Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mellanrum i databas fält

Kallewalle

Recommended Posts

Jag har en databas som jag skall göra en koppling till från visual basic, olyckligtsvis har skaparen av databasen lyckats gjort ett mellanrum i ett av fälten. Vad skriver jag i SQL strängen för att hämta ett fält med mellan rum. Hämtar jag alla så kan jag fortfarande i få fram fältet med RS("Namn 1") så fungerar det inte och i sql strängen har jag provat med [] och '' och "" det ända som inte ger mig en eror är '' men jag kan fortfarande inte hämte informationen med RS("Namn 1"). Förövrigt så är det en Access databas.

När du skriver "" så söker du efter en tom sträng. En sträng med mellanrum (observera att jag skriver i hop ordet enligt svenska språkregler) är inte tom. Den innehåller tecknet "mellanslag" eller "space" på engelska - ASC(32). Det är alltså skillnad på "" (ASC(0)) och " " (ASC(32). Kan detta vara orskaen till dina bekymmer?

---/samoht

Jag tror att jag kan ha varit aningens otydlig det är altså kolumbnamnet som har ett mellanrum i sig och skall hämtas med SQL sträng och sedan skrivas ut

ex:

SQL = "Select 'Namn 1' from DATABAS"

Set RS = db.Execute(SQL)

rs("Namn 1")

Dessa är de saker jag inte kan få att fungera, kan inte komma på hur jag ska göra, om det ens är möjligt i Visual Basic

• 2 weeks later...

Tja,

se nedan bifogade exempel. Om du lägger [] runt tabellnamnet så funkar det trots mellanslag.

Function test()

' Tabell1 = Tabell
' Kol 1   = Kolumn i tabell

Dim db As Database
   Set db = CurrentDb

Dim rs As DAO.Recordset
   Set rs = db.OpenRecordset("Tabell1", dbOpenTable)

MsgBox rs![Kol 1]

End Function

Mvh Alex

"It´s only cheating if you get caught!"

- Homer Simpson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...