i Kommandotolken i Windows för att få NTFS på sin FAT32 hårddisk.

 

Dom rekommendationerna har jag missat. Microsoft själva avråder starkt från att konvertera filsystem på en befintlig installation, även om funktionen finns för den som inte kan behålla sina data på något annat sätt.

 

Den rekommenderade proceduren vid byte av filsystem är att backa upp sina data, formattera sin systempartition mha installations CD:n och ominstallera Windows från början. Sen för man tillbaka sina data från sitt backupmedium. Den här proceduren innebär visserligen att man måste ominstallera vissa drivrutiner, servicepack, direct x och en hel del program. Men då vet man att Windows kommer att fungera snabbt, smidigt och smärtfritt för en lång tid framöver.

 

Den som kör kamikaze med sitt Windows gör lämpligen en "idealinstallation" enligt ovanstående mönster, och ghostar den för snabb återställning när Windows blir f*cked up ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har också backup på allt det jag vill spara. Har erfarenhet av Windows och att det inte går att lita på helt.

 

Så att jag kan experimentera hejvilt utan att vara rädd för att förlora något jag är rädd om.

 

Problemet är väl bara att man alltid tycker formatering är så jobbig och tar tid. ;) Jag har heller inga akuta problem med XP som gör att jag inte har något annat att välja än formatering.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 20:31:34 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Fischer

När man väljer NTFS under installation så formateras disken väl som fat32 för att converteras lite senare i installationen till NTFS? Isf borde det ju kvitta om man väljer NTFS eller konverterar den efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man väljer NTFS under installation så formateras disken väl som fat32 för att converteras lite senare i installationen till NTFS? Isf borde det ju kvitta om man väljer NTFS eller konverterar den efteråt.

 

Moses !

Var har du fått den vanföreställningen från ?

Formaterar man som NTFS så formaterar man som NTFS, that's it !

FAT32 är ett totalt annorlunda filsystem och har inte mer med NTFS att göra än att båda filsystemen marknadsförs av Microsoft ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så som du skriver så ligger det ju iaf inte några filer på disken vid konverteringen, efter som den i så fall sker i början (eller innan) installationen av OP:et.

 

Det kanske spelar någon roll...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Fischer

Den konverteras först i den grafiska biten av installationen och då har det redan kopierats över en hel del filer till hårddisken.

 

edit: nt4 och kanske win2k gjorde iaf så men det kan ju hända att xp formaterar direkt till ntfs under installation.

[inlägget ändrat 2003-06-27 21:38:58 av Johan Fischer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den konverteras först i den grafiska biten av installationen och då har det redan kopierats över en hel del filer till hårddisken.

 

Men gud, vilken tankevurpa ..

Det är ingenting som konverteras vid en korrekt utförd installation av XP. Dom filerna som kopieras över är bara tempfiler som behövs för själva installationen, alltså ingenting som behövs senare. Dom kan du lagra med vilket filsystem i hela världen du vill. Dom filerna finns ändå inte kvar sen.

 

Skulle det vara så att det skedde en konvertering redan vid en ren installtion så skulle den bli lika dålig som, just en konvertering ;) Du kan nämligen inte få rätt klusterstorlek i NTFS när du konverterar från FAT32, vilket hämmar prestandan ganska mycket .. faktiskt. Så, ingen konvertering vid nyinstallation :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Du kan nämligen inte få rätt klusterstorlek i NTFS när du konverterar från FAT32, vilket hämmar prestandan ganska mycket .. faktiskt. Så, ingen konvertering vid nyinstallation :)

 

Aha, då är det därför jag inte får standardstorleken på klustren. Jag har 512 byte kluster.

 

Jag må vara blåst och trög, men hur märker man den där prestandaförsämringen när man konverterar till NTFS från FAT32?

 

Märker ingen skillnad. Jag tycker min dator är lika snabb som tidigare.

 

nt4 och kanske win2k gjorde iaf så men det kan ju hända att xp formaterar direkt till ntfs under installation.

 

Man skapar en NTFS-partition innan man installerar XP. Det frågas om detta långt innan OS:et har installerats. Sedan formaterar man och installerar XP.

 

Då kan man köra på FAT32 också. Om man formaterat hårddisken efter att ha haft Win98 på den. Så det blir inte alls automatiskt NTFS.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 00:21:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nt4 och kanske win2k gjorde iaf så men det kan ju hända att xp formaterar direkt till ntfs under installation.

 

Njaae? Konvertering sker väl bara om man försöker installera på en FAT-partition och installationsprogrammet sedan uppmanar en att konvertera till NTFS? Om man startar från skivan och skapar och formatterar en partition för systemet under installationen så nog blir det NTFS direkt, innan en enda fil har kopierats?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skapar en NTFS-partition innan man installerar XP. Det frågas om detta långt innan OS:et har installerats. Sedan formaterar man och installerar XP.

 

Då kan man köra på FAT32 också. Om man formaterat hårddisken efter att ha haft Win98 på den. Så det blir inte alls automatiskt NTFS.

 

Stefan,

du har rört till det lite i onödan. Jag tror inte att du vet vad formatera är ? Formatering är helt enkelt själva proceduren att skapa det filsystem som ska användas på disken. Och ingenting annat.

 

Du skapar alltså inte "en NTFS-partition" eftersom en partition är en partition är en partition och är samma sak för alla filsystem/OS som används på moderna hårddiskar. Det är helt enkelt en standard det där med "partitionstabeller".

 

Det är när du formaterar du skapar NTFS, eller FAT32. DU kan alltås inte köra FAT32 på "en NTSF-partition" eftersom det inte finns en sån sak. En partition är en partition och du kan köra vilket filsystem du vill på det. Men bara ett åt gången ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Fischer

ok jag minns nog fel. jag har säkert blivit skadad av att göra för många MOC installationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaae? Konvertering sker väl bara om man försöker installera på en FAT-partition och installationsprogrammet sedan uppmanar en att konvertera till NTFS? Om man startar från skivan och skapar och formatterar en partition för systemet under installationen så nog blir det NTFS direkt, innan en enda fil har kopierats?

 

Exakt så är det.

 

Btw, jag tror momentet som herrarna missar är att dom måste radera sin gamla partition i XP:s installationsprogram först, och sen skapa en ny partition i det tomma utrymmet. Som dom kan formatera med NTFS ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-28 00:42:07 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>tankevurpa...<

Det måste motsvara "hjärndiarré" ;) eller något liknande...? Jag är så imponerad av "begreppet" så jag måste ge dig poäng för det.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...måste radera sin gamla partition i XP:s installationsprogram först, och sen skapa en ny partition i det tomma utrymmet. Som dom kan formatera med NTFS.

Blekis® har helt rätt.

En kort beskrivning av varje steg i installationsfasen ser ut så här:

1. Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet. Och boota med XP-skivan.

2. För att installera Windows tryck ENTER.

3. Tryck F8 för att godkänna licensavtalet.

4. Lista över partitioner visas. Markera den den du vill ta bort och tryck D.

5. Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck ENTER.

6. Du har valt att ta bort partitionen C: Partiontion1 xxxx MB. För att ta bort tryck L.

7. Lista över partitioner visas. Har du bara en partition från början så visas att utrymmet är opartitionerat. Har du fler partitioner kan du välja att ta bort dessa enligt stegen ovan. Vill du inte skapa ny partition, välj att installera genom att trycka ENTER.

8. Partitionen du valt är inte formaterad.Välj det filsystem du vill ha (NTFS) med piltangenterna och tryck ENTER.

9. Nu börjar formateringen. När den är klar startar datorn om installationen fortsätter.

 

Hoppas jag inte glömt något steg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen och Blekis ni får poäng för era fina förklaringar. :)

 

Tackar för dessa!

 

DU kan alltås inte köra FAT32 på "en NTSF-partition" eftersom det inte finns en sån sak.En partition är en partition och du kan köra vilket filsystem du vill på det. Men bara ett åt gången ;)

 

Jag är väl mer inne på det jag gjort, konvertera till NTFS i WindowsXP som tidigare var FAT32. Alltså köra convert i Kommandotolken.

 

Ångrar mig lite att jag gjorde det nu, eftersom det tydligen strular till det mer än väntat den där proceduren.

 

Fast man lär sig alltid något av sina misstag. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen och Blekis ni får poäng för era fina förklaringar.

Tack Stefan!

 

Jag vill lägga till lite info. Om man i installationsfasen väljer att göra en ny partition, alltså totalt 2 st, så kan man ha olika filsystem på dessa.

Så har jag det på min andra dator. På första partitionen (det förhatliga!?) Windows ME och FAT32. På den andra partitionen Windows 2000 och NTFS. Sedan har jag en tredje partition (NTFS) för lagring och backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Oki! ;)

 

Om man nu gör detta från scratch.

Får Defragmenteraren fnatt då också?

 

Jag är inne på min huvudfråga där jag undrar varför den hela tiden påstår att disken måste defragmenteras, trots att jag gjort det flera gånger.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu gör detta från scratch. Får Defragmenteraren fnatt då också?

Tyvärr har jag inget svar på den frågan. Visst har jag idéer om det, men vill inte spekulera då jag saknar kunskap/erfarenhet från just den biten. Men det finns flera här på forumet som besitter den kunskapen. Bara att vänta till de vaknar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...