Just nu i M3-nätverket
Jump to content

bombande G3a

Torbjörn Lindén

Recommended Posts

Torbjörn Lindén

Nu börjar jag bli väldigt trött på min G3/266:a. Den har börjat att bomba väldigt ofta nu, speciellt när jag surfar i Explorer 4.5 eller jobbar i Pagemaker 6.5.1.

Även vid utskrifter från PM hänger den sig.

Jag kör OS 8.6.

Är det nån som har nåt bra tips på felsökning.

Jag har fått höra att det eventuellt kan vara fel på minnet, men innan jag gör något åt det vill jag kolla att det inte är nåt mjukvarufel.

Jag förutsätter att du kollat om du har några tilläggskonflikter, kört med minimalt system (bara MacOS tillägg) osv för att se om det är något i systemmappen som strular.

Jag har en "fix" som inte rekommenderas såvida du inte är modig och vet hur man använder ResEdit. Jag påpekar därför vikten av att göra ändringar gjorda i ResEdit på en kopia av originalet.

1) Öppna "Finder" (en kopia dåra) i ResEdit och lokalisera "SIZE" och dubbelklicka på den.

2) Dubbelklicka på raden som börjar med "-1" och skrolla ända längst ner till botten där det står "Size" och skriv in 2000000 (en 2:a och 6 nollor)

3) Där det står "Min Size" skriver du 1000000 (en 1:a med 6 nollor)

4) Stäng fönstren och när ResEdit frågar om du vill spara ändringarna klickar du OK.

5) Öppna filen "System" i systemmappen (en kopia!) och gör samma sak som ovan (öppna resursen SIZE), där finns två rader (-16472 och -16471)

6) Under -16472 fyller du i 500000 (5:a och 5 nollor) under "Size" och "Min Size"

7) Under -16471 fyller du i 200000 (2:a och 5 nollor) under både "Size" och "Min Size".

8) Stäng och spara

9) Starta om

Funkar det inte startar du om med en System CD och byter tillbaka Finder och System filerna, men det kommer nog att funka. Jag har kört med dessa fixar sedan jag började med Mac OS 8.6.

Petra

Du kan testa RAM-minnet med detta program: http://www.newertech.com/software/gauges/index.html

Detta är också ett minnes testprogram: http://www.mwn.net/infomac/cfg/mac-os-purge-101.html

Här har du ett program som tar bort temporära filer som kan ställa till det i OS 9, ja satan du kör OS 8.6.....men andra som ser detta kanske vill ha det! :-)

http://www.radiks.net/~search/Pages/eradicator.html

Prova med att slänga "Internet Preferences" i Programinställningsmappen. Är den skadad, kraschar garanterat Explorer när man startar det. (och den filen blir skadad ofta, helt klart) Man kan skriva ett Applescript och lägga i Startobjekt som tar bort denna fil varje gång datorn startar.

Att Pagemaker krånglar med 8.5 och högre, är inte så konstigt, den senaste uppdateringen, 6.52, funkar väl någurlunda med 8.1 och under. Pagemaker är en död produkt, det är Indesign som gäller nu. Kolla om du har några skadade typsnitt, eller konflikter mellan dem, görs lättast med ATM Deluxe eller Suitcase. Typsnitt kan få program att krascha i tid och otid, och absolut vid utskrift. Hoppas det löser sig!

Mvh Mattias

Torbjörn Lindén

Jag hade en del mer eller mindre skadade typsnitt, som jag tagit bort. Men jag rensade även bland alla spel och småskit som samlats på HD:n.

Testade även minnet med programvaran jag blev tipsad om, så nu funkar den bättre även om jag fortfarande tycker att den jävlas lite för ofta.

Mvh

Torbjörn

Henrik K Olofgörs

PageMaker 6.x är ett klassiskt problembarn IMHO. Det jobbiga är att den inte kraschar "mjukt" utan bombar eller fryser datorn, och ofta skriver till det delade minnet hur glatt & mycket som helst. Jag har också sett den skada filsystemet och till och med systemkomponenter.

Om det över huvud taget är möjligt, skaffa InDesign.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...