Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audigy2


Svamprök

Rekommendera Poster

Jag har ett soundblaster live 5.1 bulk. Det låter skit och har tänkt att uppgradera till ett audigy2.

Frågan är om detta (A2) också samplar om alla mp3:or till 48000 eller kör normalt med 44100?

Jag tror att just detta är det största problemet med att ljudet inte är bra i mina mp3:or (?).

24bit i dvd(A2) är också bra, men inte avgörande.

16bit i 44100 ska vara tillräckligt, men inte omsamplingar. Jag hade tänkt att fortsätta med kx-drivers, då jag ibland fuskar med att spela på softsynthar. Ska köpa en gammal 1333-thunderbird i veckan. Tror ni att det blir bättre ljud av detta, jämnförbart mot min nuvarande duron 750? Eller har processorn lite att säga till om i detta fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om detta (A2) också samplar om alla mp3:or till 48000 eller kör normalt med 44100?

Om jag inte minns fel så är det kX som orsakar det (låst på 48 000, eller hur det nu var). A2 har väl egna ASIO-drivrutiner?

 

En snabbare processor kommer inte att påverka ljudkvalitéten, men du får ju mera kraft över till mjukvarusyntarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om detta (A2) också samplar om alla mp3:or till 48000 eller kör normalt med 44100?

 

A2 lider fortfarande av omsamplingen. Det är egentligen samma kort som Audigy 1, största skillnaden är att det är bättre D/A-omvandlare vilket påverkar ljudet positivt i vissa fall. Antalet påhängda finesser är också fler. Båda Audigy-korten är för övrigt i sin uppbyggnad mycket lika ditt gamla SB Live!

 

Vill du ha bättre ljud både för mp3:or och musikskapande, men fortfarande "massor" av finesser, ska du köpa Teratec DMX6 Fire. Det låter betydligt bättre än Audigy 2 i dom flesta fall, och samplar inte om någonting. Du kommer inte att sakna kx-rutinerna eftersom Teratec:s drivrutiner är mycket bra och utmärkta för softsynthar.

 

Ett annat välljudande kort, men med färre finesser, är M-Audio Audiophile 2496. Men det tappar en del i speleffekter, om du spelar mycket spel. Då är Teratec ett bättre val. För rent musikskapande spelar det ingen roll vilket man väljer. Audigy 2 är ett gamers card, men Teratec låter faktiskt bättre även på många spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är det kX som orsakar det (låst på 48 000, eller hur det nu var). A2 har väl egna ASIO-drivrutiner?

 

Du minns fel. Omsamplingen finns i A2:s hårdvara som är allt annat än optimal för välljud. Den detaljen har ingenting med ASIO att göra, eller kx för den delen. Det enda ASIO bidrar med är låg latency när man hanterar ljud i realtid, det påverkar inte samplingen någonting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, kan jag begära att dessa kort är billiga, eller måste jag slänga ut mycket pengar? Audigy2 bulk kostar 800-900kr. Men ett bra kort som spelar mp3:or bra ger jag gärna mer för. Det är väl ett demokratiskt avgöranda av familjen (Min fru);-

Fattar inte att man ska fastna i denna creative-psykos

bara för att de är kända. påminner om MC-Donalds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, okej. Det var bara det att när jag hade kX installerat (5.10.00.3533) så var inställningen i ASIO-kontrollpanelen låst på 48 000 Hz och gick inte att ändra. Min något snabba slutsats var att det var det Svamprök hade råkat ut för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara det att när jag hade kX installerat (5.10.00.3533) så var inställningen i ASIO-kontrollpanelen låst på 48 000 Hz och gick inte att ändra. Min något snabba slutsats var att det var det Svamprök hade råkat ut för.

 

Nästa version av kX (som förövrigt redan finns som Alpha-version, kolla i forumet) kommer att stödja 44.1 kHz ASIO...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa version av kX (som förövrigt redan finns som Alpha-version, kolla i forumet) kommer att stödja 44.1 kHz ASIO...

 

Visst, sure, men musiksignalen omsamplas fortfarande internt i Audigy-chippet. Från 44,1 till 48 och tillbaka igen. På viss musik är den proceduren väldigt hörbar, och drivrutinerna kan göra INGENTING för att förbättra den saken ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, sure, men musiksignalen omsamplas fortfarande internt i Audigy-chippet. Från 44,1 till 48 och tillbaka igen. På viss musik är den proceduren väldigt hörbar, och drivrutinerna kan göra INGENTING för att förbättra den saken ...

 

Ja, så tänkte jag oxå...men varför har dom den funktionen då om det inte gör nåt bättre alls?

 

En fråga...om signalen redan är i 48 kHz...kommer kortet resampla fram o tillbaka ändå?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...