Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Återställa backup

damari

Recommended Posts

Senast hände det som inte fick hända. Exchange ville inte starta. Följde MS anvisningar för felmeddelandet och allt funkade efter 17h. Problem är nu att inkosistent data uppstått. Därför vill jag återställa en backup som körde natten innan till en parallell exchange server. Backup programmet är BackupExec 7.0 rev777 med Exchange modulen. Jag har satt upp en Exchange server med samma version & SP som orginalet. Valde att skapa servern med samma namn men valde "Create new site" istället för "join site" (som MS säger i sin disaster recovery). Sedan kör jag en återställning med BackupExec på Public folders & private folders. Jag väljer "redirection" till denna nya exchange server. Problemet är att det inte verkar gå att starta den nya exchange servern efter återställningen. Alla filer verkar vara där (pub.edb & priv.edb). Har prövat "isinteg -patch" (för att patcha GUID objekten) och även procedurena med "eseutil" utan några lyckade resultat.

Går det att lösa detta problemet?

Tyvärr, det finns en hel del orsaker till varför det inte går att starta Exchange. Börjar med eventloggen. Finns det någonting där som kan ge någon mer information om orsaken?

Troligvis har det något att göra med din service konto eller med transactionsloggar från den Exchange databas som fanns innan du återställt din produktionsdatabas till den maskin.

Eftersom den maskin har samma namn som din produktion maskin, så förväntar jag mig att den maskin är inte kopplat till din lokal nätverk. Annars får du en namn konflikt och bägge maskiner kan bli utslaggen. Om det är avklippt från din nätverk, går det att logga in med din Exchange service konto? Om du kan inte logga in, så kan inte Exchange gör det heller.

Om du kan logga in med den riktig Exchange service konto, kolla i eventloggen för mer information om varför du inte kan starta Exchange.

Om du inte kan starta Directory Store, så är det troligvis att de gamla loggarna och edb.chk filen kvar från installationen. Ta reda på var din transactionloggarna sparas, och ta bort alla edb*.log filer plus edb.chk. Försök att starta tjänsterna igen.

Nu, varför kör du med en databas som har inconsistent data? Om det ända bekymmret är att databasen är inconsistent men ingenting saknas just nu, då skulle jag starkt rekommendera att ni ominstallera den extra servera så att den är en ny server i samma site som din original server. Använder den Move User funktion för att flytta samtliga användare till den nya servern, replikera samtliga public databaser, och sedan ta itu med din original server.

Some det är nu, kan du inte gå tillbaka till en backup utan att allt som hänt idag kommer att försvinner. Om du behöver återställa data som saknas, jag skulle rekommendera att du ta hand om din produktion databas först, och återställa data sedan om det inte är absolut affärs kritiskt och din företag är villig att ta konseqvenserna av flera avbrott.

Under tiden, är det trolig att du kan inte ta en backup av din produktionsmaskin pga felet i databasen. Jag skulle rekommendera att ni prova att köra en NTBACKUP som en bra koll av hur det ligger till. NTBACKUP är Microsoft's standard för hur man kan säga om en databas är inconsistent utan att ta ner den. Om det går igenom, då är grunden i databasen OK, även om det kan bli mindre fel. Men åtgärda de så snabbt som möjligt.

Lycka till!!!

MVH

Fred

• 1 month later...

Det är svårt att säga exakt vad det kan bero på, men kontrollera följande:

Den servern som du återställer backupen till skall ha samma servernamn, samma site & organisationsnamn. Även samma version av NT4 och sp:s.

Användardatabasen skall också vara samma. Installera därför maskinen som en BDC i domänen där den skarpa servern står så att du får över alla konton med samma SID som tidigare. Under tiden skall servern ha ett annat namn. När detta är klart så kopplar du ur datorn ur nätet, promotar den till PDC, byter namn på den till det riktiga, och återställer en backup.

Det innebär att backupservern och reservmaskinen får kopplas ihop på ett eget nät, t ex med en korsad nätverkskabel. Annars får du namnkonflikt i nätet.

Denna procedur har fungerat för mig.

mvh

/Göran

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...