Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Straffas lögn eller ovetande?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

Mina vänner... jag har ett bekymmer. :'-(

 

Måste rådfråga er angående en ganska knivig situation som jag inte har en aning om hur jag ska lösa.

 

EN bil - skulle kunna vara min - kanske... lämnades imorse för chipning. I ett telefonsamtal nyss meddelades jag att min bil redan varit chip:ad, men att den nu var chip:ad av dem där jag lämnat in den (med deras programvara).

 

Vad fan gör man!?

Första tanken är å stämma skiten ur (läs skälla å begära ersättning) bilfirman som sålde bilen chip:ad utan att säga nåt. Men de kanske inte visste?

Andra tanken är trimmaren. Han borde väl inte chip:at den eftersom den redan var chip:ad? Kan jag begära att han gör jobbet ogjort och få pengar tillbaka?

 

Vart kan man vända sig för att få lag-giltliga svar på mina frågor? Konsumentverket? Reklamationsnämnden? Sverker?

 

Fy va jag känner mig blåst just nu. :thumbsdown:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft !

 

Jag personligen skulle inte betala ett öre till den som chippade om den.

 

Om du dessutom tycker om att köra fort så kan jag rekomendera: www.polisvarning.com

 

Ha det

 

/

 

Apnorix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Den som berättade för dig att den redan var chippad, borde ha frågat dig om du vill att de gör sitt jobb i alla fall.

 

Men eftersom de inte gjorde det, utan bara jobbade enligt tidigare order, så har jag svårt att tro att de har gjort något fel, även om du givetvis känner dig smått lurad.

 

Det kanske är det så att den chippningen som gjordes nu, är bättre än den du hade innan? I så fall kanske det kan vara värt det?

 

Är den sämre, är det bara att reklamera jobbet, så får de fixa problemet eller betala tillbaka pengarna (eller både och!?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Det kanske är det så att den chippningen som gjordes nu, är bättre än den du hade innan? I så fall kanske det kan vara värt det?

Jo... Det skulle vara det. Pratade nyss med Konsumentverket och det var deras svar med. Märks ingen skillnad ska bilen återställas och pengarna återbetalas.

Pratade även med en konkurerande firma där personen i fråga sa att han inte skulle chippat innan han fått klartecken - och att han skulle känt att den var chippad redan vid första provkörningen.

 

Det krävs stor ansträngning att hålla tillbaka svordommarna.. :(

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Puh - allt löste sig.

Firman i fråga (mycket känd för trim till aktuella bilmärket) tog helt enkelt på sig allt ansvar - bytte tillbaka chip:et och gav tillbaka alla pengar.

Visst var det lite besvär med turer hit å dit - men nu vet jag i alla fall att jag *oops* har 195 kusar istället för 150. :)

Inte konstigt att Porsche Boxtern hade svårt att hänga på motorvägspåfarten den där gången i våras. :):)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

[inlägget ändrat 2003-06-26 17:53:51 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men nu vet jag i alla fall att jag *oops* har 195 kusar istället för 150

 

Man skulle chippa sin bil? Att få 340 kusar istället för 240.... ;)

 

Inte konstigt att Porsche Boxtern hade svårt att hänga på motorvägspåfarten den där gången i våras

 

O-ja, sure.....!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Att få 340 kusar istället för 240.... ;)
Hoppas VERKLIGEN det var ironi... *avis*

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
En sån här kör jag omkring med
Där ser man... Ska vi rejsa? :thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ska vi rejsa?

 

Visst. Inga problem!

 

Det kan nog bli ganska jämt - jag har visserligen fler kusar, men så väger den runt 1800 kg också...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle chippa sin bil? Att få 340 kusar istället för 240.... ;)

Svänger av lite här och kläcker ur mig en *dum* fråga.

-Vad ungefär är chippa? Bra eller dåligt?

 

 

0x -funderar snart på en uppgradering av bilhårdvaran, bra att va' me' då kanske.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
-Vad ungefär är chippa? Bra eller dåligt?
Jämför det med att överklocka din dator... Samma effekt - kan vara både bra och dåligt. ;)

 

Vi hoppar rejset - ska köra mot andra fyrkrafsare istället. ;)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å vilken bil har du då...

 

Jag vill minnas att NoiseKiller kör Audi A4 1.8 Turbo ?

 

Den "rycker" nog bra, syrran har Passat 1.8 Turbo(samma motor) och visst hoppar det till lite när man stämplar plattan ;)

 

Audin är lite lättare, och med 45 chippade hästar extra bör det bli ganska intressant att köra den :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom det igen

45 chippade hästar extra
.

Är det något mickel med någon elektronisk hjärna/modul som styr insprutning/tändförställning osv?

 

 

0x - måste jag börja läsa motortidningar nu också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Jonsson

Finns en styrbox som styr en massa grejer typ bränslemängd, luft och massa mer som man kan optimera för varje bil. Har för mig ja läste nåt om att biltillverkarna har ett och samma chip för alla bilar och att de finns utrymme för och optimera + att man kan spara bränsle på det genom att man då får optimala förhållande i motorn. Finns säkert nån som kan förklara de bättre än mig och hoppas jag inte har allt för fel =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det något mickel med någon elektronisk hjärna/modul som styr insprutning/tändförställning osv"

 

Stämmer bra det.. På en turbo, ändra ladd-trycket..

Kan ge MYCKET extra hk.. och hål i kolvarna, plånboken...

 

På en sugmotor ... 10% mer effekt som bäst.

På en turbo... tja 50%+ är möjligt ibland, med stor risk för skador med stora extra effektuttag...

Fungerar både på bensin o disel..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Svänger av lite här och kläcker ur mig en *dum* fråga. -Vad ungefär är chippa? Bra eller dåligt?

 

Tweaka, optimera; Brukar handla om bränsleinsprutning, tändning osv. Ger flera hästar och bättre förbränning och sparade kronor i bensinkostnaden.

 

Det är för det mesta bra.

 

Mvh

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har för mig ja läste nåt om att biltillverkarna har ett och samma chip för alla bilar och att de finns utrymme för och optimera + att man kan spara bränsle på det genom att man då får optimala förhållande i motorn"

 

Kanske du har läst.. sant var de iaf inte, delvis fel...

 

Alla motorer och har givetvis välutprovade chip, motorstyrningar från början. Och givetvis olika för olika motortyper, modeller.

 

Sedan vad som är opptimalt.. är väl en fråga om vad man väljer att se som opptimalt?

 

Allt är en fråga om avvägningar mellan olika krav, effekt, bränsleförbrukning, livslängd, tillförlitlighet och miljökrav.

 

Ökar du effekten så kommer livslängd, tillförlitlighet att minska samt att bilen ofta inte längre klarar miljökraven...

 

På en sugmotor kan du öka effekten med ändrade bränsle tändkurvor, men då ökar utsläppen av kväveoxider, kolmonioxid. Till nivåer som är "olagliga".

 

Tillvärkaren skulle inte få bilen godkänd, ur miljösynpunkt, om denna opptimerade för effekt, låg bränsleförbruknin mao ..

Detta sista är varför det går att chippa även sugmotorer, man "skiter" i miljökraven ;)och ökar effekten, sänker bränsleförbrukningen..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare har en Camaro på 400 Hk, inget chiptrimning där inte utan gammal hederligt hantverk. ;)

 

Ser jäkligt tuff ut dessutom med riktigt feta däck.

 

[inlägget ändrat 2003-06-26 22:26:42 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul o bra länk.. den är ganska balanserad för att vara från någon som säljer chip...man får ta deras info för vad det är, reklam, för att sälja sina tjänster å chip..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

God morgon,

Spenderade gårkvällen åt Rix FM:s Festival i Borås men fy va den sö... va dålig. Krävdes att man var stark anhängare till Fame-factory-sekten å de är ju inte jag.

 

Jag vill minnas att NoiseKiller kör Audi A4 1.8 Turbo ?
Ja det stämmer fint. Kan precisera det lite mer. Det är en chippad fyrhjulsdriven A4 1.8T - dvs en riktig busbil. :thumbsup:

Mer läsning om den finns på:

http://jens.bergsbo.com/a4quattro/

 

och visst hoppar det till lite när man stämplar plattan
Särskillt från stillastående med fyrkrafs å turbo. ;)

 

och med 45 chippade hästar extra bör det bli ganska intressant att köra den
You bet! :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

.stavfel

[inlägget ändrat 2003-06-27 08:19:35 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...