Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musikprogram


speedy1

Rekommendera Poster

"Hello musiclovers!"

 

Jag har en PC (Win XP), och en keyboard med General Midi. Finns det nåt bra och rejält musikprogram som både är bra för nybörjare och som jag kan göra avancerade finesser med?

Allra helst på svenska förstås!

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera bra program som man kan börja med samt har kapacitet att göra avancerade functioner med.

Vi kan börja med Propellerheads Reason som är ett rättkul program att arbeta med då det är väldigt genomarbetat så väl grafiskt som tekniskt. Nackdelen där är dock att man är låst till de inbyggda softsyntharna/samplerna och effekterna.

Vill du ha ett program som är riktigt bra där du kan göra proffsiga produktioner så ska du titta på Steinbergs Cubase SX. Till det programmet finns det hur mycket softsynthar och effekter somhelst eftersom det programmet tillåter att man installerar nya synthar efter eget bevåg. Detta program är doch lite krångligare men det finns mycket hjälp om det på nätet.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret (har en känsla av att Steinbergs Cubase SX är väldigt dyrt). Finns det på svenska?

 

Fler tips?

 

Peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tänker lägga ner någon större summa på det så är det Reason som gäller. Dock finns det inte på svenska (som de flesta bra programmen inte gör)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reason kostar väl ändå runt 2500:-?

:)

Vad är du ute efter för program? Du behöver väl antagligen lite schysta ljudkällor istället för GM?

Där ligger iofs reason på plus sidan. Men kolla även på äldre versioner av Cubase. Helst 5.0 (beg.) Finns väldigt många mjukvarusynthar gratis till Cubase att ladda hem.

 

Det är tyvärr dåligt med Svenska musikprogram. Men om jag inte minns fel så har Fruityloops stöd för Svenska. Också ett program som kan vara värt att kika på (www.fruityloops.com). Inte så krångligt heller.

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com | bartonmrbarton.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för musik du tänkt göra föresten?

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com | bartonmrbarton.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fruityloops är visseligen ett litet gulligt program men det funkar ju bäst som en softsynth till typ Cubase. Lite mkt begränsningar i programmet själv.

Vill man ha ett program man kan göra bra grejjer med så får man faktiskt lägga ner lite pengar iaf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL är ett utmärkt nybörjarprogram, speciellt om man inte vill lägga ner en förmögenhet.

Känner en hel del som arbetar med FL och släpper skivor för det, så nog funkar det. Som plugin till Cubase är det väl ok, men har man väl Cubase finns det bra mycket bättre alternativ. Fast det är klart, allt är väl en fråga om tycke och smak.

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com | bartonmrbarton.com

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-01 19:07:56 av MrBarton]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag sitter med Cubasis som för mig är alldeles lagom och innehåller det som jag behöver. Lägga in Audio spår, lite midi. Effecter och leka med mjukvaru syntar.

Det är en nerbantad version av vanliga Cubase men fortfarande innehåller de viktigaste funktionerna.

Det är inte direkt dyrt heller utan ligger strax under 1000-lappen. Villket det verkligen är värt.

Skulle inskaffa den nyare varianten och var in på den lokala musikaffären och var nästan på väg att komma hem med en version som inte skulle fungera hemma (burkar med win xp och 2k på). Den hade bara stöd för win95/98. Så se upp lite på det så du får en som fungerar på det som du har hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...