Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple Plagierade hela tiden!!!


Michael Dundee

Rekommendera Poster

Jonas Wikström

Mitt svar på ditt inlägg Viktor är följande:

 

Du är smaklöst dum i huvudet!

 

Du har verkligen inte förstått varför inte Intel och Microsoft är med i forum för FireWire! Varför skulle Microsoft överhuvud taget bry sig? Det är inget hårdvaruföretag. Detsamma gäller Intel vars företagsidé är att skapa kringkretsar till moderkort och processorer till dessa. Det är dock upp till moderkortstillverkaren om dom vill ha FW direkt på moderbordet det är detsamma med SCSI. Till skillnad från MAC släpper som vanligt PC branchen in tredjepartsprodukter som kan slåss om bästa hårdvara istället för som Apple helt låser datorn till egna lösningar.

 

Vad USB beträffar så är det knappast ett stort område för Intel, dom är säkert med på ett litet hörn. Skillnaden är att USB är standard på alla moderkort och arkitekturen och därav drivrutinen måste se likadan ut. Detta kräver samarbete något som Apple knappast vet vad det är.

 

Jag skulle kunna kontra och fråga varför Apple inte är med i Forum för BlueTooth! Du tror väl inte att Lucent helt ensamma teknologi airport är det som kommer implementeras i alla framtida mobila enheter. Snacka om ett sunkigt val, BT är uppbackad av samtliga stora elektroniktillverkare, mobiltelefontillverkare och datorindustrin. Den största initiativtagaren är Ericsson.

 

Apples största brist är att företaget hela tiden måste försöka följa deFacto. Till skillnad från PC som ju är deFacto. Den mjukvaran, hårdvaran som fungerar dåligt, har för högt pris, dåliga drivrutiner faller ögonblickligen. Jag skulle kunna rada upp ett flertal fall. Köper du en Mac har du låst in dig i ett trångt hörn...

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar
Klas Karlsson

MacOS barnvänlig...

 

Ha ha, den var bra.

Barnen leker med Mac och de vuxna har PC.

 

Skämt åsido, jag håller med dig Erik, design och färgschema etc. finns till såväl MacOs som Windows och unix.

Det som räknas är användarvänlighet och hur väl ett OS funkar. Och där klår MacOS och Windows varandra på olika områden, och beroende på vad man vill ha ut.

Som systemutvecklare och programmerare vill jag definitivt INTE ha MAcOS, jag håller dagligen på att sätta om register registrera nya komponeter etc, etc.

 

Om jag skulle rekommendera en dator till min mor dock så skulle n MAC passa super. Inte en massa inställningar, utan bara tuta och kör. En sak som talar emot Macen i det fallet dock är att de flesta datorer kör windows vilket innebär att om hon sedan skulle sätta sig vid en dator på tex. jobbet så skulle hon inte våga/kunna göra någonting.

 

/Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Dundee

Med DX så menar jag hela DirectX. Kan hålla med om att jag hellre använder OpenGL för 3D delen men DirectX är mycket större än så. OpenGL kan inte hantera MultiPlayer, Alla Spelkontroller på marknaden, Så gott som alla ljudkort på marknaden Och ytterst få av 3D korten har OpenGL stöd i standarddrivrutinerna.

 

/Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Men väldigt få 3d program har behov av multiplayer.. vill man bygga en "renderfarm" så finns det andra lösningar..

Dessutom har väl alla TNT kort OpenGL stöd eller?

OpenGL är ju en professionell 3d motor för olika former av rendering för 3d cad och 3d design medans DirectX är till för fräckare spelfunktioner där 3d grafik är en av bitarna.

Program som Word t.ex har lite eller ingen nytta av DirectX medans.

Att jämföra DirectX och OpenGL är lite som att jämföra en Nintendo med en SGI Onyx Reality Engine. Onyxen är svindålig för SuperMario, men å andra sidan är det svårt att köra gripensmuleringar på nintendon...

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

...för att inte tala om hur bra iMacens färgglada och runda design passar i barnkammaren... Om min dotter vore fem sex år äldre skulle jag nog köpa henne en iMac.. (sen skulle vi väl få slåss om den...)

Om Mac är bra eller inte för programmerare/utvecklare är inte riktigt mitt bord, men det måste väl vara bättre att utveckla för mac på mac, för wintel på wintel etc?

 

Mac och windos liknar mer varandra för varje version tycker jag, men det är klart, vissa användare känner sig helt lost om man flyttar papperskorgen till motsatt hörn, kallar "Hårddisken" för "Nisse" och byter bakgrundsfärg.

 

mvh

Erik (som gärna slår ett slag för barnvänlighet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Michael,

 

jag vet vad DX är, se min kommentar om adaption ovan. Jag vet vad OpenGL är. Och jag vet att det här är mer politik än något annat, annars skulle D3D vara spolat för länge sedan.

 

Har någon av er sett kod för exempelvis samma objektsdefinition i D3D jämfört med OpenGL? OpenGL är nätt, snyggt, logiskt och kompakt. Vill jag göra en sfär säger jag (bildligt talat) "definiera vektorbuffer sfär; definiera mina punkter; släng på annat info; spola till buffern; end". I D3D måste jag *bygga hela buffern för hand* (bildligt talat igen). Det blir ofantligt mycket mer kod och den är inte direkt snygg heller.

 

(Ok, är man ute efter cutting-edge-prestanda måste man knåpa buffrar för hand hur som helst i många fall, men grejen är att OpenGL ger dig ett val. Det är analogt med programoptimering: i OpenGL kan du skriva allt i en trevlig miljö och sedan gå in och så att säga optimera till assembler där det behövs. I D3D är du i princip tvungen att skriva hela rasket i assembler från början.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jonas,

 

Jag vill inte framstå som att jag försvarar Victor här, men ditt inlägg är en smula vårdslöst.

 

Är inte Intel och MS med i fora för IEEE-1394 (slå ihjäl mig någon om jag fick siffrorna fel)? Det skulle förvåna mig en hel del eftersom båda företagen har med FW i sina whitepapers för framtida periferstöd. *Intel har inte släppt FW*.

 

MS är väl ett hårdvaruföretag (om man räknar tangentbord och möss)? Dessutom är ju MS med i allehanda hårdvaruforum eftersom de måste bevaka marknaden och integrera standarder med sina OS.

 

Mobo-tillverkarna är ett neurotiskt och fegt gäng, om Intel verkligen sätter ned foten och brölar "USB2" så kommer nog de flesta att släppa FW.

 

Tycker du att "PC-branschen" är så bra på att tillåta tredjepartslösningar? I så fall bara när det inte hotar den egna ställningen. Titta på alla eviga slot-byten från Intels sida.

 

USB är Intels proprietära teknologi, de är alltså inte "med på ett litet hörn": de är hörnet.

 

Apple och BlueTooth är lite märkligt, men å andra sidan, hur mycket har kommit av BT än? (Jag erkänner, jag är rätt okunnig på det här området.)

 

Apples och de facto är ett märkligt kapitel. Hur hade egentligen SCSI-marknaden sett ut om inte Apple byggt in det? USB kom, när?, 1994? Men inte sjutton hände det något innan iMacen. Så Apple måste å ena sidan försöka följa med (jfr grafikkort), å andra sidan kan de skapa de facto på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Dessutom funkar OpenGL i JAVA?! Säger min brorsa som experimenterar med sånt...

 

/E

 

Dessutom, kan en 3D standard från SGI vara fel?

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Victor,

 

<citat:>

ekonomi verkar inte vara din starka sida

</citat>

 

Jag pluggar ekonomi f. tillfället tack så mycket.

 

<citat:>

att påstå att APPLE har hutlösa marginaler på sina datorer är ju ren lögn 27% är bra marginaler men absolut inte hutlöst DELL & IBM ligger väl runt den siffran. Medans M$ har minst dubbelt. Andra branscher har rent otroliga marginaler på sina produkter (MODE Tobak Sprit m.m.)

</citat>

 

27% är hutlöst. Senast jag kollade låg Dell på 22% och IBM på typ 18-19%. Allt över 20% är *väldigt* mycket i den här branschen, och närmare 30% är just hutlöst.

MS har dubbelt? Vad pratar du om? På sina möss? På sina OS? Vi talade om datorer.

Att andra branscher har otroliga marginaler är trevligt och fullständigt irrelevant. Nästa.

 

<citat:>

Finns det någon böättre indikator ? [ang. patent]

</citat>

 

Att det inte finns en bättre indikator gör inte att den existerande är bra. Är det något man lär sig inom ekonomi så är det det här, tro mig.

Patent bygger så vitt jag förstår mest på tillverkningsrättigheter, dvs om du kommer på ett smart sätt att tillverka ett hjul (kullager) så kan du ta patent. Men hjulet, som ju är själva poängen, patenteras inte.

 

Angående faktafel: tja, något som slår mig är exempelvis PPC:n som Apple haft väldigt lite inflytande över (tror du vi skulle sitta på 400Mhz när x86 kör på i 7-800 i så fall?).

 

Angående bopissning: om du tänkt efter i stället för att direkt hoppa på min kommentar om att WinXX och X-shells snott av NeXT hade du insett att OS X i mycket bygger på NeXT det också. Konvergens, någon?

 

Themes? Phew. FYI så körde jag en ripoff av "Drawingboard" (temat som Apple inte släppte) på min X-shell. Allvarligt talat, försök inte vinna den här striden för det går inte. Kaleidoscope är trevligt men har inte en chans mot de på den andra sidan stängslet.

 

<citat:>

USB är en så slö & osmart teknik att M$ måste ha varit inblandat i utvecklingen dessa två egenskaper genomsyrar ju M$ undermåliga utvecklingar.

</citat>

Jag hoppas nästan att det här inte är ett skämt. Obetalbart.

 

MOBO: AMD överlevde därför att de (och Cyrix etc?) slutade försöka leka följa John med Intel angående mobo. Intel kan per definition inte kontrollera en marknad där de tappar andelar varje månad. Jag håller däremot med om att de haft ett ohälsosamt stort *inflytande* över mobo-speccar.

 

Två saker till sist. Om du tänker citera andra så använd någon indikator. Om andra hoppar på din post kommer de ha svårt att avgöra vad jag har skrivit och vad som är ditt. En fråga om respekt och klarhet bara. Tack.

 

För det andra, Intel har inte släppt IEEE-1394, Intel är dedikerade. Om du har något som bevisar motsatsen så dra fram det, annars: ge upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Ja, det ska finnas bindings i Java.

 

Hmmm. Det här med bröder och OpenGL är märkligt. Jag har hamnat i flera diskussioner där folk säger "vänta lite, ska bara kolla med min bror som vet".

Jag tvivlar givetvis inte en sekund på sanningshalten i det du skrev, men det är banne mig något lurt med det här förbrödringssyndromet.

 

Och, kan en 3d-standard från MS vara annat än fel?

(kunde inte låta bli :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jo, jag HAR en bror, och han experimenterar med 3d i JAVA, men därmed garanterar jag inte att det HAN säger är sant, bara det JAG säger :-)

 

lite JAVA 3d (ej GL)

http://hem.fyristorg.com/tednet/applets/aquarium.html

 

http://hem.fyristorg.com/tednet/applets/voxel.html

 

och för att relatera till en av dina andra poster så kan jag presentera ett litet spel... ännu en tetris klon...

 

http://hem.fyristorg.com/tednet/applets/tedris.html

 

 

för att citera Ronny på kanal 5

"-Mycket nöje"

 

 

mvh

Erik

 

Visst är det bra att ha bröder som vet... skulle själv vilja ha en... ha ha ha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag tror att Ericsson har släppt, eller är på G att släppa ett headset med tillhörande telefonadapter (som bara ska funka till headsettet). Senaste artikeln jag läste (vid årsskiftet) så framgick det att själva "developer-kittet" inte var riktigt färdigt att släppas fritt ännu.

Å andra sidan tror jag nog mer på BlueTooth än på AirPort, men jag vet inte tillräckligt mycket om de båda teknikerna, är de direkt jämförbara? Har de samma storleksordning på hastighet?

När det gäller USB och FireWire så kan man väl inte jämföra de tu rakt av? Jag tycker t.ex att det vore lite slösteri med FireWire möss och tgb?!.. USB2 kanske är mer relevant, men det finns väl inga datorer med det än, eller?

USB sitter ju på ALLA nya PC, vare sig det finns ett äpple på dom eller ej..

 

mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Kan någon förklara hysterin kring BlueTooth och WAP?

 

Givetvis är BT större än Airport (har glömt bort IEEE-numret för det finns väl?) men det kan väl inte vara så förbannat svårt att skicka upp rejäla basstationer i alla tätbygder? Dyrt, ok, men teknologin finns ju (nu pratar jag mer om trådlöst "bredband" á la Lucent i allmänhet än om Airport i synnerhet).

 

USB spelar inte i IEEE-1394:s liga, däremot kan USB2 (eller USB 2.0 om man ska vara exakt) ses som en sorts utmanare. Det som är så irriterande är att Intel inte adresserar USB2:s sustained mode, och de räknar inte direkt med latens på kedjan utan publicerar bara bandbreddssiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Helt rätt angående BlueTooth och detsamma om USB och FW. Låt dem vara komplement till varandra. Antagligen blir USB2 ingen hit medand FW blir det. Använda FW til lscanners, möss och dyligt är precis som du beskriver det overkill!

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra visst fanns det sådana system på marknaden men de kostade över en miljon.Apple genomförde alltså en prisrevolution tillsammans med ADOBE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik

Du gillade inte min jämförelse med M$ marginaler på grund av att de inte tillverkar datorer , men du faller på eget grepp eftersom även APPLE lever på försäljning av mjukvara.

27%-iga marginaler är verkligen inga hutlösa marginaler sett till APPLE's omsättning.

IBM's ca:20% däremot på deras jätteomsättning borde du ju vara mer negativ mot.

 

AMD överlevde knappt & blöder forfarande rejält.

 

Angående MHZ tal så vet ju de flesta dataintresserade att siffran är oväsentlig.Det är real-lifeprestandan som gäller.

Höga MHZ tal är ju bara bra för marknadsföringen till datorokunniga.

 

Intel kan väl knappast anses dedikerade till FireWire när de ännu inte har lanserat något moderkort med FW stöd.Men självklart kommer de vara tvungna att hoppa på FW.Eftersom marknaden mer & mer kräver det.

Fast Intel skulle väl helst vilja fortsätta sova & drömma om USB 2...........

 

MAC OS X slutligen bygger faktiskt bara delvis på NeXT. Gränssnittet nästan inte alls!När APPLE köpt NeXT kom de underfund med att NeXT OS gick att förbättra & modernisera rejält.Vilket APPLE nu har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FireWire till Scanners är verkligen inte overkill ! FW är ju perfekt , överför stora inskanningar på bråkdelen av tid mot vad USB & standard SCSI kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Sen natt framför datorn igen...

 

Victor,

 

<citat:>

Du gillade inte min jämförelse med M$ marginaler på grund av att de inte tillverkar datorer , men du faller på eget grepp eftersom även APPLE lever på försäljning av mjukvara.

27%-iga marginaler är verkligen inga hutlösa marginaler sett till APPLE's omsättning.

</citat>

 

Om de marginalsiffror du sett (27%) även innefattar saker som OS:et, QT PRO etc, då är det någon som inte fattar något om ekonomi som knåpat ihop dem. Jag är beredd att svära på att den siffran (27%) gäller enbart hårdvara. Samma sak gäller för IBM.

 

<citat:>

Angående MHZ tal så vet ju de flesta dataintresserade att siffran är oväsentlig.Det är real-lifeprestandan som gäller.

</citat>

Mhz är inte allt men det är ett viktigt mått. En processor med bra pipelines och tonvis av kretsar (läs: Athlon) är mycket snabb. Jag, liksom många PC-användare, gillar verkligen PPC-arkitekturen, men det är enbart löjligt att påstå att en 400Mhz G4 kan konkurrera med en 800Mhz Athlon.

Pendeln svänger, som det är pendelns vana att göra. Just nu leder x86. Kom över det och inse att det är en ny dag i morgon.

 

<citat:>

Intel kan väl knappast anses dedikerade till FireWire

</citat>

*Intel har omfamnat FW i sina whitepapers och prototyper* Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det här. Det är möjligt att de svänger 180, men i nuläget är de dedikerade.

 

<citat:>

MAC OS X slutligen bygger faktiskt bara delvis på NeXT

</citat>

Visst. 99% betyder också delvis. Ok, allt är inte NeXT, men väldigt mycket, och vad som är eventuellt viktigare: NeXT-filosofin är företagsdoktrin på Apple idag. NeXT vann, Apple förlorade. Vilket är bra, mycket, mycket bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag vill inte framstå som att jag slammar USB2 iofs. Det är en bra standar...oops, proprietär teknologi, och ett naturligt steg för USB. Det enda problemet är om de positionerar den så att den kapar överföringsområden där IEEE-1394:s bandbredd verkligen behövs.

 

Kan inte någon berätta mer om BT / ge några länkar? Jag är seriöst nyfiken, har av någon anledning nästan helt missat den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik vilket företag överlever med 2% i marginaler ? Genom att APPLE går bra ekonomiskt , så kan de expandera & lägga ner mer pengar på utveckling & därmed få fram bättre & billigare datorer.Som i sin tur gynnar hela MAC världen.

 

Angående estetiskt utseende på GUI så kanske inte MAC OS är perfekt , men det är bra nära.Inga av de andra spelarna är ens med i matchen.

 

P.S

Vill du ha en G4-MAC 25% billigare så är det ju bara att starta ett företag så kan du dra momsen direkt och vips har du tjänat 25% Annars kan du ju alltid köpa en begagnad eller ett demoex eller

uppgradera din nuvarande MAC m. ett G4kort.Eller vänta 3 månader så får du kanske en bättre & billigare G5......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas tack för ditt avslöjande inlägg , nu kan jag konstatera att min teori om PC användares & din i synnerhets IQ brist ännu en gång har besannats.

 

Nåväl

Du påstår att APPLE inte samarbetar med andra företag & bara satsar på egna lösningar. Fel

APPLE är det företag som antagligen har bäst & flest partners just nu. Alla vill jobba med APPLE eftersom vinden har vänt till APPLE's favör.

FireWire konsortiet har alla stora elektronik tillverkare anslutit sig till , utom INTEL som försöker lura i alla att USB2 blir lika bra som FireWire, YEAH RIGHT! USB 2 har inte en sucke mot FW.

Att PC branschens tredjepartsleverantörer höjer kvalitsstandarden på PC produkter håller nog ingen med om snarare tvärtom , APPLE har alltid ställt höga krav på sina leverantörer medans INTEL & M$ inte brytt sig om B & C kvalite & usla drivrutiner förrän nyligen.

 

Angående Lucent's & APPLE's Airportteknik så har de fått ett brett branschstöd bl.a beroende på att AirPort är tekniskt överlägset bluetooth på de flesta punkter.Dessutom så är bluetooth väldigt försenat medans AirPort levereras redan nu .

 

Sedan så är bluetooth av marginellt intresse för de flesta medans FW mycket snart är något de flesta kommer behöva i sin dator eftersom nästan ALLA nya elektronikprodukter kommer ha FW anslutning.

 

Jonas för dig kanske PC är deFacto.Men fakta är att mer än hälften av det som PC'n bygger på har kommit först till MAC'en så "who's to blame?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men viktor då!!!

 

Inte kan han bara dra av momsen om han har ett företag, för att få slippa betala 25 procent till staten skall du har intjänat lika mycket moms.

 

Så så enkelt är det inte.

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

1. Så länge ett företag har marginaler så betyder det att de tjänar pengar, tjänar de pengar går de med vinst, går de med vinst så är allt frid och fröjd. Även om det finns ett intresse i att hela tiden öka marginaler och öka vinsten. Vad jag menar är att de kanske skulle kunna tjäna mer på att tjäna mindre?! Fast å andra sidan saknar nog inte apple ekonomer utan de har säkerligen räknat ut att folk är beredda att betala ec 30 000 för en maskin bara för att det står apple på den, och apples maskiner är ju egentligen det enda alternativet i dag för en MacOS plattform (jag har hört talas om "silicon fruit" men jag har ännu inte sett den i butik...)

Det vore ju ännu bättre om macen var 25%billigare INNAN man drar momsen.. eller hur...

 

Min mening med mitt inlägg om design är att smaken är som baken, du måste ju hålla med om att Windows inte blir bättre bara för att man kan få det att se ut som Aqua?! Lika lite som MacOS 8.1 får minesskydd och multitasking bara för att man gör ett Motif liknande skal till den..

 

Tyvärr kan jag inte uppgradera min mac (7200 601@90MHz, 24mb/1,5GB/4x CD. Jag har ju precis köpt mid en "spel" dator (P3 500) så jag får vänta med macinköpet... ny dator senast 2003...

 

mvh

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Victor, sluta förolämpa folk när du inte har argument. Du kallar mig för lögnare, du säger att Jonas har låg IQ, < alla fyller i sitt favoritinvektiv från Victor>.

 

Ok, nu vet jag att du kommer att skriva att han förolämpade dig ("smaklöst dum i huvudet") och det stämmer (skäms Jonas) men du är banne mig i särklass. Jag har inte varit här så länge, men jag har skummat en hel del gamla trådar och du kommer rutinmässigt med helt omotiverade personangrepp.

 

Om det bara vore för derogationen så ok, men det drar ned diskussionsnivån. Det finns få saker som är så trista som när en bra diskussion ballar ur för att någon/några börjar kasta skit omkring sig. Jag vet att du inte är ensam om det, men det fritar dig inte från ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus om företaget går back så får du momsen tillbaka.Annars kan man ju alltid köpa momsfritt från något annat EU land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...