Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslaget till ändring av upphovsrättslagen


Thomas Tydal

Rekommendera Poster

Thomas Tydal

Så har man precis fått svar från Justitiedepartementet. Dessvärre ett mycket tråkigt sådant. Det innebär att det är färdigköpt med cd-skivor för min del. För vill man lyssna på en skiva man köpt i sin mp3-spelare och den råkar vara kopieringsskyddad kan man hädanefter titulera sig kriminell. Kul. Tack för den. Det lär ju öka skivförsäljningen.

 

"Jag förstår dock din fråga som att du främst undrar vad som gäller om man köper t.ex. en CD-skiva och sen vill kopiera den för privat bruk men inte kan det på grund av en kopieringsspärr. Enligt förslaget kommer det inte att vara tillåtet att kringgå den tekniska åtgärden i ett sådant fall. Det följer av EG-direktivet som förslaget baserar sig på."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara börja skriva:

 

"Om allt går på räls, vilket allt talar för idag, träder lagen i kraft den 1 januari 2004. Den som har synpunkter på förslaget bör höra av sig skriftligen till justitiedepartementet. Det krävs nog en mindre folkstorm för att genomgripande förändringar skall ske. "

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

 

Plub skrev:

Det är bara börja skriva
Man kanske skulle skriva en protestlista mot förslaget?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenheten av protestlistor är ju att politkerna älskar att totalt ignorera dem.

 

Är nog bättre att skriva ett brev med saklig kritik och hoppas att ett par hundratusen andra gör samma sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Man kanske skulle skriva en protestlista mot

> förslaget?

 

Ingen som har några kontakter inom tryckeribranschen? Skulle ju vara fräckt med en T-shirt med något liknande tryck:

 

"Jag kan kringgå en effektiv teknisk åtgärd som hindrar tillåten kopiering och är därmed förbjuden enligt EU-direktivet 2001/29/EG. Det är olagligt att sälja mig, importera mig, tillverka mig eller att inneha mig i kommersiellt syfte."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stryk-på-tryck som man gör själv med bläckstråleskrivare och strykjärn blir oftast rätt bra faktiskt.

 

Får jag sno din text? :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag sno din text? :-)

Är det inte IDG som innehar upphovsrätt för texter publicerade på Eforum. :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Stryk-på-tryck som man gör själv med

> bläckstråleskrivare och strykjärn blir oftast rätt

> bra faktiskt.

 

Hmm... Kanske vore en idé. Tål det tvätt bra?

 

Tips om var man kan köpa det och pris?

 

 

> Får jag sno din text? :-)

 

Ja, det får du. Om du vill får gärna även slänga dit "www.tydal.nu" för där finns det ju mycket att läsa om detta. Men det är som sagt frivilligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm... Kanske vore en idé. Tål det tvätt bra?

 

Jag har tvättat de kit de säljer på Clas Olsson med förvånansvärt bra resultat.

 

Det klurigaste är att stryka tillräckligt länge för att få loss pappret utan att färgen åker med pappret, jag brukar köpa t-shirts när de har 3-för-100, sen räknar jag med att öva på en och i bästa fall göra två :-)

 

Edit: Jorå, jag kan hänvisa till din sajt :-)

[inlägget ändrat 2003-06-18 18:18:20 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Kan ni inte någon i så fall designa en T-shirt i PhotoShop (eller dylikt program) och sedan lägga ut den som en jpg-fil på nätet så att alla har samma?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innehar upphovsrätt

 

Den ekonomiska upphovsrätten har de säkert, den ideella upphovsrätten har alltid författaren, den går inte att avsäga sig. Det är i första hand den som har den ideella upphovsrätten som bestämmer hur man får och inte få använda verket har jag för mig.

 

Dessutom kan jag nog hävda att det är ett citat :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kontakter och kontakter, det är inte särskilt dyrt att trycka t-shirts på tryckeri tycker jag - även enskilda ex? Räkna med runt en hundring för hyfsad kvalitet på själva tröjan :)

 

(tror jag gav en 80kr plus moms för olika tryck på båda sidor och olika tryck på varenda tröja sist jag testade häromkring :)

 

Vitt på svart är dyrare, men gick väl lös på en 120kr ink moms vill jag minnas.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På den punkten...

"Jag förstår dock din fråga som att du främst undrar vad som gäller om man köper t.ex. en CD-skiva och sen vill kopiera den för privat bruk men inte kan det på grund av en kopieringsspärr. Enligt förslaget kommer det inte att vara tillåtet att kringgå den tekniska åtgärden i ett sådant fall. Det följer av EG-direktivet som förslaget baserar sig på."

...tycks uppgifterna gå isär!

 

Ny Teknik skriver bland annat:

 

- I den svenska lagen kommer det att klart framgå att det är kopiering och offentliga framföranden av upphovsrättsliga verk som ska skyddas, säger Malin Bonthron, sakkunnig på justitiedepartementet.

 

Tanken är att den som lovligen kommit över en musik-CD eller DVD-film inte ska få hindras spela upp den.

 

Sverige tar därmed ett tuffare grepp än Norge, som lade ett motsvarande lagförslag tidigare i våras.

<http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=29154>

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Mitt citat kommer också från Malin Bonthron. Men för att kunna lyssna på musiken i sin mp3-spelare måste man ju ta en kopia, och det kommer man inte att få göra enligt den nya lagen, som justitiedepartmentet tolkar den.

 

Jag kommer dock att prata vidare med dem, för det är ju verkligen inte solklart. Det står ju bland annat att för att det ska vara olagligt att kringgå skyddet så får inte skyddet ha någon annan uppgift än att skydda kopiering (alltså upphovsrättsligt skydd). Skyddar det något mer får man kringgå det. Kopieringsskydd på cd-skivor är ju ett typexempel på skydd som man då alltså ska få kringgå. Men i lagförslaget nämns det på flera ställen som ett typexempel på skydd som man inte får kringgå :-/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...