Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDIOTI!!


Mic

Rekommendera Poster

Läste just http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,322654,00.html. Hur 17 tänker de eg?? Ska man betala för TOMMA skivor bara för att de som bestämmer ANTAR att de kommer att användas för piratkopiering?? Resonemanget har förts förut men våra kära politiker verkar ha missat det även då. Ska man ha extraavgift per tomt A4 också? Hårddiskar? CD/DVD-brännare?

 

Detta kommer ju snarare att ÖKA kopieringen eftersom användarna upplever att de ändå betalar ersättning till bolagen för uteblivna inkomster.

 

Och varför skulle prisökningen på RW bli större än på R-skivor? Totalt meningslöst eftersom de flesta piratkopior rimligtvis görs på R-skivor.

 

IDIOTPOLITIK!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man betala för TOMMA skivor bara för att de som bestämmer ANTAR att de kommer att användas för piratkopiering?

 

Kassett-skatten finns redan (och har funnits i massor av år) och syftet är inte att den ska ersätta piratkopieringen utan att den ska ge något av ett plåster på såren för att svensk lagstiftning tillåter helt laglig kopiering av musik mellan nära och kära.

 

Finnarna lär ska ha ett system där företag som kan intyga att de bara ska använda de CD-R de köper till "eget material" inte behöver betala dylik skatt. En sådan lösning hade kanske varit bättre men förmodligen hade administrationen runt det resulterat i ännu högre kassett-skatt till de som inte är företag med möjlighet att intyga sin godhet.

 

Hade de inte plockat pengarna där så hade de plockat dem från vanliga skatten, då hade skatten inte bara orättvist drabbat de som köper CD-R:s för att transportera egen källkod mellan jobb och hem utan också vårdbiträdet Lisa som inte har en aning om vad en CD-R är.

 

Därmed inte sagt att det är "rätt" men man börjar bli avtrubbad i takt med att man blir sönderskattad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Finnarna lär ska ha ett system där företag som kan intyga att de bara ska använda de CD-R de köper till "eget material" inte behöver betala dylik skatt

 

Det är så i Sverige också.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kommer ju snarare att ÖKA kopieringen eftersom användarna upplever att de ändå betalar ersättning till bolagen för uteblivna inkomster.

Jag kan bara tolka detta som att staten också vill tjäna pengar på piratkopiering ! ....vilka skurkar !

 

*LOL*

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag kan bara tolka detta som att staten också vill tjäna pengar på piratkopiering ! ....vilka skurkar !

 

Staten tjänar nog inte så mycket, pengarna är ju till för upphovsrättersättning och borde då gå till STIM och/eller NCB.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det?

Hur kommer jag undan som företagare och kan jag berätta för dustin att jag inte vill betala nån kassettskatt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag minns inte var man ska vända sig (kan det vara STIM?, kan det vara PRV?), men du får ett intyg. Detta intyg skickar du till tex Dustin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cool!

Då gäller det bara att hitta reglerna och se om det finns skuggan av en suck att man kvalar in eller om man måste vara ett Ericsson.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan acceptera en viss skatt, men hälften av pengarna borde rimligtvis gå till mjukvaru industrin, eftersom säkert ungefär hälften av alla tomma cd/dvd skivor nog används till stöld av mjukvara.

 

Att skatten på CD-RW/ DVD-RW skivor är högre är däremot vansinnigt. Eftersom de är dyrare används de nog inte lika ofta för stöld än vanliga CD-R skivor.

Faktum är att åtminstone jag bara änvänt dem för backup av datorn (Ghostning).

 

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&clo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan acceptera en viss skatt, men hälften av pengarna borde rimligtvis gå till mjukvaru industrin, eftersom säkert ungefär hälften av alla tomma cd/dvd skivor nog används till stöld av mjukvara.

 

Skatten ska inte täcka "stöld" och olagligheter. Skatten är en ersättning för den helt lagliga kopieringen.

 

Upphovsrättslagen säger uttryckligen att rätten att göra exemplarframställning för enskilt bruk inte gäller datorprogram och således kan de knappast få nån ersättning för den lagliga exemplarframställningen.

 

Lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Kassettskatten är en ersättning för de "friheter" man ger svenskarna i paragraf 12.

 

[inlägget ändrat 2003-06-22 12:54:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nu är det ju inte en skatt, utan en avgift, men men..

Jag ser heller inte varför jag skall betala pengar till Michael Jackson etc. för att jag bränner en skiva med mina semesterfilmer på.. -Det vore ju ungefär samma sak som om Picasso skulle ha pengar för att jag köper oljefärg och målarduk...

 

Sen har jag hört att det möjligen kommer en liknande avgift på hårddiskar. Detta gillar jag inte alls. Har läst att företag slipper undan avgiften. (Har åtminstone möjlighet). Den möjligheten borde finnas för privatpersoner också (DV-band används ju främst till att spela in hemvideos på, som man själv äger upphovsrätten till. Varför skall man då betala avgift till Michael Jackson?) Nej, jag gillar det inte alls.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mindre anledning att ha högre "skatt" på CR-RW/DVD-RW skivor.

Om man ger bort en skiva så inte ger man någon sådan skiva, om man har vanliga skivor...

 

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&clo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att den kallas "kassettskatt" ändå (av nån anledning, antagligen för att den proportionell mot mediat storlek).

 

Jag ser heller inte varför jag skall betala pengar till Michael Jackson etc. för att jag bränner en skiva med mina semesterfilmer på.. -Det vore ju ungefär samma sak som om Picasso skulle ha pengar för att jag köper oljefärg och målarduk...

 

Jag ser inte heller någon anledning till det, antagligen insåg man att det skulle bli rätt krångligt att eftertaxera kassetter och CD-skivor beroende på vad de användes till.

 

Hela konceptet suger och var inget annat än ett försök att blidka musikjättarna en gång i tiden. Jag försvarar det inte på något sätt utan ville bara räta ut den felaktiga tron att det är nåt som har med piratkopiering att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den resonemang som förs här så kan väl Mcrosoft kräva en datorskatt på den rabatterade pris 500kr/enhet också hos sverige eller kanske t.o.m EU. Efter som alla vet att flertalen av hem pc körs med en piratkopera operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilket resonemang då? Grejjen var ju just att avgiften INTE har ett dugg med piratkopiering att göra vilket många tycks tro.

 

Skulle man få för sig att göra det lagligt med kompiskopiering av datorprogram så är det inte helt osannolikt att man skulle hitta på någon kompensation till nån branschorganisation fast jag håller det inte som speciellt troligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tror iofs att priserna kommer fortsätta att sjunka, så det kan mycket väl vara så att de är billigare efter årsskiftet än vad de är nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja finns ingen anledning att hoppas att skivorna går ner såpass innan höjningen, bäst att passa på innan.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

fhe skrev:

"Med vilket resonemang då? Grejjen var ju just att avgiften INTE har ett dugg med piratkopiering att göra vilket många tycks tro."

 

Dom får ju betalt för piratkopiorna också...

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite underligt resonemang av staten. Jag hade för mig att man var oskyldig tills motsatsen är bevisad?

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag hade för mig att man var oskyldig tills motsatsen är bevisad?

 

Ja, men inte i skattefrågor... Där ska du bevisa att du har rätt....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får bli import av skivorna då. 30 kronor/DVD-RW är sjuuuukt!

 

Dags att protestera i höga ordalag och se till att göra sin röst hörd i nästa val.:)

 

Det verkar som om de lärt sig av mitt parti, Rånarpartiet.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom får ju betalt för piratkopiorna också...

 

Jag ser din punkt men håller inte riktigt med. Jag tror tom att intäkterna grundar sig på antalet sålda skivor.

Anyway, det är ett konstigt påhitt oavsett. Likt den där tillfälliga skatten på konsumtion vi har så borde den imho avskaffas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...