Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Främjar Expert piratkopiering?


[Esc]

Rekommendera Poster

Hej

 

Med tanke på den rådande debatten om det nya lagförslaget (om filbytartjänster, och piratkopiering av musik)

 

Igår damp det ner en reklambroahyr från Expert i brevlådan, där de bland annat annonserade om 2 st mp3-spelare (iRiver och Jens of Sweden) och i texten bredvid så stod det "ladda ner din favoritmusik från nätet".... Är inte det lite konstigt? Hade det stått, "gör Mp3-filer av fina favortitskivor" så hade de ju inte främjat piratkopiering....

 

Vad tycker ni?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt det med. Märkligt argument som sagt var. Iofs finns det väl en del gratis mp3:or att ladda ner, typ mindre kända grupper som vill nå ut.

 

/Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det lite konstigt?

 

Snarare en aning för ärligt och ogenomtänkt, det brukar finnas grövre "fel" än så i annonser så konstigt är det inte.

 

Men det är intressant det här med mp3-spelare osv teknikutvecklingen brukar vara svår att hejda .. men vad vill egentligen skivbolagen, och vad har dom tuttat i dom stackars oinformerade politikerna ? Det hela börjar bli absurt och inte så lite Ray Bradbury över det. Vill dom att vi ska gå tillbaka till tiden före den första trådspelaren ? Ska det ens gå att spela upp dom lagligt inköpta skivorna ? Då måste man juh ha en ljudanläggning, och den går alltid att använda för att lyssna på olaglig musik. Var ska man få spela upp sina skivor ? I av skivbolagen kontrollerad lýssningsbås med vändkors ? Ska vi ha cd-rom bål ? Ska man få sälja musikinstrument, det går juh alltid att planka ? Är det inte lika bra att helt enkelt förbjuda musik ? Eller varför inte alla ljud ? Och så kan man passa på att förbjuda fackföreningar och annat skit på samma gång. Hela Internet är givetvis en olaglig företeelse alldeles i sig själv. Dessutom borde man inte få skriva något alls ? Eller ens röra på sig, man kan juh ha snott någons dansverk ...

 

Man blir trött på trögtänkta politiker ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju inte det som de menar, eller hur? Det är många som uttrycker sig på det här sättet, bla telia när de presenterade sin ADSL 2000-tjänst. (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=440459)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare en aning för ärligt och ogenomtänkt, det brukar finnas grövre "fel" än så i annonser så konstigt är det inte.

Sant!

 

Men uppfattningen om att musik finns att ladda ner gratis på nätet, är ju idag så pass utbredd att det finns folk som inte ens köper skivor längre.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju inte det som de menar, eller hur? Det är många som uttrycker sig på det här sättet, bla telia när de presenterade sin ADSL 2000-tjänst. (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=440459)

 

Behöver man ens diskutera problematiken i det här fallet ? "Alla" laddar ner, säkert även Thomas Bodström och skivbolagsbossarna själva. Expert slant bara med tungan i sin annons, och skrev som det var. Dessutom är det inte olagligt att ladda ner, än så länge. Det kan bli, men det är knappast Experts problem i ljuset av att man vill sälja mp3-spelare ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men uppfattningen om att musik finns att ladda ner gratis på nätet, är ju idag så pass utbredd att det finns folk som inte ens köper skivor längre.

 

[Esc],

 

Det låter som att du är i branschen. Skivbolagsbranschen alltså. Men faktum är, att folk köper faktiskt skivor. Trots idiotiska och krångliga kopieringsskydd som renderar många av dagens CD-skivor odugliga som just .. Cd-skivor !!!

 

Själva grejen att folk laddar ner har många fler aspekter värda att ta hänsyn till än bara skivbolagens synvinkel, men skivbolagen är ganska duktiga på att gapa och skrika högst av alla ...

 

Motsvarande domedagsvisioner luftades både när TV:n kom och framför allt när videon kom, ändå verkar det inte gå någon nöd på filmbranschen efter 30 år med video, man spelar in filmer som "Sagan om Ringen" som kostar "hur mycket som helst" att producera. Det skulle man knappast göra om folk bara kollade på kopierade band eller rippar ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och mp3 och mp3-spelare i sig är ju inte olagliga, och det kommer de ju inte bli någonsin heller.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inte "i branschen"

 

...och jag kan ju faktiskt erkänna att jag inte köpt särskilt många skivor de senaste åren (det beror kanske också till stor del på att jag tycker att mycket av den nya musik som kommer nu är så dålig :P)

 

Jag har "tankat" ned musik, det kan jag erkänna (det är ju iofs inget lagrott ännu) Jag delar däremot inte ut någon musik, det är ju däremot olagligt.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Eller ens röra på sig, man kan juh ha snott någons dansverk ..." Hehe..

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Litet skivtips såhär inför helgen är Beyonce - Dangerously in love. Rippad av ESC. Mycket bättre än väntat. Storedate: 24 Juni men droppade den 17.

 

Dessutom kan man titta på covers:en länge länge ;)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad då, då? Det är INTE olagligt att ladda hem musik. Däremot att sprida.

 

Kan därför inte se några fel här. Expressen visar ju hur man laddar hem film. Datortidningar har ibland reportage och tester av fildelningsprogram.

 

Så länge inte något är förbjudet enligt lag, så....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital
Dessutom kan man titta på covers:en länge länge ;)

 

Ja och här är orginalet:

 

http://medlem.spray.se/rza76/Board/index.php?s=5839ed7a13bbd70f6d3414227042afa6&act=ST&f=12&t=150&st=0&#entry408

 

Bara att njuta!!!

 

ESC är grymma på att rippa. De ligger i täten med RNS och WCR. Så heja ESC ;)

 

[inlägget ändrat 2003-06-19 14:11:36 av bobby_digital]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESC är grymma på att rippa.

Det kan väl alla...

 

Sedan finns det mer eller mindre bra program och encoders. Dessutm så spelar ju bitratehastigheten roll.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital
Det kan väl alla

 

Sant! Tyvärr finns det många som dock inte har kunnighet om vilka program och hur man konfar upp de för att få bästa möjliga rip. ESC, RNS, WOHA, WCR är några som är duktiga på det.

 

Vad gillade ni bilderna? :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nej och mp3 och mp3-spelare i sig är ju inte

> olagliga, och det kommer de ju inte bli någonsin

> heller.

 

Däremot kommer det bli olagligt att göra mp3:or av musik man köper, vare sig det är på skiva eller som nedladdning.

 

Justitiedepartmentet tycker inte det är bra, men det verkar inte som det går att tolka EU-direktivet på något annat sätt. De hoppas att musikbranschen själva ska ta fram en lösning på problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Men uppfattningen om att musik finns att ladda ner

> gratis på nätet, är ju idag så pass utbredd att det

> finns folk som inte ens köper skivor längre.

 

Jag köper inte skivor längre. Men det beror inte på att musiken finns gratis på nätet, för jag laddar inte ner heller. Det beror på att det finns kopieringsskydd.

 

Så länge inte skivbolagen vill sälja riktiga skivor till mig får jag helt enkelt nöja mig med de 200 skivor jag redan har. Samt radion och den musik jag spelar själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Men att göra mp3or av webbradio borde ju inte bli

> olagligt, eller?

 

Har du bara tillåtelse av upphovsmannen är det ju okej, men annars finns det inga undantag om ljudet innehåller någon form av skydd mot kopiering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla nya skivor har iofs inte "kopieringsskydd", eller uppspelningsskydd, som det egentligen är.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital
Däremot kommer det bli olagligt att göra mp3:or av musik man köper

Var har du läst detta? Sålänge skivan är en CD och inte en med kopieringsskydd är det väl tillåtet att rippa till mp3?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lagförslaget är lite stukat, tycker jag.

 

Finns det bevis på att skivförlagen förlorar pengar för att folk laddar ned Mp3-musik på internet?

 

Läste en ledare i Expressen idag. Där stod att i Danmark är det sedan länge förbjudet att ladda ned Mp3-musik, filmer och dyligt. Ändå har skivhandeln minskat med 45 procent.

 

Kassettbanden som man hade förr och satt framför stereon och spelade in från radio och grammofonen. Hur mycket förlorade inte skivbranschen på det?

Då gnällde folk inte.

 

Ledaren i Expressen uppmanade oss att ladda ned som fanken för att se hur pass uppfinningsrikedomliga paragrafryttarna är i januari 2004. :-)

 

Sist men inte minst finns det ju de som gör egen musik och lägger upp det på fildelningstjänster.

 

Offtopic, men jag blir så upprörd över sånt.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inspelning på band från radio ockå bli förbjudet, eller är det bara digitala kopior som kommer att bli olagliga?

 

Webbradio i sig innehåller ju inget "skydd" egentligrn. Men de går ju inte att spara direkt på hårddisken. Däremot så kan jag ju spela in allt som mitt ljudkort spelar upp utan några problem. På den ena datorn med ljudkortets drivrutiner. På den andra med programvara (Total Recorder)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...