Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

osynkat ljud


Anp

Rekommendera Poster

Jag har en 35-minutersfilm som jag redigerat ihop i Ulead VideoStudio. Råmaterialet har jag pumpat in genom en DV-kamera (AVI, 3.5MB/s).

Jag har producerat lite olika slutversioner (25 fps,768x576). Divx 5, MS MPEG4-V2, Xvid. Ljudet är komprimerat med ADPCM 22kHz, 4 bitar.

I samtliga varianter så ligger ljudet ungefär en halv sekund före filmen mot slutet. Vad kan man göra åt detta?

Det finns en inställning som heter Pack audio data for every N frames där jag har satt N till 1. Borde inte det omöjliggöra osynkat ljud?

 

Tacksam för lite tips.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-22 11:39:04 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag skulle tro att problemet är att du ändrar samplingshastigheten på ljudet. Jag har själv märkt det ibland, särskillt om jag exporterar till MPEG.

 

Jag har inte testat detta så noga, men jag har för mig att det blir bra (bättre) om du nedsamplar till samplingsfrekvenser som är jämt delbara med 48 kHz, tex 12 kHz och 24 kHz.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade nyss att se hela filmen från början till slut. Då stämde ljudet. Det är när jag spolar fram till slutet som det hamnar i otakt.

Använder Windows Media Player 9.

 

Det kan ju fortfarande vara en bra idé att testa med ex. 24 kHz (gick inte att välja med ADPCM iofs).

Eller finns det bättre spelare?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller finns det bättre spelare?

Jag svarar mig själv.

DivX Player 2.1 fungerar ju perfekt. Mycket trevligare än WMP dessutom.

Också klarar den ju inte bara DivX heller. Va bra.

Och man kan ha flera spelare öppet samtidigt. Ännu bättre.

 

Fast om nån kan tipsa mig om hur jag encodar ljudet i MP3 blir jag glad.

Jag får bara Unable to access codec driver när jag försöker confa..

 

\\Anp

 

[inlägget ändrat 2003-06-22 12:39:51 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag har kört på zplayer som kommer med SLD Codec:en, den fungerar mkt bättre än DivX-player, speciellt om man har filmer som i vissa sektioner är defekta. Där brukar DivX krascha medan zplayer fixar det.

 

Kolla på http://www.skynet4ever.tk/

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...