Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
FiEnD

Vad tycker ni om sidan?

Rekommendera Poster

Hej!

Ni som har lite att göra och gillar att kritisera (konstruktiv kritik tack) får gärna gå in på http://www.fiend.nu

Jag har just gjort klar min hemsida och behöver lite feedback för hur arbetet blev mer än av mina bekanta. Lite svårt att se hur jag skrivit min ASP / SQL, men det går kanske kolla på upplägget, hastigheten, designen osv? :)

Ris som Ros, båda väldigt välkomna!

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker sidan ser professionell ut!

Fast jag reagerade på att det ser ut som killen hänger i luften på "pelaren". Det borde vara lite längre ned så att det ser mer naturligt ut att han står på "golvet".

Då har man äntligen lyckats göra sidan såpass klar att man känner att man kan släppa hon för allmänheten

Du får ändra "hon" till "henne" om du talar om sidan som man brukar göra om båtar. ;-)

Sen slår översta kanten på sidan i kanten på surfplattan. Dra ned den något kanske.

---

/Stefan Eklinder - novis på webdesign, men försöker ändå ;-)

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-06-18 14:55:11 av Stefan Eklinder]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! :)

Jag har också tänkt lite på det där. Trodde dock inte att det var så "synligt" =/

Får tänka om där..

Men gjorde sidan klar i morse vid 9 och då var jag less så jag orkade inte ta nya kort ;)

Funderade på att göra en bild på mig själv, där jag mer eller mindre "sitter" på skylten istället, eller iaf vilar häcken och mer "hänger" med benen i luften, för jag vill ha bilden där uppe.

Har tänkt göra flera olika "splash"-sidor tillslut och ha dem framslumpade. En del med sommartema, en del med hösttema och några med vintertema.. etc.

Men får börja med en till att börja med :)

Säg gärna till ifall du hittar något annat som du "stör dig" eller reagerar på! :)

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag klickat in mig på själva sidan...

Mm, för mycket space på höger och vänstersidorna kanske. Känns något tomt, tycker jag.

Om du nu inte planerat att ha något därute.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*klurar*. På vilken sida tycker du att det kändes för tomt på sidorna? På "splashsidan" eller på själva sidan?

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den första sidan man kommer till efter att ha klickat där du skriver något om att man är välkommen att fortsätta om man vågar.

Hela sidan därinne tycker jag har för mycket space längs sidorna. Min känsla i alla fall...

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha.. där det är blått, rött och hela baletten :) *s*.

Men den är anpassad för 800x600 att rymmas där. Gör man den bredare så blir det svårt för de stackarna att kika där ;)

Vilken upplösning kör du med?

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha! :D På så sätt...

Jag kör med 1152 x 864 på min skärm.

Lite udda inställning som kanske inte är vanligt förekommande. Kan dra upp ännu mer, men då strejkar skärmen. :)

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket snygg skulle jag vilja säga. Gillar den där blå, röd, gula tjossan delen av designen. Ser lite ut som att man är i nån meny för ett spel. En fin wallpaper hadde du också gjort, du kan de grafiska det ser man :)

Det jag dock tänkte på var att de små bilderna högst upp antingen en liten text under eller om man kan lägga till nån alt-tag. iofs så kanske man lär sig dess funktioner om man hänger på sidan, men det var väl det jag tänkte på.

Den lilla loggan högst upp till vänster kändes som en hybrid av icq och gamespot. :)

http://image.com.com/gamespot/shared/pi2/g2_pc.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Va trevligt du gillade sidan! :)

Wallpapern blev inte så lyckad. Tippar lite och kändes konstig, men jag var tvungen prova göra en iaf *skratt*.

De små bilderna ja. Det är en del andra som också har anmärkt på dem, men jag har inte funnit nån bra lösning vart jag ska placera en sån text? (till höger går inte då jag ska ha fler ikoner)

Ang ALT-taggarna så har jag skrivit såna på bilderna? :)

Loggan kanske ser ut som en sån ja, men faktum är att jag kom på den helt själv (efter ca 100 försök). Det ska symbolisera ett frö (en del säger en pacman) som det växer något ur. :)

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok använder mig av opera 7.11 och de syns inte alt-texten där. Kan ju vara nån inställning som jag har.

Ja Pacman också faktiskt :)

Snyggt iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Opera minsann! :)

Trevligt värre!

Det har jag inte haft nån tidigare som surfat på sidan med. (Mest IE-användare och en och annan NS-surfare).

Verkar funka bra med den webbläsaren här också?

Tack :)

Det är otroligt svårt hitta på logotyper =/

Speciellt till nåt så abstrakt som en personlig sida.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med 1280*1024 och tycker att det ser OK ut med den upplösningen iaf :)

Har iofs igång saker som ICQ och sånt som också tar upp plats i sidled så..

Huvudsaken är att allt som ska synas får plats på skärmen iaf ;)

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bildblaffan (den blåröda) i överkant är lite stor...

Fastlåsta strolekar på typsnitt - Gillar jag inte

Vissa texter - grått mot vit bakgrund - dålig kontrast... Copyrighjt-infon, syns t.ex. inte alls

Fotogalleriet - bilderna är för mörka, de syns ju inte förrän man håller musen över dem. (Och bilderna är ju ganska suddiga, tex på Audin - vad har du för kamera???)

Ikonerna i överkant "Vykort", "Omröstningar"... känns konstiga, varför finns inte de med i den ordinarie navigeringen. Det är också svårt att förstå att de finns och vad ikonerna betyder utan att föra musen över dem.

Varför skulle man vilja bli medlem?

Detta verkar ju mest vara en liten personlig "uppvisningssida" bla visar du upp dina alster och andra webbproduktioner, och en sådan behöver man ju inte vara medlem på? Eller om det nu är en "uppvisningssida", varför har du ingen CV på den? Jag förstår inte sysftet med sajten...

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket kritik! :)

Tackar

Bildblaffan är rätt så stor, lite beroende på upplösning. Vilken kör du med? :)

Har haft planer att dra ned den ca 10-20 pixlar i höjd, men det var inte högsta prioritet..

Fastlåsta storlekar gör att jag kan justera min text och bilder så som jag vill. Men däremot har jag funderat på att ändra så storleken kan "zoomas upp" på tex artikeltexter mm.

Bilderna är rätt mörka innan man för musen över. Kanske ska dra upp opacityn lite. Att de är suddiga beror på att jag använt ett program som automatiskt gör bilderna i lite sämre kvalitet för internet. (orginal är 1.5 mb). Kameran är en Pentax 330. Var det några speciella bilder som du tyckte var för suddiga?

Ikonerna i överkant har med funktioner som inte riktigt passar under några menyer och som man ska kunna komma åt på hela siten, oavsett var man är :) Tex om man är på bildarkivet och vill skriva nåt i forumet (Forumet är nåt som är allmänt för hela siten). Men jag har fått frågan tidigare.

Måste dock ta mig en tankeställare på att se hur jag ska göra för att få ikonerna mer representativa och enklare att förstå utan att man måste föra musen över. Ja.. :/

Jadu bli medlem, för att det är roligt? ;)

Fast det vet man inte förrän man provat iofs. Sen så ser man att man måste bli medlem om man ska göra vissa saker. Tycker du man ska göra en sida där man beskriver varför man ska bli medlem? =)

Hemsidan är väldigt personlig och till viss del en uppvisnings-sida för ev de man ska söka jobb hos, men även för mig själv att bevisa "jag kan". Till stor del är det också ett sätt för mig att hålla kontakt med folk, skapa nya kontakter, skriva tankar, lägga upp bilder osv.

Mitt CV kommer att komma sen, men det är inget som jag ser som viktigast just nu :)

Har jag gjort något mer klart? :)

Ge gärna mer kritik!

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja allt annat på din sida ser helt ok. Ja Opera är en helt suverän en del funktioner som jag undrar hur jag kunnat klara mig utan i IE.

En sak till, inget stort kanske, men när man är inne på sidorna och tar ta reload så kommer man till baka till allra första sidan, gå vidare om du vågar texten. Men som sagt bara en liten sak.

Du verkar ha lagt ned en timme eller två på sidan. Den känns mjuk och behaglig att ha ögonen på, inte för mycket med plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka funktioner är det som du saknar i IE som Opera har? :) *nyfiken*..

Om du tar reload så laddar du om hela mitt frameset. Och då kommer du tyvärr tillbaka till start då mitt frameset går till startsidan =/

Finns det nåt bra sätt att fånga upp vilken sida en viss frame har och sen skicka en vidare dit istället? :)

Om nån vet nåt om detta så vore jag evigt tacksam, för jag vet fler som trycker på "reload" och hamnar tillbaka på startsidan =/

Men jag måste ha den där framen för att hålla en session aktiv med en Keep-alive =/

Det är plöjt ned en hel del timmar på sidan ja. :)

Usch va många då man tänker på det.

Men förhoppningsvis är det väl nedlagda timmar. Jag gör allt för att få förbättra sidan och mottager all kritik jag kan få. (suger åt mig som en svamp?).

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser väldigt bra ut!

Dock måste jag säga att jag tycker att du ska skippa Splashsidan. Om du vill ha besökare som återvänder många gånger är det nog bara irriterande att behöva klicka sig förbi Splashen varje gång. Om anledningen till att du vill ha den är att du ska kunna variera teman på den, tycker jag det är bättre att du varierar grafiken inne på sajten efter t.ex. årstider som du själv föreslog.

I det stora hela ser det dock väldigt bra ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Eller så kan man välja som ett "option" på sidan att vill visa splash-sidan varje gång, eller om man vill gå direkt till siten? :)

*funderar*.

Årstiderna på designen kan jag också fundera lite på, men det blir en annan prioritet. Vill ha iaf lite fritid i sommar ;)

Det tyngsta på sidan ligger i admin-gränssnittet, funktionerna bakom och medlemsdelen.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bildblaffan är rätt så stor, lite beroende på upplösning. Vilken kör du med? :)
1600 x 1200. Och jag tycker ändå att den är stor i förhållande till storleken på sidan

Var det några speciella bilder som du tyckte var för suddiga?
Bilderna på audin t.ex. Det måste ju kunna gå att göra dem mindre utan att dra ner så myket på upplösningen

Måste dock ta mig en tankeställare på att se hur jag ska göra för att få ikonerna mer representativa och enklare att förstå utan att man måste föra musen över. Ja.. :/
Ja, lkanske lite större och tydligare.

Tycker du man ska göra en sida där man beskriver varför man ska bli medlem? =)
Nej, men en sida där man inte behöver bli medlem. För mig känns det som att det tar emot att registrera mig, och i så fall skulle jag troligtvis registrera mig under "falskt namn" och med epostadress none@none.com (den brukar jag alltid ta, hoppas att ingen har den....)

Om man har stor upplösning (som t.ex 1600 x 1200, eller för den delen 1280 x 1024 som jag kör på min andra dator med 17" TFT) och tittar på sidan maximerat, eller i ett ganska stort förnster så blir det mycket luft på sidan, och rent genrellt så är det i så fall bättre att vänstrejustera sidan än att centrera den, så kan man anpassa storleken på fönstret efter sidan layout.

Annars så tycker jag faktiskt att det är stilrent och snyggt.

[Esc] - Hoppas du tar det som kontruktiv kritik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
skippa Splashsidan. Om du vill ha besökare som återvänder många gånger är det nog bara irriterande

Ja!

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Opera, näe... Jag tankade ner 7.01 förut, men reklamen gör ju att man inte kan kan göra verktygsfältet mindre. Och betala för en webbläsare? näe... Jag kör vidare på IE och MozillaFirebird som alternativ. Fast det blir oftast IE därför att många sidor är designade för IE vilket medför att de inte ser ut som de ska med Firebird.

Edit: Betala avser ju att betala för operaversionen utan reklam altså...

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-06-18 16:05:02 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det var en ordentlig upplösning. Ville bara göra mig säker om att du inte körde 640x480 och tyckte att hela sidan försvann ;)

*mm*. Ska tänka på det där!

Bilderna på Audin kanske blev extra dåliga. Ska prova att ställa upp kvaliten lite och se hur det blir :)

*antecknar för fullt*

Lite större vet jag inte om de kan bli, men däremot tydligare *funderar*. Ska tänka om det där lite.

Jo, jag vet att det tar emot lite att bli medlem för en del. Emailen används aldrig annat än för just identifiering (och för att användarna har lättare komma ihåg sin email än tex ett alias eller användarnamn).

Sen vill jag ha medlems-beroende saker för då har jag bättre koll på sidan.

Men mycket av sidan går att kika på utan att vara medlem. *ler*. Så man missar nästan ingen information, men dock lite funktioner.

Centreringen har jag inte tänkt på det sättet. Kör bara 1280x1024 och tycker att sidan funkar bra på den upplösningen. Hmm. Kan vara värt att ha i åtanke dock. Man kanske ska ha det som ett val "vill du ha sidan centrerad eller vänsterjusterad"? ;)

Fast det är överkurs.. men fullt möjligt göra.

Självklart tar jag det som konstruktiv kritik! :)

Har antecknat allting och ser fram emot att ta mer kritik. Ju fler som säger att en sak upplevs konstig, destå större anledning att ändra på den.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så lägger man in en cookie som kollar man om varit på sidan tidigare, så directas man direkt till sidan direkt? :)

*försöker spåna*

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ville bara göra mig säker om att du inte körde 640x480 och tyckte att hela sidan försvann ;)

800x600 kan man nog faktiskt sätta som lägsta gräns. 640x480 kör nog endast de som inte vet hur man ställer om upplösningen.

Fick jag bestämma så skall ingen köra med lägre upplösning än 1024x728. Och blir det för litet/suddigt så skall man faktiskt investera i en större/bättre skärm

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...