Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Proxy Server, konfiguration


Daniel Gustafsson

Rekommendera Poster

Daniel Gustafsson

Det ligger till så att jag ska installera ett nätverk med 4 datorer kopplade ihop till en hubb, in i denna hubb går en "proxy-server" som sedan går vidare till ett ISDN modem. Se snabb beskrivning:

 

Datorer-->Hubb<--Proxy-server<--ISDN-Modem

 

Detta ska alltså fungera på det sättet att man inte behöver ha igång en speciell dator för att kunna surfa med någon annan, som vid användning av Wingate(OM jag fattat det hela rätt).

 

Bland inställningarna i Internet Expolerer eller Netscape ska man fylla en ruta som säger: Använd proxy-server. Där ska man även ange adressen till Proxy-servern, vilken borde vara en IP-adress.

 

Det stora problemet liggar alltså i hur jag ska ge Proxy-servern sin IP-adress. Om man har ex. en ISDN-router kan man ju konfigurera den genom Hyperterminalen...

 

Kan någon hjälpa mig på traven hur man ska få till det hela?

 

Tacksam för svar, snarast...

/MVH Donga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Gustafsson

I mina tankar kopplar jag samman Proxy-server, med någon slags mjukvaruserver, men den där lilla hårda saken mellan ISDN-modemet och hubben verkade vara en Proxy-server, det stod iaf så på den.

 

 

Man verkar kunna konfigurera Proxy-servern via datorns com-port.

 

Lite annan beskrivning:

Datorer-->Hubb<--Proxy-server

 

Proxy<--ISDN-Modem

Server<--Datorns Com-port..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Gustafsson

Jag har forskat vidare litegrann och kommit fram till att den lilla grejen som kallades för Proxy-server egentligen är en router. Så nu kanske jag lyckas konfigurera den...

 

/Donga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska koppla alla Workstations till en hubb som kopplas till ett nätverkskort i proxyn som för övrigt skall innehålla 2 nätverkskort det ena med fast ip mot ditt lan det andra skall vara din gateway mot internet och konfigureras efter din ISP's anvisning

 

 

lycka till

mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...