Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krympning av MP3-låtar


Novis_2005

Rekommendera Poster

Hej! Kan ni tipsa mig om hur jag krymper ner mina mp3-låtar från 320-192Kb/sek till 128Kb/sek. Jag har provat DIETMP3, men tycker inte att det låter bra med 96Kb/sek. Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så ska du inte vara negativ, jag kan väl inte släpa med mig min analoga utrustning på promenaderna ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Realist - pessimist. Mp3 är en bra standar för transportabel musik. Nu var det så att jag ville komma i kontakt med någon som kunde rekommendera något program för att krympa låtarna. Jag har definitivt inte lust att diskutera standarden med dig. Det finns andra forum för sådant snack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nu var det så att jag ville komma i kontakt med

> någon som kunde rekommendera något program för att

> krympa låtarna.

 

Problemet är bara att det inte finns något bra sånt. Du måste packa upp dem först och sedan komprimera dem på nytt, och då blir ju ljudet försämrat två gånger, alltså låter det inte bra.

 

Vill du dock ändå göra det (rekommenderas inte) så kan du använda vilket program som helst. Exempelvis http://cdex.n3.net/

 

Om dina mp3:or kommer från cd-skivor ska du istället kopiera dem på nytt. Har du bara mp3:orna så får du välja antingen dålig kvalitet eller få låtar.

 

Själv har jag 20 GB minne i min mp3-spelare för att slippa kompromissa :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du ska kunna göra det med det här programmet: http://www.bulletproofsoft.com/audioconverter.html

Inställbar bitrate och sånt.

 

Many that live deserve death. And some die that deserve life. Can you give it to them? Then be not too eager to deal out death in the name of justice, fearing for your own safety. Even the wise cannot see all ends.

J. R. R. Tolkien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var du endok lite intreserad av kvalite... tippset är att inte omvanlda från mp3 till mp3 .. nöj dig med lite färre låtar i stället.. och som påpekas i tråden .. den omvandling du söker går att göra med många program, dock blir tyvärr kvaliten väldigt lidande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som det sägs, går inte utan att dubbelkomprimera. Mp3 encoding är destruktivt och är inte till för att kunna återställas (som t.ex. zip, rar och andra komprimeringar)

 

dock tror jag inte en omkodning av en 192kbps mp3a till 128kbps är så farligt.. Speciellt inte om du använder en bra encoder/decoder, egentligen borde det inte gå så mycket förlorat på en dubbelkomprimering.

 

Jag använder alltid wavelab för sådant, fast det är knappast det billigaste alternativet.

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com | bartonmrbarton.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...