Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska köpa en ny dator


RalleRalle

Rekommendera Poster

1.Om man vill ha en bra spel dator under 10000 var letar man då

2.Var är det billigt att köpa tillbehör till datorn

3.vad måste det va i en dator om det ska va en väldig bra dator

t.e.x.

GB?

Ram?

grafik kort? och sånt

 

 

snälla hjälp mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. http://www.datorbutiken.se

2. Siba, El-giganten eller någon annan elektronikbutik

3. Jag skriver komponenter som är lagom till en bra "speldator":

 

Ett skapligt moderkort(beror på hur mycket du vill lägga på just detta)

80GB hårddisk

2Ghz / 2000Mhz

512Mb RAM

Geforce4 TI Grafikkort

Ett billigt Soundblaster-ljudkort

samt en hyfsad skärm (beror också på hur mycket du vill betala)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på denna:

 

AMD Athlon XP2600+

512Mb DDR PC2700-333 original

80Gb IBM 7200RPM,

64Mb Geforce4-MX440-TV,

16x DVD LG + program

48x CDRW brännare,

100Mbit nätverk,

1.44" Floppy

Microsoft Windows XP home OEM,

Moderkort: ECS L7vta Kt400, USB 2.0,Firewire,AGP8,Raid,sound,LAN,

Microsoft TGB

Microsoft Mus,

450watt Subwofer högtalare

Codgon Miditower 300watt eller Delux Miditower 350watt

19" iiyama TCO99 Monitor

eller

AOC 19" MONITOR 19" TCO-99

 

 

är den bra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en känsla av att spelvännerna inte är så förtjusta i ditt grafikkortsval. Personligen skulle jag skippa DVD:n (och kanske högtalarna) och lägga pengarna på ett bättre kort istället, om det nu är spel datorn ska användas till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Denna tråden passar mycket bättre i forumet Datorbygge/montering :thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Moderator för Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Satsa på en annan hårddisk än IBM!

 

Mitt förtroende för deras hårddiskar är lågt. De är kraschbenägna. Skaffa hellre Barracuda eller någon annan bättre. Ditt nöje med datorn blir säkert inte långt annars.

 

Tips alltså! ;)

 

Funderade på ditt XP val. Varför inte en vanlig fullversion? OEM förknippar jag med märkesdatorer.

 

Edit: Släng ut floppyn! Den behövs knappt idag. De pengarna kan du ha till något annat. Köp förresten runda flatkablar. Hel ballt också sparar du lite utrymme i chassit också. :D

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 14:19:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på ditt XP val. Varför inte en vanlig fullversion? OEM förknippar jag med märkesdatorer.

 

Stefan,

en "vanlig" fullversion är mycket dyrare.

En "OEM" version är identisk med en "vanlig" fullversion, det enda som skiljer är att kartongen och snabbinstruktionshäftet saknas. Anledningen att det kallas "OEM" är att det är licensierat att säljas ihop med nybyggda datorer dvs du får inte köpa en OEM licens löst utan bara ihop med en ny dator. Eftersom frågeställaren just ska bygga en ny dator så är valet ganska självklart, eller hur ? Han sparar en hel del slantar på det.

 

En del passar på att köpa en OEM licens av XP i samband med att dom köper en ny hårddisk, eller liknande, smart av dom ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En del passar på att köpa en OEM licens av XP i samband med att dom köper en ny hårddisk, eller liknande, smart av dom ..

 

Jasså, jag bara undrade! :)

 

Går det att flytta runt en OEM-version mellan olika hårddiskar senare?

 

Jag menar om hårddisken kraschar eller så.

Har aldrig haft OEM-version av något OS själv nämligen. Köpte mitt XP som fullversion.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att flytta runt en OEM-version mellan olika hårddiskar senare?

 

Det går. Det är produktaktiveringen som känner av om datorn i det stora hela fortfarande är "samma" dator, det brukar fungera i det längsta. Skulle det till sist inte fungera. För att du bytt ut för många delar. Tja, då får du ta den diskussionen med Microsoft, det är dom som uppfunnit PA. Jag vet inte hur generösa dom är med återaktivering ? Någon som vet ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur generösa dom är med återaktivering ? Någon som vet ?

För mig var det inga problem med aktivering då jag flyttade XP från min gamla dator till nybygget med allt nytt. Bara att aktivera som vanligt. Jag utgick från att det inte skulle fungera och ringde därför Microsoft, men fick vänta så länge i telefonkö, så jag testade att aktivera. Och som sagt inga problem. Var bara att lägga på luren.

 

En del passar på att köpa en OEM licens av XP i samband med att dom köper en ny hårddisk, eller liknande...

T.o.m. en floppy för 100 kronor godkändes för att få köpa fullversion av Windows 2000 för ca halva priset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tja, då får du ta den diskussionen med Microsoft, det är dom som uppfunnit PA. Jag vet inte hur generösa dom är med återaktivering ? Någon som vet ?

 

Det var ju mycket snack när XP lanserades att man bara skulle få aktivera OS:et ett visst antal gånger. Sen fick man ringa och få en ny kod av MS.

 

Tydligen verkar det inte vara så hårt ändå. Läste Maratonmannens inlägg.

 

Sen den där koden man skriver in när man aktiverar.

I mitt XP Home behövde inte jag skriva in någon kod under aktiveringen. Verkar bara vara i XP Pro som man behöver det, eller har jag missförstått något?

 

Annars tycker jag XP verkar stabilt.

Strular något så är det bara och köra en systemåterställnig. Windows98 behövde man nästan installera om stup i ett i jämförelse.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 14:59:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen den där koden man skriver in när man aktiverar.

I mitt XP Home behövde inte jag skriva in någon kod under aktiveringen. Verkar bara vara i XP Pro som man behöver det, eller har jag missförstått något?

 

"Den där koden" behöver man bara skriva in om den vanliga aktiveringen av någon anledning inte skulle fungera, eller om man saknar internet-uppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Oki, tack för informationen! :)

 

Nyfiken som jag är läste jag på http://www.databyggarna.com och deras sida Mer om XP att de läst att man bara får aktivera XP högst 10 gånger innan det blir stopp.

 

Vad jag förstår har Maratonmannen lyckats fler gånger?

 

Nu blir det nästan lite offtopic det här. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 15:11:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kan man hitta ett bättre paket för 10000

 

Nja...priset verkar helt ok.

 

Men ta ett annat grafikkort. En variant är att dra ner på processorns prestanda och istället lägga de pengarna på ett grafikkort. Om du nu tänkt använda den till spel alltså...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inte bara till spel

 

vad händer om man ska spela BF 1942 eller CS vad händer då om man inte har ett bra grafick kort???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
vad händer om man ska spela BF 1942 eller CS vad händer då om man inte har ett bra grafick kort???

 

i värsta fall:

Spelet går inte ens att spela.

 

i bästa fall:

Spelet hackar.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur generösa dom är med återaktivering?

De är nog hyfsta generösa... Hjälpte en polare att instalera om en dator efter byte av hårddisk. Windows aktiverades utan problem via nätet men Office fick jag aktivera via telefon vilket dock var problemfritt. Båda två hade varit aktiverade tidigare. Pga problem med installationen tvingades jag att installera om på nytt en vecka senare och det blev samma vända igen med Office men inga konstiga frågor från MS.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer helt klart att gå att spela även med det kort du valt. Men ska du spela många nyare spel lönar det sig att köpa ett bättre kort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "100Mbit nätverk" vilket jag tolkar som nätverkskort. Skippa det eftersom du har en inbygd nätverksport på moderkortet.

 

Liksom många andra tycker jag att du ska satsa på ett vassare grafikkort (ett som inte är MX). Skär ner lite på CPU-prestanda och öka grfikprestanda så får du en burk som totalt sett är snabbare.

 

DVD är ju bara nädvändigt om du vill kunna läsa DVD-skivor från datorn...

 

Seagate-disk istället för IBM är mitt (och någon meras) tips.

 

Högtalarna är jag skeptisk till, mycket skräp kallas "450W Subwofer" och likande...

 

Välj lådan med 350W nätagg, speciellt om du ska ha ett lite vassare grafikkort.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är så bra med ECS moderkort, känner en som har en liten butik som köpte in ett gäng kort från ECS. Nästan alla kunder har kommit tillbaka med korten och velat byta för att dom antingen varit instabila eller strulat rent allmänt.

 

[inlägget ändrat 2003-06-27 17:04:00 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...