Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Monshi

Dela ASF

Rekommendera Poster

Monshi

MMh, det blir bra kvalite, det är enkelt att spela in, men hur delar jag upp filen senare?

Spelat in ett TV-program i ASF-format (Windows Media v7). Enkelt och bra som sagt. Men hur rensar jag bort de irriterande reklampauserna?

I VirtualDub är det ju barnsligt enkelt om det är en DIvX fil, men ASF-filer får ju inte VDub hantera.

Så, finns det något enkelt verktyg där man kan klippa bort icke önskade delar av filmen utan att behöva koda om hela filen, vilket sker i Windows Movie Maker?

Om inte, ja då får jag väl spela in i något annat format...

/T

[inlägget ändrat 2003-06-26 18:11:16 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
HelenaH

http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/virtualdub.html finns en gammal version av Virtualdub (14c) som ska hantera asf. Har inte provat själv men det kan ju vara värt ett försök.

RED:

Tyvärr. Testade precis och stödet har tagits bort i den versionen också.

/Helena

[inlägget ändrat 2003-06-26 23:02:16 av HelenaH]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Jodå, även jag har testat med äldre upplagor av VDub, fick det inte heller att fungera. Misstänker att det beror på vilken version av WindowsMedia man nyttjar. Fram till version 1.3d ska ASF stödjas, men sedan kom MS och muttrade något om rättigheter och dylikt :(

Nä, jag får nog se till att nyttja XVid, DivX5 eller någon annan hanterbar codec. Sedan har ju även ASF formatet nackdelen att det inte är portabelt mellan olika operativsystem. Inte för att jag direkt tänkt dela med mig av filerna till någon som kör Linux, men ändå...

Finns det verkligen inte något smidigt verktyg för att klippa i ASF-filer? Någon?

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Ok, jag har nu hittat en lösning. Dock önskar jag fortfarande att VirtualDub skulle klara av mina inspelnindgar i ASF/WMV.

AsfTools är ett GUI till c-prompt programmet AsfCut. ASfcut går med andra ord att köra från kommandoprompten, något som troligen går snabbare än att använda interfacet som AsfTools ger. Bara man har något program som kan hitta tiderna för där du vill klippa i filen.

Hemsida:

http://www.geocities.com/myasftools/

AsfCut är inkluderat i paketet men går att finna ensamt här:

http://www.radioactivepages.com

Efter att ha testat AsfTools tror jag nog att skriver ihop en liten BAT-fil som kör Asf-cut nästa gång. Om det blir en nästa gång...

OM någon hittar något annat program som klarar detta, gör gärna ett inlägg i denna tråd! Är för övrigt besviken på MS - de har en bunt med program för ASF-hantering. Ett program kan klippa sönder filerna, men hittar inget som klarar av att klistra ihop dem igen. Däremot kan jag skapa strömmar av filerna att sända över internet...

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Nä du, det fungerar inte riktigt för mig. Kan ej öppna de ASF-filer jag spelat in, dock lyckas jag öppna de som jag har laddat ned från internet.

Misstänker nästan att jag har en alltför uppdaterad version av ASF-skrivare i datorn :( Jäkla MS.

VDub rapporterar detta fel vid öppnande:

ASF: illegal object fragment flags 0c in packet at b0a packet size = 1f40, pp = 12, send time 0:00

Börjar misstänka att om jag strippar filen på sitt index och bygger upp det på nytt, så kanske VDub kan klara av biffen. Något galet är det.

Någon som har ett vidare tips? Enkla anledningen till att jag fortfarande försöker är att jag med Microsofts ASF-skrivare, WMV9 och WMA9, kan spela in filmer i 640x480 med hög kvalitet på biloden och ljud samtidigt som filstorleken hålls nera. Lyckas inte alls få samma resultat med DivX5.

Med ASF klarar en högre bitrate och har en betydligt effektivare deinterlace algoritm.

Ähhm, jag gör så här, slänger upp en kort ASF-fil. Kan i se den? Kan ni klippa och klistra i den?

http://w1.876.telia.com/~u87618716/bit_musikvideo.wmv

Den är cirka 2.5Mb stor, 1.2 Mbit/s bild (WMV9), 96kbit/s ljud (VMA9), 640x480, 25fps

Vet ej, men kan ev. kräva WMP9 för att kunna visas på datorn

[Ed] Inspelad med programmet ShowShifter, TVkort Terratec Cinergy400

/T

[inlägget ändrat 2003-07-05 14:31:20 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...