Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Främjar Expert piratkopiering?


[Esc]

Rekommendera Poster

Har du bara tillåtelse av upphovsmannen är det ju okej

Och hur skall man veta det, när det gäller t.ex. webbradio?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Och hur skall man veta det, när det gäller t.ex.

> webbradio?

 

Om du inte har fått tillstånd får du nog utgå från att du inte har det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att spela in "vanlig" radio på kasettband, kommer det också att bli förbjudet, eller är det bara när du spelar in via datorn?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ladda ner är inte alls samma sak som piratkopiera?Det finns ju betaltjänster för musik. Till och med BBB och Bostream lanserar ju betaltjänster för filmer. De funkar ju som vilken uthyrare som helst.

 

Jag skulle vilja påstå att känligheten på det här forumet ibland går överstyr. Ibland även så långt att man inte helt tänker efter innan. Ingen personlig kritik menad.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest ute efter att räta ut frågetecken....

 

Även om nedtankning av mp3 inte är olagligt (åtminstoen inte i Sverige), så bryter man egentligen mot upphovsrätten.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Webbradio i sig innehåller ju inget "skydd"

> egentligrn.

 

Det gör inte heller de exemplen justitiedepartmentet tar för att visa vilka "skydd" som finns på marknaden idag som lagen är avsedd att skydda. Så jag vet inte riktigt vad de menar. Jag kommer fortsätta hålla kontakten med dem och försöka få förtydliganden.

 

 

> Däremot så kan jag ju spela in allt som mitt

> ljudkort spelar upp utan några problem.

 

Om ditt ljudkort spelar upp en WMA-fil som du köpt och laddat ner från nätet så är det ett klart lagbrott. På din inspelning finns ju inte kopieringsskyddet kvar, vilket är definitionen på ett kringgående.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WMA!? *ryser*

 

Jag kommer aldrig att köpa en WMA fil....

 

Lagförslaget är egentligen fruktansvärt ogenomtänkt.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag kommer aldrig att köpa en WMA fil....

 

Inte jag heller, men lagförslaget bygger ju på att de som använder mp3 idag ska köpa wma istället. WMA kan ju se till att man bara får göra en kopia, till sin "mp3"-spelare.

 

 

> Lagförslaget är egentligen fruktansvärt ogenomtänkt.

 

Direktivet är från 2001, men det bygger ju på något fördrag från mitten av 90-talet om jag inte minns fel. USA var ju först att göra lag av det med sin DMCA.

 

Det läskiga är ju att det som är helt fel är ju delarna med kopieringsskydd, och det pratas det inte alls om i media. Det blir väl en kul överraskning efteråt sen för folk när de inte kan lyssna på musiken de köper och inte kan spela in vad de vill osv...

 

Att de lägger in en liten notis om att det blir olagligt att kopiera olagliga kopior är ju inte en så stor sak egentligen. Jag menar, när det är så vanligt att folk skaffar musik utan att betala att ministrar gör det och det förekommer i reklam, ja då är det ju inte så konstigt att man gör ett tillägg i lagen som säger att det faktiskt inte är okej att utnyttja andras lagbrott på det viset.

 

Kopieringsskyddsbiten är däremot tvärtom. Den gör det olagligt att göra saker som inte borde vara olagliga, som inte är olagliga i någons medvetande. Vi har ju sett i USA hur det har gått med oskyldiga människor i fängelse, forskare som har hotats att inte berätta om sina upptäckter, m.m...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om man betalar för låten. Apple har ju tex. en sån tjänst om jag inte förstått fel?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så.

Om alla skulle vara laglydiga så skulle marknaden för MP3-spelare, CD & DVD-brännare & idiotsnabba bredbandsuppkopplingar i stort sett försvinna.

Jag tycker nästan lite synd om tillverkare av kopieringsprogram, brännare m.m. om lagförslaget går igenom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer aldrig att köpa en WMA fil....

 

Inte köpa nej. Men att rippa till Wma-formatet är en höjdare tycker jag. Beroende på vad du rippar så kan du få ner bit-raten rejält utan att det låter dåligt. Jag brukar använda WMP eftersom den finns som standard i Win XP och fungerar utmärkt.

 

En del skivor går att rippa så lågt som 96 kbit/s utan att det låter dåligt. Filerna behöver ju inte vara större än nödvändigt.

 

Bosse, fortfarande utan ADSL.

 

[inlägget ändrat 2003-06-20 00:31:52 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Men att rippa till Wma-formatet är en höjdare tycker

> jag.

 

Du har väl kommit ihåg att gå in på Verktygsmenyn, alternativ och fliken "Kopiera musik" och kontrollera att "Skydda innehåll" inte är ibockat?

 

Jag litar inte på WMA eftersom man inte vet vilka "finesser" som finns som MS inte upplyst om än, och man vet inte vad de hittar på i framtiden. Det känns tryggare med beprövade format som mp3 och öppna format som ogg/vorbis.

 

 

> Filerna behöver ju inte vara större än nödvändigt.

 

Tja, jag har 7 GB ledigt i min mp3-spelare, så än så länge är det ingen fara för min del.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl kommit ihåg att gå in på Verktygsmenyn, alternativ och fliken "Kopiera musik" och kontrollera att "Skydda innehåll" inte är ibockat?

 

Glömmer man det så är det inte så kul. I en tidig version av WMP var "Skydda innehåll" inte ibockat som standard men i senare versioner blev det.

 

Bosse, fortfarande utan ADSL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...