Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sord M5


Christian Gillinger

Rekommendera Poster

Christian Gillinger

Tjena.

 

 

Någon därute som a) Fortfarande har en M5:a eller B) har gjort en emulator

 

 

/Utan hopp om svar,

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Gillinger

Sord (SOftware/haRDware)M5 var en japansk dator som var baserad på Z80A processorn. Rätt lik Spectrum, fast med en bättre BASIC tolk (tyckte i alla fall jag) och grymt bra ljudkretsar.

 

Var väl rätt stor i Japan, rätt liten i Sverige, men jag var en av de lyckliga som ägde en. Tyvärr sålde jag den.

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Engström

Sord låter grymt intressant. Finns det några bilder av den någonstans på nätet? Kanske en fansite eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hhe, cool!, jag känner en som fick en sådan från en gammal dator-loppmarknad..

tyvärr så funkade den inte alls :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Axelsson

Ja, jag har en Sord M5 här. Skall vara ärlig och säga att jag inte har nån aning om vad det är för nåt, då jag köpte konststycket för sisådär 20 spänn.

Ser rätt schyst ut om jag får säga det själv (gummitangenter som ZX Spectrum, juh), och jag har den i tillhörande grå plastväska. Enda problemet är att någon tidigare ägare har lyckats slita av kontakten till transformatorn, så jag har inte kunnat få igång den. Här finns vit, blå, röd, gul, svart och brun, men jag vet inte vilket snöre som skall på vilken pinne :) Någon som vet, så jag kan ta fram lödkolven (eller låta någon annan göra det så det blir gjort ordentligt).

Någon BASIC-kassett har jag inte, går den igång ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...