Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

APPLE inte nr 1, utan nr 10.....


Magnus Gladh

Rekommendera Poster

Efter ha läst Viktor Akells fakta späckande inlägg att iBook skulle vara den mest solda bärbara datorn i usa, gick jag in på Cnet (ooojj denna site är ju köpt av winIntel) och kunde konstatera att av de 10 populäraste bärbara dator så kom ibooken på 10 plats...

 

Att sedan det fanns 9 winIntel dator innan iBook. Gör att jag fullstädig håller med Viktor att iBook säljer mer än alla bärbara datorer från Toshiba, dell, ibm, compaq... osv osv så det är helt klart Viktor att har rätt i sina faktaspäckande inlägg....

 

Kämpa på viktor!!!

 

- Magnus

 

http://shopper.cnet.com/shopping/0-1427343-7-1432235.html?tag=st.cn.1.sptlt.1427343-7-1432235

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag kanske var otydlig. Det är klart att det finns många PC-tillverkare. Dock är inte Windows ett bra system p.g.a att de nio föregående systemen är baserade på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus

 

Magnus

Vet du skillnaden mellan best seller & most wanted ? Tydligen inte eftersom du länkade till en önskelista och inte till en försäljningslista.....

 

Alltså fakta är att iBook är den mest sålda bärbara datorn. Precis som iMAC är den mest sålda

stationära datorn.Som iochförsig även ligger i topp på CNET's önskelista så " APPLE is still no:1 !

 

P.S

Den bärbara COMPAQ'n som låg etta på CNET fick ju

inte så bra betyg direkt kommentarer som usel skärm & värdelös prestanda låter ju inte direkt löckande , men PC folk går ju ofta bara på priset istället för kvaliten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lista är en sammanställning av de datorer som är populärast i CNETs utbud, inte hela landet eller världen. Den visar alltså endast hur försäljningen artar sig hos dom just nu. Det gäller att läsa ALLT...

 

/Mvh Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Calle!!

 

Hmm öhh fan tror nog att jag skall börja hålla med min gamla lärare i programutvecklingsmetodik som alltid hävdade att Macanvändare har ett lägre IQ än den normale datoranvändaren.

 

"Din lista är en sammanställning av de datorer som är populärast i CNETs utbud, inte hela landet."

 

Wow har du läst statistik eller grabben, tror nog att CNET´s försäljning ger en ganska bra bild av hur det står till försälningsmässigt. Har du någonsin funderat på varför statistiska centralbyrån inte utför kontroll av opinionen genom att ringa alla röstberättigade i Sverige.

 

Kom nu inte med ditt sopiga uttalanden om att det bara handlar om USA, det är ju ändå där den största och viktigaste marknaden för datorförsäljning finns. Du förresten det gäller bilar också.

 

Viktors inlägg är inte speciellt seriösa och att iBook och iMac skulle vara ledande vid försäljning tror jag inte ett dyft på. Ett märke som slår mig är typ Compaq, IBM eller DELL..

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas

Att iMAC & iBOOK är enorma försäljningsframgångar

kan väl inte ens du motsäga ?

 

Dessutom : fakta är att CNET lista inte endast bygger på försäljning utan också på enkäter ang. vilka produkter folk är intresserade av att köpa , så jag ger nog Calle rätt , och angående ditt IQ-inlägg så får man väl konstatera att om MAC användare har låg IQ så har tydligen vissa PC friends ingen mätbar IQ överhuvudtaget.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jonas

Om nu alla mac användare har lägre IQ än PC användare måste jag ju vara komplett idiot som gått över till PC?!

 

Under de år jag använt dator så har jag träffat mycket okunniga datoranvändare, men jag måste ändå påstå att de som kunnat minst, eller rättare sagt, där okunnigheten har resulterat i inabilitet att arbeta med sin dator, de har varit PC användare. Jag har träffat PC användare som blir helt hysteriska bara man ändrat upplösning från 640x480 till 800x600..

Mac användare må vara ointresserade av programutveckling och programutvecklingsmetodik. Annars hade de väl inte Mac?

Du gör dig själv en väldig björmntjänst att kalla alla som ser datorn endast som ett arbetsredskap och inte som en halvgud för idioter.

Jag hoppas verklligen att du inte är så korkad som ditt uttalande/citat gör gällande.

Vad beträffande din lärare, hoppas att de andra sakerna han lärde ut stämmer bättre med verkligheten.

Jag vågar nog nästan satsa en månadslön att han aldrig använt en Mac nån gång. Jag tycker mig ana en släng av den bitterhet som uppstod hos många datortekniker när man inte längre behövde vara ingenjör för att handera en dator.

 

mvh

Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas, du spelar i samma division som Victor men med en ganska dålig anfallsformation.

 

Jag har inte kommit med nåt "sopigt uttalande" om att det rör sig om USA, det trodde jag var förstått redan från början. Självklart att CNETs siffror ger en bra bild av hur det står till försäljningsmässigt, för CNET. Men de andra fösäljningsställena är inte med i denna lista och det är efter en sammanräkning av ALLA listor som man kommit fram till att iBook leder, just den veckan iaf. Hur det blev sen vet vi först när nästa sammanräkning ägt rum.

 

Jag var frestad att svara på dina personliga påhopp men redan ditt svar visar direkt hur landet ligger. Nåt som är intressant dock är att få höra vad du menar med din sista mening. Slår datorerna dig, eller?

 

CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat [från Erik]:>

Mac användare må vara ointresserade av programutveckling och programutvecklingsmetodik. Annars hade de väl inte Mac?

</citat>

 

Hmm. Några av de bästa programmerare jag träffat började på Mac och föredrar Mac (även om jobbet dikterar annat). Alla Macheads är inte grafiker. Tittar man exempelvis på andelen sharewareutvecklare per platform relativt den installerade basen är det inte otroligt att Macen vinner.

 

Macens stora andel i universitetsvärlden bidrar givetvis. När jag fuskade lite i ADB i Uppsala var så gott som samtliga i kollegiet så fanatiska Mac-evangeliker att man nästan blev mörkrädd. Och det här är människor som arbetar på hög nivå (en del av dem i varje fall). UDC (?UppsalaDataCentral) var en av landets främsta forskningslabbar i förhistorien, transistorbaserade system för fourieranalys, hålkort och hela köret. Flera av dem sitter i styrelser och forskningsgrupper i spjutspetsföretag som de flesta knappt känner till.

 

Så, visst, jag föredrar NT framför Mac för utveckling varje dag i veckan. Men Macen har en enorm mindshare bland många av industriveteranerna. Vi får se hur det blir med NextSTEP/OpenSTEP/YellowBox/Cocoa (kärt barn...).

 

Som sagt, alla är inte photoshoppare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

två av tre programmerare jag känner började också på mac och tycker att den var/är en trevlig plattform att programmera på, men minmening var att poängtera att mac-konceptet ju inte vänder sig först och främst till programmerare och datorkunniga. Dessutom så har jag inte kompetensen nog inom programutvecklarområdet att ge mig i kast med en diskussion om applikationsutveckling med Jonas W.

 

Men PC´n är ju inte heller bara Visual C++, utan även en del Quake, Deltaforce och Close combat.. :-)

 

/E

 

(Sharewarespelet "Dubbelmoral" bidrog till att jag en gång i tiden valde mac.. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Kan bara hålla med. Dubbelmoral är tidernas mest lyckade shareware. Fick mig att spendera oräkneliga timmar framför min SE.

 

vad gäller försäljningssiffror kan ni ju titta här

http://www.theregister.co.uk/1999/12/09/ibook_tops_us_october_sales/

 

 

ganska längesen det hände nåt i den här tråden =) men min länk är rätt gammal också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...