Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple Plagierade hela tiden!!!


Michael Dundee

Rekommendera Poster

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar
Henrik K Olofgörs

<gräver upp stridsyxan>

 

Jonas,

 

Hepp!

 

<citat>

[...] man kan överhuvudtaget inte jämföra HyperCard med VB.

</citat>

Hmm...är inte helt säker på visualverktygens utvecklingshistoria (och det där är ”visual” med litet ”v”), men HC är definitivt en av de miljöer MS sneglade på när de byggde sina. (Har för mig att MS historia kring Basic och implementeringen på Mac har att göra med det hela.)

Jag är för ung för att ha hållit på med HC särskilt mycket, men *jösses* vad det fortfarande finns mindshare för det (i Mac-kretsar förvisso). Ett återupplivande av HC tror jag varit ett ständigt topp-fem-krav på WWDC sedan Apple släppte det.

 

<citat>

Vad beträffar Visual Basic finns det inget annat programmeringsspråk som har så mycket moduler att hämta på internet.

</citat>

Trevligt och tämligen irrelevant. Jag kan ju jämföra med RB för Macen som också har en drös moddar att ladda ned (mkt få jämfört med VB dock). Jag menar, visst, ofta vill man kolla hur någon annan implementerat något, men när jag väl ska bygga mitt eget projekt brukar det alltid bli så speciellt i speccarna att jag skriver det själv även om man sneglar en hel del på andra.

Och trots att det flyter runt hur mycket moddar som helst finner jag att det är grejorna från en fyra-fem utvecklare jag ständigt återkommer till: det totala antalet moddar i sammanhanget är relativt oviktigt. Och nästan allt bra är ju kommersiellt hur som helst.

 

Förresten, stödjer inte VB redan nu threading som ett inbyggt class-object?

 

<citat>

Tro mig Viktor en poolare till mig har utvecklat ett COM objekt som faktiskt inte gör någonting utan vars ända uppgift är att äta minne varje gång man trycker ner en knapp på tangentbordet.

</citat>

?????????????

 

(Wow, det där påminner mig om det gamla glada demoskrytet för Atarin: ”Min demo kan visa en mer färg än din!” -”Men min kan krascha systemet!”)

Är poängen här att du kan minnesstyra COM-objekt eller vad? Finns det någon poäng? När det gäller D/COM/+/whatever så är väl de flesta ense om att teknologin är bra men att MS ständiga turer kring implementeringarna försvårar arbetet.

 

Erik,

 

<citat>

MFD, HUD, [...en hel radda huvudsakligen militära termer...] AMRAAM...

</citat>

Det här är inte ett forum för flygplansentusiaster eller stridssnoppar, eller hur? Jag håller i huvudsak med själva sakframställan i inlägget, men sedan när blev ”film” (eller ”ATM” för den delen) en fackterm?

 

Åter Jonas,

 

<citat>

Det enda du behöver vara som illustratör är att vara duktig detsamma gäller sport. Kunskapen ger dig inte alls lika mycket i jämförelse med programmering.

</citat>

WTF? Det enda man behöver för att bli bra på *något* är väl just att vara duktig? Nåja, tautologer är vi allihopa. Att konstnärer etc inte skulle behöva lika mycket ren kunskap som andra är ett minst sagt bisarrt påstående. (Är da Vinci ihågkommen som illustratör eller ingenjör osv?)

Om du å andra sidan menar att databaserade grafiker inte behöver lika mycket datakunskaper som programmerare, så, tja, det säger väl sig självt.

 

Vad är en CComboBoxEx (betoning på ”-ex”)?

 

Angående Mac och 3D:

Macen har inte varit på par här eftersom den saknar bra MP och inte skalar på det sätt som krävs i stora produktionsmiljöer. Däremot används den rätt mycket för mindre jobb som huvudsakligen är illustrationsinriktade, även hos de ”stora” 3d-husen. Diskussionen är hur som helst ganska ointressant eftersom det enda som tycks gälla när det kommer till kritan är *nix-baserade lösningar (dvs att använda NT som produktionslösning ser ut att ha mer med prismedvetenhet att göra än kvalitetsaspekter).

MacOS X, SMP och uppdaterade G4/5:or kommer att förändra landskapet en smula.

 

Slutligen, angående inläggen om programmerare med hybris: har en känsla av att ledningens prozacintag på de flesta mjukvaruföretag huvudsakligen kan tillskrivas bataljerna för att få kodarna att göra vad de faktiskt ska göra, dvs tillverka produkter som kan säljas. Har träffat få utvecklare som inte anser att deras riktiga arbetsgivare är deras eget ego.

Tycker f.ö att självglorifieringen hos många programmerare är löjlig, de eftertraktade kunskaperna på högnivåprogrammeringsfronten (puh) idag ligger ju huvudsakligen på frameworksidan: ramarna för utvecklarens verktyg är i huvudsak definierade av ”institutioner” som inte endast består av utvecklare själva.

 

<tar fram fredspipan>

 

Jonas,

om du kan köra Mac-executables kan du väl meddela mig, skulle ev. behöva input på några lösningar för klienten.

 

Mvh

 

-Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Precis, lika lysande som mellan AirPort och Bluetooth. Om jag vore dig skulle jag nog jämföra AirPort mer med RIKTIGA radiobaserade LAN lösningar, och inte med IrDA´s efterföljare.

Annars är ju GSM vs AirPort lika relevant som Bluetooth vs Airport, typ: "-Vaddårå, det är ju digital kommunikation via radiovågor" -visst, det är morsetelegrafi också! Var sak har sin plats. Jag skulle kunna tänka mig en dator med BÅDE airport och bluetooth. Bluetooth sköter kommunikationen med min GSM-telefon som, när jag rör på mig "lyssnar av" efter mail. När det finns mail så kopplar mobilen upp sig mot laptopen som tankar hem mailet via nallens inbyggda modem. När jag kommer hem eller till jobbet så kopplar datorn in sig på platsens airport nätverk och jag får genast en fast uppkoppling mot mailservern, det lokala nätverket och internet.

 

Att köra LANet över Bluetooth verkar jämförelsevis osmidigt pga begränsad bandbredd mm, men å andra sidan så skulle det vara osmidigt att köra kommunikationen mellan laptopen och GSM telefonen (eller GPRS) via airport. Bluetooths stora tillgång är ju att själva "bluetooth-mekaniken" är ett chip stort som en lillfingernagel, inklusive antenn. Därför är BT överlägset IrDA, modemkabel eller andra sätt att koppla en dator mot en mindre pryl, ex PDA, telefon eller, om man vill, brödrost.

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Hmmm.. Nu nedvärderade du nog dig själv, och programmerare mer än vad du hade tänkt...

 

Vad du sade ovan tolkar jag något i stil med:

"-För att vara en bra illustratör/tecknare måste man liksom elitidrottarna ha talang, medans man som programmerare bara måste lära sig programmeringsspråket utantill"

 

Detta är FEL.

 

Jag hävdar att: För att vara en bra programmerare måste man kunna tänka logiskt, kunna visualisera datorns sätt att arbeta samt kunna lösa problem i flera steg. Vidare bör man som programutvecklare även känna till människans sätt att arbeta, vilket torde vara svårare än att känna datorns...

 

Sedan är hela diskussionen om vilket som är bäst, programmerare eller användare ungefär som att diskutera hönan och ägget. Utan duktiga programmerare, inget photoshop, utan duktiga grafiker, inget photoshop. Hade inte vi användare krävt bättre program, snabbare datorer eller snyggare design hade inte programmerarna haft något jobb, Intel någon business eller apple sålt några iMacs.

 

Vad jag däremot ville påvisa är att avancerad bildbehandling kräver mer datorkraft än vad en leksak, som t.ex en A500 kräver. Men däremot programmering, som ju går ut på att man skriver instruktioner - programkod KAN göras på en relativt svag dator. MEN naturligtvis kräver de avancerade utvecklingsprogramvarorna kraftiga datorer, kompilering kräver kraftiga datorer, sen bör man ju testa programvaran på den typ av maskin som koden är skriven för (ett fel som begås av de flesta "HTML programmerare", som skriver för sin egen topputrustade dator).

 

Summasummarum: Grafik och programutveckling kräver state of the art för att funka bäst.

 

Lägger man då till spel, så ser man att 90% av alla datoranvändare behöver 1GHz Pentium/PPC datorer för att klara sin vardag...... :-)

 

mvh

Erik *Som låter fredspipan vandra*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"<citat>

MFD, HUD, [...en hel radda huvudsakligen militära termer...] AMRAAM...

</citat>

Det här är inte ett forum för flygplansentusiaster eller stridssnoppar, eller hur? Jag håller i huvudsak med själva sakframställan i inlägget, men sedan när blev ”film” (eller ”ATM” för den delen) en fackterm?"

 

 

Helt rätt, men jag ville bara påvisa att det inte bevisar något att kunna en massa fina termer, Om Jonas W vill snacka programmering så att jag inget begriper så är det relativt lätt, det svåra är att tala programmering så ATT jag begriper.

Att jag slängde in en massa förkortningar (eller akronymer som man kan säga om man vil vara lite fiinare ;-) var bara som exempel på att varje branch har sitt fikonspråk. ATM är mer eller mindre en fackterm inom dtp, iochmed att det ju är en "nödvändighet" för PS fonter, ATM är dessutom en typ av dataöverföringsprotokoll, om jag inte minns fel...

 

mvh

Erik G *Som trots att han är en stridspitt, flygnörd och inte röker tar ett bloss till på fredspipan*

 

PS Alla förkortningarna betyder något.. jag hittade inte på dem!... bara så jag fick det sagt... ;-)

 

PS/2 Hypercard var både lätt och trevligt att jobba med, synd bara att det inte fanns i färg när jag pysslade med det...

 

PS 3 Är det fler än jag som tycker att eForum uppfört sig minst sakt "skakigt" på den senaste tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Visst.. min 7110 kostade iofs 300:- mer än en 6110, men 6110 är LIIIITE dyrare än 300:- om man vill köpa den utan abonnemang (OK inga dumma diskussioner nu om att jag måste ha mer $ än brains.. jag ville för en gångs skull ha en tfn som kostade mer än 1:-, dessutom dubblar den som filofax/PDA och GameBoy...) (dessutom har jag inget WAP i mitt abonnemang -än).

Man kan ju dessutom knappast jämföra WAP med BT annat än i genren nya prylar. Nya prylar kan man ju som bekant ALLTID ta betalt för, detta gäller givetvis även Airport. Jag antar att folk är beredda att betala för att slippa sladdarna till headsetet, sladdarna från laptopen till telefonen, eller behöva mikla med IrDA överföringar. Jag skulle nog det.. men jag är ju lite prylgalen (läs prylb*g)...

Men jag tror inte att själva BT tekniken är speciellt dyr då det handlar om ett chip, men tillräckligt hög volym så blir nog BT chipen ganska billiga.

Sedan tillkommer ju kostnaden för headsetet, hjälmen, Palm-topen eller vad man nu vill ha med BT chippet i.

 

Dessutom OM man nu ska jämföra AP med BT,

Hur mkt ström drar AP resp BT?

Får man plats med AP på ETT chip, inkl antenn? Vad är det som gör AP så bra för just små saker som mobiltelefoner, PDA, wearables mm? För det är ju där som BT kommer till sin rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man måste som programmerare har en viss matematisk talang och kreativitet för att kunna förstå logiken i det hela men de flesta som håller på med datorer mer än bara skriver, surfar eller spelar har ju denna talang därför anser jag inte att programmerare är mer märkvärdiga än t ex bildkonstnärer. Enligt Howard Garner (tror jag att han heter) så har alla typer av intelligenser någon koppling till den matematisk-logiska intelligensen och därför har många personer med märkbar konstnärlig talang(intelligens) ganska lätt att lära sig exempelvis programmering. Har också läst att de flesta konstnärliga personer har betydligt högre IQ än genomsnittet vilket gör inlärningsprocessen lättare om man håller sig fokuserad. Det är inte första gången Jonas vräker ur sig en aning nedvärderande saker om personer som använder sina datorer för design eller liknande ungefär som om det fanns A och B datoranvändare där den ena gruppen är den som räknas.

 

/anne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Av en bra programmerare krävs ungefär samma som av en bra schackspelare, dvs du måste kunna tänka flera "drag" framåt, förstå system- och fallstrukturer, och du måste framför allt kunna hålla mycket i huvudet samtidigt.

 

Däremot så skiljer sig programmering/schack i sin kreativa aspekt från exempelvis bildkonst genom att förhållandet mellan delen och det hela inte är likadan. Saker som symmetri, balans och komposition är helt irrelevanta för programmering.

 

Garners(?) kommentar är rätt menlös eftersom det inte finns vattentäta skott mellan några av våra definitioner av intelligenstyper.

 

Jag håller dock med om att det är löjligt att påstå att programmerare skulle vara "smartare" än andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var det sämsta argument jag nånsin hört!!

Nåt bättre får du nog ta och komma med.

 

Jonas/Shai'tan

 

PS. Hur går det med de där länkarna? DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Menyer på övre delen av skärmen (Star mm hade inte detta), mus med enkel hantering (Eckehard hade två möss med vardera 3-5 tangenter), QuickDraw (rutinbibliotek för enkel hantering av grafik), hantering av resurser, hela arkitekturen med programmerings-APIer (som kopierades rakt av med nästan samma anrop och som idag kallas MFC hos Microsoft), fönsterhanteringen med storleksförändring, rullningslister och olika fönster för olika roller, AppleTalk - ett nätverk som var enkelt att installera och att använda till skillnad från TCP/IP vid den tiden, PowerTalk - rutiner och funktioner för att hantera all meddelandehantering (fax, mail och servers mm) via ett enkelt gränssnitt med en inlåda på skrivbordet (kopierades av Windows 95), QuickDraw GX med ytterst avancerad hantering av typsnitt och skrivare som numera nästan i sin helhet har kopierats i olika rutiner av Adobe och Microsoft, TrueType som är typsnittshanteringen i Windows.

 

Sist men inte minst - Taligent. Teknikerna från Taligent och Pink som Apple utvecklat tillsammans med IBM har licensierats av MS av Bill Gates själv. Dessa tekniker innebär att vi kommer att se helt nya möjligheter att utveckla applikationer som är små och effektiva och distribuerbara över Internet. Framtidens windows och Office kommer att vara till stora delar baserade på Apple-teknologi...

 

Stene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det som skiljer Apple från Dell och Compaq mfl är att Apple faktiskt bedriver forskning och utveckling av både operativ och hårdvara. Compaq anses vara den största sammansättningsfabriken med tillhörande marknadsavdelning som finns - FoU är minimalt representerad eftersom allt skjuts ner på underleverantörer och Windows.

 

Sedan skall vi inte tala om att suga ut köparna när Microsoft finns med i leken... PC-användare verkar vara djupt stolta över att bli rånade på pengar med jämna mellanrum och de pekar stolt på Bill Gates i beundran över att han är så rik... Att dessa personer inte kopplar sambanden...

 

Stene

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...